Skip to content
pexels-cottonbro-studio-5082579 (2)
Team ZeoApr 12, 2023 4:56:00 PM3 min read

Het optimaliseren van je Shopify afbeeldingen

Voor e-commerce is het optimaliseren van je afbeeldingen voor organische zoekresultaten belangrijk. Het zal je verbazen hoeveel mensen visueel ingesteld zijn als het gaat om zoeken op internet. Ze typen een zoekopdracht in op Google, schakelen over naar de afbeeldingen zoekfunctie en hun koopreis begint. Daarnaast hebben afbeeldingen ook veel invloed op je laadsnelheid. Afbeeldingen zijn belangrijk voor SEO en in deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over afbeeldingen op je Shopify site.

Wil je meer weten over SEO met Shopify? Wij schreven er een blog over!

 

1. Gebruik de juiste bestandsindeling

Afbeeldingen op Shopify kunnen worden geüpload in JPEG-, PNG- en GIF-indelingen. JPEG is meestal de beste keuze voor productafbeeldingen, terwijl PNG beter werkt voor afbeeldingen met transparantie. Shopify adviseert om JPEG te gebruiken voor producten, pagina’s en blogs, en voor banners of diavoorstellingen. PNG afbeeldingen adviseren ze voor logo's, pictogrammen en randen en bijsnijdingen. De bestandsindeling wijzig je voordat je de afbeeldingen naar Shopify uploadt.

 

2. Voorkom duplicate content 

Duplicate content bestaat niet alleen voor teksten maar ook voor afbeeldingen. Probeer dan ook eigen productafbeeldingen in je website te gebruiken en neem ze liever niet over van de leverancier.

 

3. Wees je bewust van de upload limieten

Shopify hanteert limieten voor de megapixel en bestandsgrootte in megabytes. Zowel de megapixel limiet als de limiet in megabytes is 20.

 

4. Houd de afmetingen consistent

Het is belangrijk om consistentie te behouden in de afmetingen van je afbeeldingen. Als je bijvoorbeeld verschillende producten hebt met verschillende afbeeldingsgroottes, kan dit de consistentie van je website beïnvloeden. Probeer je afbeeldingen allemaal in dezelfde verhouding te houden en gebruik de grootte die het beste past bij je ontwerp. 

Afbeeldingen met dezelfde afmetingen:

 

Afbeeldingen met andere afmetingen:

 

5. Gebruik beschrijvende bestandnamen

Het is belangrijk om je afbeeldingsbestanden een beschrijvende naam te geven die relevant is voor de inhoud van de afbeelding. Dit helpt zoekmachines te begrijpen waar de afbeelding over gaat en dit kan de zichtbaarheid van je website vergroten. De beschrijvende bestandsnamen zijn nog belangrijker wanneer je geen alt-teksten gebruikt, omdat de bestandsnamen dan gebruikt kunnen worden wanneer de afbeeldingen het niet doen.

 

6. Zorg dat alle afbeeldingen worden geïndexeerd 

Shopify voegt automatisch afbeeldingen toe aan je XML sitemap zodat zoekmachines de afbeeldingen kunnen vinden. Helaas geldt dit maar voor één afbeelding per product. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om te achterhalen welke afbeeldingen wel of niet zijn geïndexeerd. Je lost dit probleem op door een XML sitemap te maken alleen voor de afbeeldingen. Hier heeft Shopify een app voor, namelijk The Image Sitemap app.

 

7. Gebruik alt-tekst 

Alt-tekst is een beschrijvende tekst die wordt weergegeven als een afbeelding niet kan worden geladen. De teksten wordt ook gebruikt voor mensen met een visuele beperking. Daarnaast draagt een Alt-tekst bij aan SEO omdat zoekmachines de afbeeldingen beter kunnen begrijpen.

Shopify adviseert om maximaal 125 tekens te gebruiken voor de alt-tekst maar 512 tekens is het maximum. Om een goede Alt-tekst te schrijven adviseren wij je om je bij het schrijven te verplaatsen in iemand die niet goed kan zien en maak een nuttige beschrijving. Houd rekening met zoekwoorden door er 1 of 2 te verwerken in de tekst. 

Het toevoegen van alt-teksten voor afbeeldingen doe je zo:

  1. Ga naar ‘producten’ in het Shopify beheer centrum
  2. Klik op het product
  3. Klik op de pagina met productgegevens op Voorbeeld van media.
  4. Klik op alt-tekst toevoegen
  5. Voer je alt-tekst in en klik op alt-tekst opslaan

 

 

8. Optimaliseer voor mobiel

Meer dan de helft van het internetverkeer komt tegenwoordig vanaf mobiele apparaten. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen ook op mobiel goed worden weergegeven en snel worden geladen. Het kan namelijk zijn dat er maar een deel van de afbeelding zichtbaar is en je wilt natuurlijk wel dat dit het juiste deel is. Dit kun je in Shopify oplossen door een focuspunt toe te voegen. Dat doe je zo:

  1. Klik op een gedeelte of blok met een afbeelding in de thema bewerken


  2. Klik op afbeelding bewerken


  3. Klik op focuspunt toevoegen


  4. Klik op het belangrijkste deel van de afbeelding om het focuspunt in te stellen


  5. Klik op 'save'

 

9. Automatisch comprimeren

Het is je vast wel bekend dat grote afbeeldingen slecht zijn voor de laadsnelheid van je website. Gelukkig hoef je hier bij Shopify zelf geen rekening mee te houden! Shopify comprimeert de afbeelding automatisch om de laadsnelheid te optimaliseren.

 

Kun jij hulp gebruiken bij het optimaliseren van afbeeldingen in je Shopify site? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we je binnenkort?

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS