Google heeft aangekondigd dat er binnenkort een nieuwe core update aankomt. Voor SEO marketeers is dit altijd een spannend moment; wat gaat gaat dit betekenen voor de organische posities van onze klanten? In november vorig jaar werd al aangekondigd dat pagina ervaring wordt toegevoegd aan de Google Search ranking. Dat Google de update aankondigt is al speciaal op zichzelf. Google laat websitebezoekers of SEO marketeers namelijk vaak in het duister tasten wanneer ze een update uitrollen van de Google Search Ranking.

Dat ze de update melden heeft grote voordelen. Dit betekent dat jij (en wij!) ons optimaal kunnen voorbereiden voor de te verwachte update. Hoe bereid je je voor op de Google Core update? Je leest het in deze blog.

Wat is een Google Core update?

Google voert vrijwel dagelijks kleine updates uit aan hun algoritme. De meeste van deze updates zijn nauwelijks merkbaar. Eens in de zoveel tijd zijn deze updates echter groter van aard. Ze kunnen dan ook aanzienlijke invloed hebben op de zoekresultaten in Google. Deze grote updates zijn de Google Core updates. Meestal wordt een dergelijke update eens of slechts een paar keer per jaar uitgerold.

Google zelf doet zelden uitspraken over de impact van een update of de gevolgen. Wel geven ze SEO-specialisten handvatten mee over de mogelijke gevolgen en best practices. Dit keer heeft Google al aangekondigd dat de impact van de core update merkbaar zal zijn voor een groot spectrum: van kleine dienstverlening websites tot grote e commerce bedrijven. Opletten dus! 

Core Web Vitals update

De aankomende Core Web Vitals update wordt ook wel de Page Experience update genoemd. De naam zegt het al. De update gaat voornamelijk over de pagina ervaring van gebruikers. Pagina’s die een goede pagina ervaring geven, voldoen aan de zogeheten Core Web Vitals. Het spreekt voor zich dat pagina’s die niet goed scoren op de Core Web Vitals niet zo hoog zullen ranken. Uit welke factoren bestaan de Core Web Vitals en hoe kun je ze optimaliseren?

Core web vitals

  • LCP: Largest Contentful Paint
    • Definitie: Hoe lang duurt het voordat de gebruiker het grootste/belangrijkste deel van de content ziet?
    • Richtlijn: alles onder de 2.5 seconden is goed. Zit het boven de 2.5 seconden? Dan zijn verbeteringen nodig. Boven de 4 seconden is slecht.  
    • Controleer: GT Metrix en Google Pagespeed Insights.
    • Oplossingen: 
      • Verwijder onnodige third-party scripts. Denk aan onnodige tags die geactiveerd worden vanuit Google Tag manager of heatmaps vanuit Hotjar. 
      • Contacteer je webhost en optimaliseer eventueel je pakket. Denk aan het upgraden van je pakket of een dedicated server. 
      • Gebruik Lazy loading.
      • Minimaliseer onnodige of niet geoptimaliseerde code. 
      • Verwijder te grote pagina elementen. Schaal en comprimeer afbeeldingen altijd.
  • FID: First Input Delay
    • Definitie: Hoelang duurt het voordat een gebruiker een handeling op de website kan uitvoeren? Dit kan sterk variëren per website. Denk aan een relatief simpele blog website tegenover een website met aparte login functie waarin gebruikers snel moeten kunnen klikken op elementen. 
    • Richtlijn: onder de 100 ms is goed. Onder de 300 ms is matig en heeft verbetering nodig. Boven de 300 ms is slecht. 
    • Controleer: de responsiveness van een pagina door zelf te klikken en de pagina te analyseren en met het rapport ‘pagina pagina vitaliteit’. 
    • Oplossingen:
      • Minimaliseer of structureer de Javascript op de website. 
      • Gebruik caching.
      • Verwijder ongebruikte of onnodige third-party scripts.
  • CLS: Cumulative Layout Shift
    • Definitie: Hoe stabiel zijn elementen op een pagina wanneer deze laden? CLS meet de visuele stabiliteit. Als elementen verspringen of van formaat veranderen dan is dit een slecht teken. 
    • Richtlijn: onder de 0.1 is goed, onder de 0.25 is matig, boven de 0.25 heeft verbetering nodig. 
    • Controleer:  Lighthouse in devtools en Pagespeed insights. In het rapport Google Search Console kun je in de rapportage ‘site-vitaliteit’ kijken of er over de gehele website veel problemen zijn. Daarnaast kun je de belangrijkste pagina’s controleren op eventuele fouten.
    • Oplossingen:
      • Stel de grootte van afbeeldingen en video’s in.
      • Laad fonts sneller in.
      • Plaats banners of advertenties lager op de pagina.
      • Verminder CSS & Javascript.
      • Optimaliseer rendering (clientside).
      • Laad een laadindicator zien.

Overige factoren die invloed hebben op de pagina ervaring

Naast de zojuist behandelde LCP, FID en CLS, zijn er meer factoren die van invloed zijn op de pagina ervaring en de ranking in de Google zoekresultaten. In de afgelopen core updates zijn vele thema's de revue gepasseerd. Om er maar een paar te noemen: EAT (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness), Mobile-first of de penguin update. Ze geven er in ieder geval pakkende namen aan.

Al de inhoud van deze voorgaande updates moeten ook meegenomen worden bij deze update. Zo zullen websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel echt het onderspit delven. Hoe kun je jouw website nog meer voorbereiden voor de Page Experience update?

Overige factoren pagina ervaring

  • Mobiele vriendelijkheid: schalen naar responsive.
  • Een snelle laadsnelheid. 
  • De meta basics: voorzie elke pagina van unieke meta data zoals meta omschrijving en meta titel. 
  • Safe browsing: geen schadelijke of misleidende informatie. 
  • HTTPS: Beveiligde websites. Niet-beveiligde websites zijn niet meer van deze tijd. En zullen hard afgestraft worden door Google. 
  • Non intrusive interstitials: geen onnodige pop-ups over elementen, vermijd onnodige bewegingen/interacties zoals buttons die verplaatsen of een cursor die verandert on hoover.   
  • Spot-on content. We weten het.. Het is vaak gezegd. Maar daarom niet minder belangrijk. Zorg dat alle website informatie accuraat is, geen misleidende informatie bevat en meerwaarde biedt voor de bezoeker.

Jouw website voorbereiden op de Google Core update?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over het optimaliseren van jouw website voor de update van Google? Of wil je controleren of jouw website klaar is voor de update? Neem contact op met Jane de Ridder. Onze SEO-specialisten kijken graag met je mee.

Vraag: Is al het zoekverkeer van Google?

Waarom zijn we eigenlijk zo bezig met het zoekverkeer van Google? Waarom hebben we het hier niet over andere zoekmachines zoals Bing, DuckDuckgo of Yahoo? Als Google het algoritme steeds aanpast en goed ranken, oftewel hoge organische posities, steeds lastiger maakt?

Een hoge positie op Google wordt door elk bedrijf geambieerd. Vrijwel al het internet-zoekverkeer is afkomstig van Google. Om precies te zijn gebruikte in 2020 94,37% van alle Nederlanders Google als zoekmachine. Daarnaast is organisch verkeer erg lucratief voor website eigenaren. Dit geldt voor zowel dienstverleners als aanbieders van producten. In veel gevallen is verkeer via Google/ organic winstgevend en waardevol: ze blijven lang op je website en besteden meer. Al hangt dit natuurlijk sterk af van de marketingstrategie. Een goede SEA campagne kan net zulke vruchtbare resultaten geven!

Handige bronnen

Graag zelf aan de slag met de optimalisaties? Wellicht kunnen onderstaande bronnen je helpen*:

Tools om de Core web Vitals problemen op te sporen en op te lossen

Google heeft verschillende tools waarmee je de scores van de Core Web Vitals kunt monitoren. Google Search Console, Google Lighthouse, PageSpeed Insights, de chrome extensie Web Vitals en het Chrome User Experience Report controleren allemaal wat de status is van de LCP, FID en CLS.

*Fun fact: ze zijn gratis!