Skip to content

De belangrijkste SEO verschillen en overeenkomsten tussen B2B en B2C

Voor zowel B2B als B2C is het natuurlijk belangrijk om te bloggen, juiste landingspagina’s te hebben en unieke content te maken. Hier zit veel overlap in. Maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Wat zijn deze verschillen en waar moet je rekening mee houden wanneer jij je juist op bedrijven of op de consument richt?

Zoals de naam al doet vermoeden is B2C SEO sterk gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van je website voor particulieren. Je kiest in dit geval andere zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden dan bij B2B. Bij B2B worden er vaker longtail zoekwoorden gebruikt als voor B2C. Dit komt doordat de zoekopdrachten bij B2B vaak een stuk preciezer en hier moet dus ook rekening mee gehouden worden in de SEO strategie. Zowel bij B2C als bij B2B SEO geldt een uitgebreid zoekwoordenonderzoek als de basis voor het vervolg. 

 

Bij B2B SEO kan het bijvoorbeeld interessant zijn om je te focussen op je lokale vindbaarheid. Dat geldt bijvoorbeeld voor loodgieters en elektriciens, die werken met aannemersbedrijven in de regio. Voor B2C webwinkels die producten aanbieden aan particulieren kan het juist interessant zijn zich niet slechts te focussen op Nederland, maar verder te kijken dan dat. Richt je bijvoorbeeld ook op SEO om te scoren in de Belgische of Duitse zoekmachine. 

 

Een B2C webshop heeft ook een hele andere SEO aanpak dan bij B2B diensten. Bij een webshop kan je veel breder optimaliseren. Dit doe je niet alleen je met landingspagina’s maar ook door je archieven te verbreden of je filters te optimaliseren.

 

De interne linkstructuur is heel anders bij B2B dan bij B2C. Bij B2B bevinden de landingspagina’s zich voornamelijk in de footer terwijl bij B2C makkelijk gebruik gemaakt kan worden van de verschillende product/categoriepagina’s. Door een consument die zoekt naar zilveren ringen ook naar de desbetreffende pagina te sturen ipv de homepagina, verklein je de kans op afhaken en vergroot je de kans op conversie. Om deze reden is het ook verstandig om bij het bouwen van je website rekening te houden met de uitkomst van het zoekwoordenonderzoek, vooral in het maken van de menustructuur.


Benieuwd waar voor jou winst te behalen valt op het gebied van SEO? Ontdek het door onze gratis SEO scan t.w.v. €575! Vraag hem hier geheel vrijblijvend aan.

OPMERKINGEN