Skip to content

Personeel werven met online marketing? Do's en Don'ts

Online marketing speelt een belangrijke rol in het werven van personeel. Maar wat moet je nu juist wel of juist niet doen? We hebben 3 do's en 2 don'ts onder elkaar gezet voor je.

Do's

 

Employer branding

Bij employer branding worden de werknemers als merk neergezet. Het personeel is hierbij het visitekaartje van het bedrijf. Als je aan de slag gaat met employer branding, zijn twee dingen essentieel: vertel jouw unieke verhaal en maak het waar. Kijk wat jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk maakt ten opzichte van andere werkgevers. Waarom zou een werknemer voor jouw organisatie kiezen? Wat maakt dat medewerkers nu bij de organisatie werken? Welke aspecten worden gewaardeerd?

 

See-Do-Think-Care model toepassen

Net als bij klanten doorloopt een sollicitant de customer-journey. In dit geval gaat het alleen niet om een customer (klant) maar een employee (medewerker). Tijdens deze reis doorloopt de sollicitant de verschillende fases: See, Do, Think, Care. Voor elke fase van het model kan je verschillende middelen en content inzetten. De content die de sollicitant te zien krijgt moet dus worden afgestemd op de fase waar de sollicitant zich op dat moment in bevindt. 

  1. See: Bij deze fase zijn er 2 opties. Eén: de persoon weet nog niet dat hij of zij op zoek is naar een nieuwe baan. Twee: de persoon is wel op zoek naar een baan maar weet niet helemaal wat of waar.
  2. Do: De werkzoekende weet in deze fase al wel wát hij of zij wil gaan doen, maar kan nog twijfelen over wáár hij of zij dat wil doen.
  3. Think: In deze fase solliciteert de werkzoekende bij een bedrijf.
  4. Care: In deze fase is de persoon werkzaam bij een bedrijf. Wat zij lazen over het bedrijf en de functie (verteld in de tell-fase en sell-fase) moet hier absoluut overeenkomen om te voorkomen dat de nieuwe werknemer snel weer weggaat.

 

Werving en selectie via social media

Social media is een voordelige en laagdrempelige oplossing voor het werven van personeel. Wat hierbij belangrijk is, is dat je de boodschap aanpast aan het kanaal waarop je iets plaatst. Elk kanaal heeft een andere doelgroep. Wanneer je je content en medium goed op je bedrijf afgestemd kan social media heel waardevol zijn.

 

Don'ts

 

Geen doelgroep bepalen

Stap één is het bepalen van de doelgroep. Je wilt namelijk voorkomen dat je tijd en geld investeert in een mooie wervingscampagne, die niet gericht is op de voor jou interessante doelgroep. Bedenk hoe de ideale kandidaat voor de vacature eruit? Dit is een mooi punt om te beginnen wanneer je online personeel wil gaan werven. 

 

Alleen via eigen kanalen werven

Naast het hebben van een eigen vacaturepagina en duidelijke sollicitatieprocedure op je website is het slim om ook andere wervingskanalen in te zetten om je vacatures onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Populaire wervingskanalen zijn op dit moment sociale media zoals hierboven genoemd is. Maar ook display advertenties op andere websites en Google zoekadvertenties zijn slimme online tools om in te zetten. Verder wordt er ook nog steeds veel gebruik gemaakt van online vacaturebanken, zoals Indeed.

 

Zoals besproken, hangt de wervingsreis van vele verschillende contactmomenten af. Een Allround Marketeer heeft hier op dagelijkse basis mee te maken. Dit kan een voordeel zijn t.o.v. een recruiter die één onderdeel van het proces op zich neemt of van jou die veel andere dingen moet doen voor je bedrijf. Door een Online Marketeer hierbij te betrekken, wordt er nagedacht over elk onderdeel van de wervingsreis en niet alleen het ‘hokje’ werving. Daarnaast zorgt een online marketeer er niet alleen voor dat de lege functies worden opgevuld maar ook dat op de lange termijn de juiste doelgroep en potentiële klanten naar jouw website komen. 

Benieuwd hoe online marketing jou kan ondersteunen bij het werven van personeel? Neem gerust contact op of geef ons een belletje op 030 711 55 55. 

OPMERKINGEN