Skip to content
web-design-3411373_640
Team ZeoApr 25, 2023 4:25:47 PM3 min read

Wat je moet weten over URLs in Magento 2

URL's zijn een belangrijk onderdeel van elke e-commerce website en Magento 2 biedt een uitgebreide set tools aan om ze te beheren. In deze blog bespreken we de belangrijkste aspecten van URL's in Magento 2 én hoe je ze inzet.

 

URL-structuur in Magento 2

Een goede URL-structuur is belangrijk omdat het naast een verbeterde gebruikerservaring, niet alleen de gebruikerservaring verbeterd, maar ook de zoekmachines helpt de inhoud van je website te begrijpen en te indexeren. Zodra je de SKU (Stock Keeping Unit) van een product hebt ingevuld, wordt er automatisch een product URL gegenereerd. Deze URL kun je als volgt wijzigen:

Stores → Settings → Configurations → Catalog → Catalog → Search Engine Optimization

 

Bij het wijzigen van de URL structuur is het belangrijk dat je ‘Create Permanent Redirect for old URLs’ aangevinkt zodat er automatisch een permanente redirect wordt aangemaakt. 

 

Welke URL structuur voor jouw webshop het beste is, hangt af van de producten die je verkoopt en hoe je de categorieën opdeelt. Het toevoegen van een categorie URL aan de product-URL is goed voor de logica van de webshop en daarmee voor SEO. We hebben het dan over een product-URL als volgt: voorbeeld.nl/categorie/product. Heb je producten die zich in meerdere categorieën bevinden, adviseren we om te kiezen voor de product URL: voorbeeld.nl/productnaam. Hiermee voorkom je meerdere URL's per product en voorkom je duplicate content. Maak deze afweging voor jouw Magneto webshop. 

 

URL-rewrites in Magento 2

URL-rewrites stellen je in staat om aangepaste URL's te maken die verwijzen naar bestaande pagina's. Dit is handig wanneer pagina’s niet meer bestaan en je het verkeer naar een andere pagina wilt leiden. 

Om URL-rewrites te maken, ga je naar Marketing → SEO & Search → URL Rewrites in de beheerdersinterface van Magento 2. Hier maak je een nieuwe URL-rewrite  door de oorspronkelijke en de nieuwe URL in te voeren. Kies of het gaat om een tijdelijke (302) of permanente (301) redirect gaat.

 

Canonical URL's in Magento 2

Canonical URL's zijn belangrijk voor het beheer van duplicate content op je website. Als je bijvoorbeeld dezelfde productpagina hebt met verschillende URL's, leidt dit tot problemen met de zoekmachineoptimalisatie (SEO) omdat twee pagina’s met exact dezelfde inhoud met elkaar concurreren. Een canonical URL is de URL die je aanwijst als de "oorspronkelijke" URL van de pagina. Met een canonical tag geef je aan dat meerdere pagina’s als één pagina moeten worden gezien. Zo weet de zoekmachine welke URL geïndexeerd en genegeerd moet worden.

In Magento 2 beheer je canonical URL's via Stores → Configuration → Catalog → Catalog → Search Engine Optimization. Hier schakel je de optie "Canonical Link Meta Tag" in en een basis-URL voor de canonical link. 

 

URL-sitemap in Magento 2

Een URL-sitemap, ook bekend als de XML sitemap, is een lijst met alle pagina's op je website die je aan zoekmachines wilt doorgeven. Het is een belangrijk onderdeel van SEO en helpt zoekmachines om je website te indexeren en te rangschikken. Gebruik Google Search Console om de sitemap aan Google door te geven zodat Google weet wat ze moeten indexeren en met welke prioriteit.

De XML sitemap genereer je in Magento 2  via de admin: Marketing → SEO & Search → Sitemap.

 

De sitemap pas je aan door naar Stores → Configuration → Catalog → XML Sitemap te gaan. Hier stel je de basis-URL van de sitemap in en geef je aan welke pagina's moet worden opgenomen. Wanneer je dagelijks nieuwe producten toevoegt, wil je dat de nieuwe producten natuurlijk gelijk geïndexeerd worden. Hiervoor biedt Magento de oplossing om de Sitemap elke nacht automatisch bij te werken. 

 

Let op dat je wel de standaard sitemap van Magento controleert. Elke website heeft een hoofdpagina, dit is vaak de domeinnaam zonder toevoegingen. Bijvoorbeeld: www.voorbeeld.nl Het kan nog weleens gebeuren dat de beginpagina niet goed indexeerd en het www.voorbeeld.nl/home weergeeft in de sitemap. Omdat beide pagina’s dan zijn geïndexeerd in Google, resulteert dit in duplicate content. 

 

Wil jij de volgende stap zetten in e-commerce? Wij helpen je met het optimaliseren van jouw Magento URL's. Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we je binnenkort?

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS