Skip to content
marketing_automation

Wat is Marketing Automation en wat zijn de voordelen?

Een veelgebruikte term in de online marketingwereld is ‘Marketing Automation’ en we zien het op steeds meer gebieden vorm krijgen. Marketing Automation is een strategie om effectiever op meerdere kanalen online te adverteren en herhalende taken te automatiseren. Het neemt een proces over die normaal gesproken handmatig wordt uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van mails nadat iemand een formulier heeft ingevuld en ergens voor heeft ingeschreven.

 

Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?

“Automatiseer wat er te automatiseren valt, vooral als marketeer”. Dit zei een collega een tijdje terug tijdens een presentatie over 10 groeikansen voor bedrijven. Maar waarom eigenlijk? Het automatiseren van je marketing uitingen en customer journey komt met verschillende soorten voordelen en die lees je hieronder:

  • Tijdsbesparing; doordat herhalende taken worden geautomatiseerd die anders door personeel moet worden uitgevoerd.
  • Marketing en sales zijn beter op elkaar ingespeeld omdat je inzicht krijgt in wie je klanten zijn
  • Hogere conversies en meer kwalitatieve leads door op het juiste moment relevante content aan te bieden
  • Hogere klanttevredenheid = hogere wederkerigheid van klanten

 

Hoe begin je met Marketing Automation?

Iedere marketinguiting is met een bepaalde reden en doel bedacht. Het starten met marketing automation verschilt hier niet van. Stel jezelf eerst de vraag wat je doel is en blijf deze voor ogen houden. 

Begin simpel! Het gebruik maken van Marketing Automation kan op veel verschillende aspecten worden toegepast. Denk hier bijvoorbeeld aan geautomatiseerde mails die naar je klanten worden gestuurd nadat ze een whitepaper hebben aangevraagd, een ingestelde workflow waarin je websitebezoekers een bericht krijgen met relevante content op basis van eerdere getoonde interesses, ondersteuning in het warm maken van je leads omdat je Marketing Automation software de data in je CRM inzichtelijk maakt, of simpelweg het inplannen en publiceren van social posts die op jouw aangegeven moment. Er zijn genoeg mogelijkheden, dus begin simpel en schaal het geleidelijk op. 

Een laatste stap is het bedenken van welke software je gebruik wilt maken en welke functionaliteiten het moet hebben om het doel van jouw Marketing Automation plan te behalen.

 

Hoe nu verder?

Onze marketeers zijn gespecialiseerd in verschillende softwares als Klaviyo en HubSpot en denken vrijblijvend met je mee en brengen jou een advies uit op basis van jouw marketing doelstellingen. Neem contact op en laat die Marketing Automation bal maar rollen! 

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS