Skip to content
Curriculum Vitae written in search bar on virtual screen
Team ZeoNov 28, 2022 3:03:18 PM2 min read

Waarom je niet meer om recruitment marketing heen kunt

Wat is (online) recruitment marketing en waarom kun je hier niet meer om heen wanneer je op zoek bent naar kandidaten voor je openstaande vacatures?

Online marketing technieken inzetten voor recruitment, is iets waar je als niet-marketeer misschien snel vraagtekens bij krijgt. Vooral wanneer termen voorbij komen als targeting, click-trough-rates, biedstrategieën en split tests. Het vinden en aantrekken van talent is uiteindelijk het doel van recruitment marketing. Met de huidige krapte in de arbeidsmarkt is gebleken dat de traditionele manier van werving & selectie lang niet altijd meer voldoet. Het plaatsen van alleen een vacature op Indeed en een post op social media zorgt niet meer voor het gewenste resultaat. Dit heeft meerdere redenen. Aan de ene kant komt dit doordat de kandidaat zelf steeds eenvoudiger informatie kan vinden over potentieel interessante werkgevers. Hierdoor wil de kandidaat ook meer informatie hebben over zijn potentieel nieuwe werkgever. Aan de andere kant is er simpelweg een jacht op schaars talent. Dat betekent dat je zelf actiever moet zijn om je potentieel ideale kandidaat te bereiken. 

Wat is recruitment marketing?

Kort gezegd is recruitment marketing het vermarkten van je organisatie en de openstaande vacatures binnen je organisatie. Dit met als doel om talent aan te trekken om bij je organisatie te komen werken. Door inzet van online kanalen, kun je op grote schaal je organisatie en merk weergeven aan je ideale kandidaten. 

Wanneer zet je recruitment marketing in?

Je kunt recruitment marketing als organisatie erg goed inzetten om je potentiële kandidaten bekend te laten raken met je bedrijf. De kans is erg groot dat je potentiële kandidaat je bedrijf nog niet kent. Door slimme online marketing technieken in te zetten, kun je jouw organisatie aan de man brengen en weergeven wat jouw organisatie uniek maakt. Hierin is je Employer Branding belangrijk en deze kun je communiceren. Dit geeft namelijk weer wat de waarde is voor een kandidaat om bij je organisatie te werken. 

  • Recruitment marketing versterkt je employer brand, wat er voor zorgt dat er meer mensen je organisatie leren kennen en in de toekomst uit zichzelf solliciteren
  • De kwaliteit en het aantal potentiele kandidaten wordt vergroot
  • Je hoeft niet uren lang CV’s af te struinen op vacaturebanken
  • Je bereikt latent werkzoekenden
  • Resultaten zijn goed meetbaar, daarom effectief sturen op resultaat
  • Je bent niet afhankelijk van dure recruiters, maar hebt je recruitment in eigen hand

Latent werkzoekenden bereiken

Recruitment marketing is bijzonder effectief voor het bereiken van latent werkzoekenden. Latent werkzoekenden zijn potentiële kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel open staan voor een nieuwe uitdaging. Latent werkzoekenden maken een enorme groep binnen de arbeidsmarkt, dus het benaderen van deze groep is erg interessant. Door de inzet van de juiste kanalen en slimme online marketing technieken kan deze groep effectief bereikt worden.

Benieuwd hoe we Recruitment Marketing in kunnen zetten om jouw openstaande vacatures te vervullen? Neem contact met ons op.

.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS