Skip to content
privacy GA4
Team ZeoDec 1, 2022 3:15:42 PM3 min read

Het verschil in privacy tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

In mei 2018 ging de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. En op 1 juli 2023 gaat Google over van de ‘oude’ Google Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Maar wat is nu het verschil tussen UA en de opvolger GA4? En wat doet Google om in te spelen op de AVG?

 

Privacy

De vorige versie van Google Universal Analytics (UA) verzamelde altijd de IP-adressen van gebruikers. Dit is in strijd met een AVG-wet, aangezien een IP-adres wordt gezien als persoonlijk identificeerbare informatie (PII) die dus door de wet wordt beschermd. In GA4 is IP-anonimisering standaard ingeschakeld en kan niet worden uitgeschakeld. Dit betekent dat GA4 de IP-adressen van gebruikers niet opslaat en gebruikers niet kan volgen. Vanuit het perspectief van de AVG wordt dit beschouwd als de belangrijkste wijziging in GA4, die gebruikers helpt om te voldoen aan de AVG.

In GA4 heb je slechts twee opties voor opslag van persoonlijke gegevens: 2 maanden of 14 maanden, afhankelijk van je analytische activiteiten. In de vorige Universal Analytics versie kon je ervoor kiezen om verzamelde data maximaal 64 maanden te bewaren. 

Privacywetten, waaronder de AVG, geven consumenten het recht om te verzoeken om verwijdering van hun gegevens. Als reactie hierop biedt GA4 de mogelijkheid om de gegevens van een individuele gebruiker binnen een bepaald tijdsbestek te verwijderen. Deze functie helpt gebruikers ook om te voldoen aan de AVG.

Vanaf 2020 voldoet GA4 toch nog niet volledig aan de AVG, ondanks de implementatie van extra privacy functies. GA4 heeft nog steeds geen overeenstemming bereikt met de Europese toezichthouders over gegevensoverdracht tussen de EU en de VS.

Ondanks het stuk privacy zijn er nog andere voor-/nadelen van GA4 en verschillen tussen GA4 en UA. 

 

Voordelen van Google Analytics 4:

  • Klikgedrag is meetbaar
  • Door het event-driven datamodel meer inzicht in data
  • Met GA4 is het inrichten van doelgroepen gemakkelijker
  • Er wordt overgestapt van crossplatform tracking in plaats van meerdere Analytics-dashboarden voor website en apps
  • GA4 bevat machine learning om ontbrekende gegevens aan te vullen

 

Nadelen van Google Analytics 4:

  • Data van de 'oude' Google Analytics kan niet verhuisd worden 
  • De mogelijkheid om IP-adressen uit te sluiten is er nog niet
  • Je kunt (nog) geen weergaven aanmaken
  • In GA4 zien de rapportages er anders uit dan in de 'oude' Analytics
  • Google Tag Manager moet opnieuw ingericht worden

 

Verschil in datamodellen

Universal Analytics maakte gebruik van een session-based datamodel, Google Analytics 4 maakt gebruik van een event-driven data model. 

Een event-driven datamodel, wat is dat?

Een event-driven data model houdt in dat er op basis van events gemeten wordt. Dit kan het het aanklikken van buttons, het sliden door een sliders of scrollen door een pagina zijn. De meeste van dit soort informatie meet je normaal gesproken met Google Tag Manager, maar dit verandert door de komst van Google Analytics 4. De focus van GA4 ligt op de kwaliteit en niet meer de kwantiteit van de bezoekers zoals bij UA. 

In de oude versie van UA werd alles doorgemeten op basis van verschillende soorten ‘hits’. Deze werden geregistreerd op ieder moment dat er een activiteit werd waargenomen. Deze werden gebundeld in een sessie. Sessies waren gekoppeld aan user data. Met het event-driven data model krijg je eerlijkere en volledigere beelden van de bezoekers op je website.

Engaged sessions

'Engaged sessions' vervangt het huidige 'bounce rate'. Dit wordt gemeten als er meer dan twee events gemeten zijn, een bezoeker minimaal tien seconde op de website is geweest en een bezoeker tot conversie is overgegaan. Wat nu?
Om Google Analytics 4 zo snel mogelijk data te laten verzamelen is het belangrijk dat de ´tracking´ goed staat ingericht. Dit zorgt er namelijk voor dat je op 1 juli, wanneer Google officieel over gaat, al historische data hebt en je nieuwe data kan vergelijken. Voor eenvoudige websites is het niet zo spannend om de ´tracking´ goed in te stellen. Voor webshops komt er helaas meer bij kijken om e-commerce tracking goed in te richten. Een paar van deze belangrijke stappen vind je in deze blog

Wil je liever dat onze Ads-specialisten met je meekijken? Neem contact op.

 

Ready, set Google Privacy webinar

Door verandering in privacywetgeving zijn de cookie banners in het leven geroepen. Wij zien bij veel van onze klanten een groter verschil ontstaan tussen de statistieken van Google Analytics en Google ads ten opzichte van de werkelijke leads of bestellingen. En dat allemaal omdat je minder data hebt om op te bouwen. En hoe doe je dat nu met GA4? 

Tijdens de webinar met Google op 8 december van 12.30-13.30 vertellen wij je hierover. Wil je hierbij zijn? Schrijf je nu in!

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS