Persoonlijke marketing; in de digitale wereld van vandaag is het persoonlijk maken van je content erg belangrijk. Er is veel concurrentie en het is lastig om onderscheidend te zijn. Zo dien je als bedrijf aan de behoeftes van de klant te voldoen, is het verstandig sneller en efficiënter online te zijn en moet je marketing persoonlijk aanvoelen. Dagelijks worden we namelijk overspoeld met verschillende content, wat ertoe heeft geleid dat onze hersenen er intussen op gericht zijn die allemaal onbewust te negeren. Hierdoor bereiken veel boodschappen hun doelgroep niet en blijven er kansen liggen.
Door je content te personaliseren maak je de relatie met de klant veel persoonlijker en individueler. Dit maakt de kans op dat klanten sneller betrokken zijn groter. Hoe je naar de klant communiceert en op welke manier is dus van groot belang.
Voordat je start met personalisatie onderdeel te maken van je bedrijfsmissie, is het goed om af te vragen wat je doel is? En draagt dit doel bij aan meer geld onderaan de streep. Vandaar dat het goed is om de tijd te nemen en je af te vragen wat je met personalisatie wilt bereiken en welke doelgroep voor jou van belang is? Heb je veel terugkerende klanten of meer eenmalig? Is het doel een hogere conversiewaarde, een hoger aantal conversie, lager bouncepercentage, meer per locatie of meer specifieke producten? Voor veel bedrijven zijn dit belangrijke punten om de klant een snelle en gemakkelijkere winkelervaring te kunnen bieden. Antwoorden op deze vragen zullen meer betrokkenheid genereren en leidt tot herkenning van productwaarden.
Creëer gepersonaliseerde landingspagina's voor je bezoekers. Dit doe je met behulp van veel data uit een Customer Data Platform, zoals Datatrics. Ga op zoek naar waar de bezoeker vandaan komt? Hoe beweegt de bezoeker? Wat is zijn interesse en wat zijn dingen die worden bekeken. Met al deze informatie creëer jij gepersonaliseerde landingspagina´s waar zij warm van worden.
Verdiep je in de recent bekeken items van de bezoeker. Wanneer je potentiële klant op zoek is naar specifieke producten. Biedt dan op de site vergelijkbare producten aan. Op deze manier wordt de klant meerdere malen herinnert aan de producten. Dit verhoogd de wil om het te aan te schaffen.
Ontwerp gepersonaliseerde klantprofielen op basis van digitaal gedrag en interesse analyses. Met deze gegevens zijn de klanten te segmenteren in kleine groepen met dezelfde eigenschappen. Hieropvolgend kunnen persoonlijke kortingsacties opgezet worden.
Zet de Market Basket Analysis in. Aan de hand van wat er in de winkelwagen zit van je potentiële klant, biedt je vergelijkbare producten aan. Dit zijn producten die dicht bij hun interesse liggen. Hiermee vergroot je de kans op aankoop.
Verstuur e-mails gebaseerd op het browsegedrag van de potentiële klant op jouw site. Een voorbeeld hiervan kan zijn: browser abandonment en verlaten winkelwagen. Je kunt de klant op leuke wijze laten weten wat er nog in zijn winkelwagen te wachten staat.
Maak gebruik van online marketing campagnes en richt je hiermee op kleine segmenten op basis van hun gebruikersgedrag.
Biedt klanten een koopgids aan op je webshop. Een koopgids die hen ondersteund bij het vinden van de juiste producten die bij hun wensen passen.
Richt je website zo in dat er verschillende communicatietools beschikbaar zijn die bezoekers kunnen helpen bij het maken van hun keuze. Denk hierbij aan een chatbox. Op deze manier bied je persoonlijke service aan en sta je altijd klaar voor de klant!
Belangrijk is om met de verscheidene opties een personalisatie strategie uit te werken die gericht is op nu en de toekomst. Neem de tijd en aandacht om dit goed in te richten.
Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!