Skip to content
paico-oficial-DC_gMe5H95k-unsplash (1)
Team ZeoDec 15, 2022 12:16:20 PM3 min read

5 dingen die in je marketing jaarplan moet staan

Wat is nu eigenlijk een marketingjaarplan? De naam zegt het al: het marketingplan voor één jaar, maar wat houdt dat precies in?

In het marketingjaarplan beschrijf je hoe je het komende jaar jouw diensten of producten aanbiedt bij je huidige en potentiële klanten. Het gaat over doelen, taken, nieuwe ideeën en eventuele aanpassingen in je strategie. Een jaarplan is erg belangrijk want zonder plan weet je niet hoe je bij jouw gewenste doel gaat en komt. Wij delen met jou vanuit onze 15 jaar ervaring in digital commercie de best practices om in je jaarplan te verwerken. Zo kan jij succesvol jouw marketingplan opzetten. 

 

1. Blik terug op het afgelopen jaar

Bekijk je doelstellingen van het afgelopen jaar en ga na of je ze gehaald hebt of niet. Heb je ze niet gehaald? Kijk goed naar waar dat door komt. Heb je ze wel gehaald? Ontdek het hoe je dit succes hebt behaald. Had het te maken met een goed verlopen plan of heb je geluk gehad met een paar meevallers?

Analyseer waar jij het meeste omzet hebt behaald. Is dat wat je had verwacht? Zijn er campagnes geweest die extra goed liepen? Zijn eer producten of diensten geweest die beter presteerden dan je had verwacht?

Tot slot loop je de nieuwe projecten en campagnes na die je het afgelopen jaar hebt uitgevoerd. Liepen deze volgens verwachting? Deze ze het beter dan verwacht of viel het tegen? 

Het terugblikken op het afgelopen jaar is het meest waardevol als je antwoord kan geven op de 'waarom' vraag. Waarom ging het ene wel goed en het andere niet? Neem je nieuwe inzichten mee in je jaarplan.

 

2. Doelstellingen en missie

Wanneer je een nieuw jaarplan maakt is het makkelijk om gewoon voort te borduren op het vorige jaar maar wij stellen je voor om eerst een stapje terug te doen. Stel jezelf eerst de vragen; Wat is de missie en visie van mijn bedrijf? Waar willen we heen? Wat willen we uitstralen? Wanneer je door werkt op het afgelopen jaar zonder opnieuw naar de missie en visie te kijken loop je het risico dat je afdwaalt. Stel je targets en KPI's voor het komende jaar af op waar je uiteindelijk met je bedrijf wilt zijn. Stel prioriteiten voor wat echt belangrijk is voor het bedrijf dit jaar. 

 

3. Doelgroepen en customer journey

Bij (online) marketing draait alles om de klant. Klanten ontwikkelen zich, net als de technologie en de concurrenten. Is jouw doelgroep hetzelfde gebleven of moet je je aanpassen? Wat zijn de kenmerken van je doelgroep? Waar wonen ze (lees hier meer over location based marketing)? Welke media gebruiken ze? Wat is hun levensstijl? En het allerbelangrijkste: waar zitten hun pijnpunten en welke problemen kan jij voor ze oplossen?

Nu voor de customer journey: Welke stappen doorlopen zij om bij jouw bedrijf terecht te komen? Welke stappen doorlopen zij tot het punt van aankoop? Waar zit jouw potentiële klant en hoe kun je daar het beste op inspelen? Lees hier meer over de buyers journey

 

4. Welke taken passen bij je doelstellingen, doelgroep en customer journey?

Wat kan je doen om je doelstellingen te behalen? Waar kan jij je doelgroep het beste bereiken en hoe optimaliseer je de customer journey? Een aantal voorbeelden van taken die je kunt uitvoeren zijn: SEO optimaliseren, Email Marketing opzetten of optimaliseren, CRO optimaliseren, opzetten van acties en campagnes voor de feestdagen, bloggen en ga zo maar door. 

 

5. Last but not least: de budgettering

Stel je beschikbare budget vast. Het is belangrijk om realistisch in kaart te brengen hoeveel geld, mensen en middelen je kunt inzetten om je marketingplan te realiseren. Hier leg je ook je prioriteiten vast. Helaas is er geen onbeperkt budget, dus analyseer je terugblik, doelstellingen en doelgroepen om te bepalen waar het komende jaar de voornaamste focus op ligt.

 

Gratis marketing analyse

Als je deze onderdelen in je jaarplan verwerkt, heb je een sterk basis voor een succesvol jaar. Kom je er toch niet helemaal uit en heb je liever iemand die met je meekijkt? Vraag vrijblijvend een gratis online marketing analyse aan of neem contact op om met ons de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS