Per juli 2023 stopt Google Universal Analytics (UA) met het verzamelen van data en is Google Analytics 4 (GA4) hét nieuwe analytics kanaal van Google. Vanaf 1 januari 2024 kan je de data ook niet meer inzien en worden de gegevens verwijderd. Een overstap is dus iets dat moet gebeuren en eigenlijk vandaag nog. Waar moet je aan denken bij deze overstap? Deze 8 tips helpen jou om Google Analytics 4 in te stellen.
Waarom Google Analytics 4?
Google introduceert GA4 als nieuwe property, gemaakt om te marketeers beter te helpen met een nieuwe manier van meten. Door de gebeurtenissen te meten in plaats van page views werkt Google naar een toekomstgerichte en duurzame manier van meten. Google Analytics 4 is een gratis update, een overstap is nooit makkelijk maar de mogelijkheden groeien alleen maar!
1. Stel GA4 in
Bij de overstap van UA naar GA4 kan jij je data niet meenemen en moet je dus opnieuw beginnen met het verzamelen van data. Het is daarom van belang om zo snel mogelijk GA4 in te stellen voor de tijd ná UA. Het vertrouwde Google Analytics blijft bruikbaar tot juli 2023, ook wanneer je met GA4 van start gaat.
2. Tagging instellen
Het gaat hier om de configuratie en de gebeurtenis tag. De GA4-configuratie tag wordt gebruikt om gedrag als 'Google Analytics cookies instellen', 'Automatische gebeurtenissen' en 'Gebeurtenissen via verbeterede meting sturen' en 'Veelgebruikte instellen opgeven te verwerken'. Deze tag moet geactiveerd worden op elke pagina waarop je gegevens wilt verzamelen. De GA4 Gebeurtenis tag is nodig om aangepaste gebeurtenissen naar Google Analytics te sturen.
Nu vraag je je af, hoe stel ik deze tags in? Dat doe je als volgt:
- Allereerst heb je een metings-ID die je in GA4 vindt.
- Klik op het tandwiel links onderin je scherm en ga naar ‘gegevens stream’.
- Klik op de stream en kopieer je metings-ID.
- Stel je de tags in via tagmanager door een nieuwe tag aan te maken op het account. Als tagtype kies je Google Analytics: GA4-configuratie (of GA4-gebeurtenis) en je zet de trigger op ‘all pages”.
- Sla de nieuwe tags op en je hebt de configuratie tag en gebeurtenis tag ingesteld!
3. Koppel Search Console, Google Ads en Merchant Center
Het koppelen van deze programma's met GA4 is cruciaal voor een zo volledig mogelijke verzameling van data. Het gaat hier om organische data; data van advertenties en data uit Google Shopping. Het koppelen gebeurt op Property niveau, net als de tips die volgen.
Het koppelen van deze producten is simpel. Opnieuw ga je naar ‘beheer’, het tandwiel links onderin. Vervolgens zie je de opties voor productkoppeling zoals je dat hieronder ziet. Je kiest welke koppeling je wilt maken door erop te klikken en klikt daarna op ‘koppelen’ rechts boven. Tot slot kies je het juiste account met de instellingen die bij jou passen.
4. Intern verkeer definiëren
Houd je data zo schoon mogelijk door je eigen IP-adressen uit te sluiten. Wanneer je dit niet meer doet, meet GA4 ook je eigen activiteit.
Dit doe je opnieuw via de gegevenstream in beheer. Je klikt op de stream en gaat vervolgens naar ‘taginstellingen instellen’. Vanuit hier klik je op ‘meer tonen’ waardoor de optie ‘intern verkeer definiëren naar voren komt. Nu kun je een nieuwe regel maken waarbij je je eigen IP adressen kunt uitsluiten.
5. Bewaartermijn van 2 maanden overzetten naar 14 maanden
Met dit bewaartermijn bedoelen wij de bewaarperiode van gegevens die je verstuurt en zijn gekoppeld aan cookies, gebruiker-ID's of advertenties. Google biedt de keuze tussen 2 maanden en 14 maanden waarbij de eerste de standaardinstelling is. Je wilt data zo lang mogelijk bewaren dus adviseren wij deze op 14 maanden te zetten.
6. Gebeurtenissen en doelen migreren uit UA
Met behulp van de installatieassistent van Google kan je de doelen en en gebeurtenissen importeren uit UA. Zonder deze instellingen kan je geen conversies meten.
De installatieassistent vind je opnieuw in beheer. Vanuit hier ga je naar conversies instellen en kies je voor ‘importeren uit Universal Analytics.
7. Property instellingen checken op munteenheid en tijdzone over reportage
Het is belangrijk dat de property instellingen goed staan zodat je de data op de juiste manier binnenkrijgt.
8. Voor webshops betalingsproviders uitfilteren
Schone data is betrouwbare data. Om jouw data schoon te houden, is het uitfilteren van banken en betalingsproviders uit de lijst met met verwijzingen belangrijk. Op e-commerce websites worden klanten doorverwezen naar een externe betalingspagina. Wanneer ze automatisch teruggestuurd worden naar jouw website, telt Google Analytics dit automatisch als verwijzing vanuit de betalingsprovider. Deze doorverwijzingen kan je uitsluiten door een lijst met ongewenste verwijzingen te maken in de gegevensstroom.
Je kan het uitfilteren door naar je taginstellingen instellen te gaan. Ga naar 'Een lijst met ongewenste verwijzingen maken' om daar alle banken in te vullen die jij tegenkomt als verwijzing vanuit een betalingsprovider. Begin eventueel met het invoeren van alle bekende banken en de termen als 'ideal', 'pay' en 'bank' die ik veel verwijzingen voor komen.
Hulp nodig bij het inrichten van GA4? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
OPMERKINGEN