Skip to content

Geen tolerantie voor digitaal ongemak

We hebben steeds minder geduld, alles moet sneller en we hebben geen tijd voor gecompliceerde, trage of frustrerende ervaringen. Ons leven is al ingewikkeld genoeg zonder negatieve klantprocessen. We zijn tegenwoordig gewend om direct te krijgen wat we willen, en we verwachten dat dingen snel en efficiënt gebeuren en op onze manier. Als dat niet lukt, raken we al snel gefrustreerd en geïrriteerd. Deze ervaring wil jij je klanten niet geven! Lees de blog met tips om dit te voorkomen.

Ongeduld tijdens een klantproces

Ongeduld tijdens een klantproces kan onder andere ontstaan door lage laadsnelheid, lange stukken tekst en een onduidelijke call-to-action.

Lage snelheid

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de internetgebruikers tegenwoordig wegklikt als een pagina er langer dan drie seconden over doet om volledig te laden. Ook voor SEO is laadtijd erg belangrijk. Google houdt er niet van als websites langzaam zijn en zal een website die structureel langzaam is ook “straffen” met een lagere positie in de zoekresultaten. Er zijn veel verschillende manieren om de laadsnelheid van jouw website te verbeteren.

De hostingpartij waarmee je werkt bepaalt voor een groot deel de snelheid van je website. Bij het kiezen van webhosting moet je daarom letten op snelheid en de locatie van de servers. Meer dan driekwart van de laadtijd van een website gaat op in het downloaden van de verschillende elementen van de pagina, zoals afbeeldingen, stylesheets en scripts. Voor elk van deze elementen wordt een HTTP-verzoek gedaan. Hoe meer componenten, hoe langer het duurt voordat de pagina wordt weergegeven. 

Benieuwd hoe je jouw website kan optimaliseren? Neem contact met ons op en we nemen samen een kijkje naar je website. 

Lange stukken tekst

Klanten zijn gewend om websites vluchtig te bekijken en van kop naar kop te springen in de hoop zo snel mogelijk te vinden wat ze zoeken. Het is lastig om het geheel overzichtelijk en boeiend te houden bij gebruik van veel tekst. Wees daarom kritisch: Zijn er delen die weggelaten kunnen worden? 

Natuurlijk zijn lange teksten niet per definitie slecht. Je hebt meer tekst om helder te maken waar het om gaat en om voldoende relevante informatie te geven. Door tussentijdse Call-to-actions te gebruiken heb je evenveel kans dat er actie ondernomen wordt.

Duidelijke call-to-action

Maak je je bezoekers niet duidelijk waar ze naartoe moeten? Dan verlaten ze je website. Maar waar moet een goede Call-To-Action aan voldoen? Bedenkt van te voren duidelijk wat de bezoeker moet gaan doen? Welke actie wilt u dat de bezoeker uitvoert op uw pagina? Is dat het aanvragen van een offerte, de pagina delen op social media of iets anders? Overweeg ook hoe 'logisch' dit is voor de bezoeker op dat moment. 

Gebruik teksten die oproepen tot actie. De tekst in de call to action is één van de belangrijkste onderdelen. Bij het invullen van een webformulier gebruikt u niet een knop "Verstuur" maar legt u nog extra uit welke handeling er uitgevoerd moet worden "Vraag offerte aan" of zelfs "Direct kosteloos offerte aanvragen". Herhaal de waarde en maak het de bezoeker zo vrijblijvend mogelijk. 

Laat uw CTA's opvallen met goede designs. - De meest gemaakte fout is een Call to Action die niet (goed) opvalt. De belangrijkste actie moet opvallen, herkenbaar zijn en op een logische plaats staan. Zo moet een button niet dezelfde kleur hebben als andere elementen op een pagina omdat deze anders snel versmelt in de pagina. Verder kan er geëxperimenteerd worden met formaat en vorm van de buttons om deze extra te laten opvallen.

En blijf testen! Alle wijzigingen aan uw CTA's moeten getest streng in de gaten gehouden worden. U wilt aanpassingen doorvoeren waarvan u weet dat dit echt beter is dan eerst. Door gebruik te maken van A/B testen kan je kijken welke versie het beste bij jouw doelgroep past. 

Hoe voorkom jij nu dat er digitaal ongemak ontstaat op jouw website? Wij doen een gratis analyse voor je en bespreken de concrete actiepunten met je in een meeting.

OPMERKINGEN