Je zult de term vast wel eens voorbij hebben horen komen, Omnichannel. Maar wat is het nou precies? Omnichannel is eigenlijk een vernieuwde strategie van multichannel marketing. Een strategie waarbij de klant centraal staat, voor sommigen ook wel bekend als client of customer centricity. Het verschil tussen multichannel en omnichannel is dat klant gebruik maakt van online en offline kanalen die wel goed op elkaar zijn afgestemd. Dit zorgt voor een fijne online koopervaring voor zowel B2B en B2C klanten, omdat klanten zelf kunnen kiezen welke kanalen zij gebruikten.
Sommige organisaties ervaren het toenemende aantal kanalen en de daarbij online concurrentie als een onmogelijke opgave. In de praktijk biedt dit voor organisaties juist enorm veel kansen. Creatieve marketeers die de verschillende kanalen op de juiste manier inzetten kunnen op deze manier namelijk winnen van hun concurrenten die dit minder goed doen.
Bovendien zorgt een goed uitgewerkte omnichannelstrategie voor een hoge klanttevredenheid. Deze strategie zorgt er namelijk voor dat de juiste kanalen worden gebruikt voor de juiste doelgroep.
We zien ook dat het aantal conversies flink kan gaan stijgen door klanten via meerdere kanalen productinformatie aan te bieden, omdat ze daardoor sneller geneigd zijn tot een aankoop door te gaan.
De omnichannel strategie kan je, vanwege de ingestelde automatisering, daarnaast veel tijd besparen. Deze tijd stop je ander in het offline en online promoten en verkopen van je producten of diensten.
Wil jij zelf een succesvolle omnichannel strategie voor jouw organisatie ontwikkelen? In deze stappen heb jij jouw omnichannel strategie opgestart:
1. Stel je doelen vast
Geef antwoord op de vraag ‘waarom wil ik beginnen met Omnichannel?’ en maak dit antwoord concreet en reëel.
2. Definieer je doelgroep
Daarna moet jij jouw doelgroep defineren. Dit kan bijvoorbeeld middels een persona. Een Omnichannel strategie werkt namelijk alleen als je een hoop kennis hebt over jouw doelgroep.
3. Creëer een customer journey
Na het uitvinden van een specifieke doelgroep begin je met het maken van de customer journey. Met een customer journey breng je in kaart met welke vragen jouw doelgroep zit en onderzoek je welk kanaal zij gebruiken om het antwoord op deze vragen te beantwoorden. Dit vormt de basis van je omnichannel strategie.
4. Word actief op de juiste kanalen
Aan de hand van jouw customer journey begin je met het opzetten van de content op de juiste kanalen en op de juiste manier om zo op je doelgroep in te spelen.
5. Blijf optimaliseren
Deze laatste stap is er een die marketeers vaak links laten liggen en niet de aandacht geven dat het verdient. Monitor continu de door jouw bepaalde KPI’s om het succes van je omnichannelstrategie te meten en te optimaliseren.
Benieuwd hoe een effectieve omnichannel strategie voor jou een hoger conversiepercentage en grotere klanttevredenheid kan bieden? Vraag onze specialisten om advies of een vrijblijvende brainstorm sessie. Neem contact met ons op!
OPMERKINGEN