Skip to content

Waarom een ijzersterke SEO Strategie in 2022 Onmisbaar is

SEO staat voor ‘search engine optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het omvat eigenlijk alle werkzaamheden die je doet om organisch een hogere positie te verkrijgen in zoekmachines. Razend interessant voor iedereen die meer ogen op zich wilt richten.

Wist je dat…

  • de Return on Investment (ROI) van SEO tot meer dan 12x hoger kan zijn dan die van betaalde advertenties?
  • SEO de kosten van klantenwerving met 87,41% kan reduceren
  • Het organisch behalen van de nummer 1 positie op Google kan resulteren in een click through ratio (CTR) van zo’n 34,2%.

Allemaal leuk die cijfers, maar hoe belangrijk is SEO nu eigenlijk écht?

Waarom SEO belangrijk is?


1. Meer bezoekers

Het belangrijkste voordeel van SEO is het innemen van een hogere positie in de zoekmachines. Hierdoor kan je eenvoudiger gevonden worden door bestaande klanten, maar nog beter is dat nieuwe klanten veel sneller bij je terecht zullen komen. 

Ga zelf maar eens na… 

Hoe vaak heb je op google iets ingetypt en dan enkel gekeken naar de eerste paar resultaten? 

Juist, daarom wil een bedrijf zo hoog mogelijk ranken.


2. Autoriteit in de markt

Doordat je zo hoog komt te staan in de zoekmachines, wordt je ook een echte autoriteit in de markt. Iedereen die X zoekt, komt telkens voorbij jouw bedrijf. Naambekendheid is zeer waardevol vandaag de dag waardoor je je sterke plaats in de markt kan gebruiken om hogere prijzen te vragen. Hogere prijzen zijn hogere marges en dat willen we toch allemaal?


3. Stijgende kosten bij kosten per click

Tevens worden de kosten per klik van Google Ads en andere advertising platforms steeds duurder door de toenemende concurrentie. Voor adverteerders betekent dit een lager rendement. Genoeg reden om te bouwen aan je organische rankings dus.


4. Bouwen aan een lange termijn bezoekersstroom

Met SEO ben je bezig met het bouwen van een bezoekersstroom voor de lange termijn. Als je Google betaalt voor advertenties, dan sta je van boven zolang je de geldkraan laat stromen. Wanneer je hiermee stopt, is dit afgelopen. Bij SEO bouw je organisch een lange termijn positie in de zoekmachines met betrouwbare en meetbare resultaten.

 

Een ijzersterke SEO Strategie in 5 stappen


Stap 1: Je KPI’s & Doelstellingen

De beste strategie begint bij het plannen, dat begint dan weer bij het formuleren van doelstellingen. Wat wil je bereiken met je SEO inspanningen en welke KPI’s ga je meten? Onder andere de volgende cijfers zijn interessant om in de gaten te houden:

  • Omzet uit organisch verkeer
  • Het aantal bezoekers uit organisch verkeer.
  • Het aantal vertoningen  in de organische zoekresultaten. 
  • De posities van je website op belangrijke zoekwoorden.

Deze 4 zaken zeggen het meeste over het succes van je SEO inzet.

 

Stap 2: Bepalen van je resources

Bovenaan komen in de zoekmachines is niet eenvoudig. Om dit doel te behalen heb je de juiste mensen en tools nodig. 

Stel je SEO-DreamTeam samen

Om je SEO-dromen waar te maken, heb je een SEO-DreamTeam nodig. Dit zijn 3 specialisten, stuk voor stuk onmisbaar. Het ideale SEO team bestaat idealiter uit de volgede drie teamleden:

  1. De Technische SEO Specialist
  2. De SEO Content Writer 
  3. De Linkbuilder. 

Een top-team samenstellen is olie voor elk bedrijf en tegenwoordig zelfs bijna even duur.

De beste SEO tools voor SEO succes

Om voor onze klanten succesvolle SEO strategieën te maken en implementeren gebruiken wij een hoop tools. Deze tools geven ons inzichten en laten ons sneller werken. Wij gebruiken zelf onder andere de volgende tools: 

  1. Ahrefs is een must-have om je zoekwoorden onderzoek en concurrentieanalyse tot een goed eind te brengen.
  2. Daarnaast zijn Screaming Frog / Content King onmisbaar voor een goede technische SEO Analyse.
  3. Google Page Speed Insight is cruciaal om je website snelheid te testen, die speelt namelijk ook een belangrijke rol in het gehele proces. 

Ten slotte zijn Google Search Console & Google Analytics noodzakelijk om te gebruiken om alles te meten en op te volgen.

 

Stap 3: SEO-Planning maken

Deze stap bestaat uit 2 delen. Om te beginnen moet je je Technische Analyse, Zoekwoorden Analyse en autoriteitsonderzoek inplannen (hierover meer in Stap 4). Vervolgens dien je ook de optimalisatie van deze 3 zaken vast te leggen. Begin dus bij deze 3 en meet de resultaten, daarna gebruik je de resultaten en ga je verbeteren waar nodig.

 

Stap 4: Niet fantaseren, maar analyseren!

De fundering van een SEO-actieplan is de technische analyse, hier begin je bij. 

De volgende zaken zijn cruciaal om op te nemen in je in je technisch review: Indexatie, Structured Data, Laadsnelheid, Statuscodes, SSI Certificaat, Internationale Targeting. Voor meer informatie over de technische analyse, lees zeker dit artikel.

Na het leggen van de fundering, ga je over tot de zoekwoorden analyse. Hier bestaan honderden tools voor, je moet zelf even rondneuzen welke je wilt gebruiken om je leven te vergemakkelijken. Het belangrijkste bij een zoekwoorden analyse is dat je erachter komt welke termen het meest relevant zijn in jou geval en waar liefst niet al te veel concurrentie op zit. Op deze manier kan je de meest relevante clicks bekomen aan een redelijk bedrag.

Bij een autoriteitsonderzoek moet je denken aan een markt. Ben je omsingeld door 20 andere kraampjes die er veel beter uitzien dan de jouwe of die veel bekender zijn, zal het zeer moeilijk zijn je voorraad appels kwijt te raken. Neem een kijkje bij je concurrentie en onderzoek wie er nu wat doet. Bekijk hoe competitief je concurrentieomgeving is en vind jouw plaats op de markt door je website te optimaliseren. Uiteraard zal je een super concurrentievoordeel kunnen bekomen als je de rest van onze SEO-artikels hebt gelezen!

 

Stap 5: De Feedback-Loop

Prima, we hebben alles gepland en geanalyseerd. Nu is het tijd om te meten en te optimaliseren. Op deze manier kom je in een feedback-loop terecht waarbij je continu de resultaten kan vertalen in feedback, die je dan weer kan implementeren. Vallen en opstaan mensen! Blijf hongerig op zoek naar verbeterpunten en binnenkort sta je op de eerste plek.

 

Kom hoger in Google! Maar eerst weten waar je moet beginnen.

Vond je deze blog interessant? Ontdek waar jij SEO winst valt te behalen door onze gratis SEO scan t.w.v. €575! Vraag hem hier geheel vrijblijvend aan.

OPMERKINGEN