Skip to content
brooke-cagle-WHWYBmtn3_0-unsplash-2
Team ZeoJan 13, 2022 2:01:32 PM4 min read

Persoonlijke marketing

Welke stappen kunnen er gezet worden in persoonlijke aanbiedingen en slimme marketing?

Persoonlijke marketing; in de digitale wereld van vandaag is het persoonlijk maken van je content erg belangrijk. Er is veel concurrentie en het is lastig om onderscheidend te zijn. Zo dien je als bedrijf aan de behoeftes van de klant te voldoen, is het verstandig sneller en efficiënter online te zijn en moet je marketing persoonlijk aanvoelen. Dagelijks worden we namelijk overspoeld met verschillende content, wat ertoe heeft geleid dat onze hersenen er intussen op gericht zijn die allemaal onbewust te negeren. Hierdoor bereiken veel boodschappen hun doelgroep niet en blijven er kansen liggen.

45% van de klanten geeft de voorkeur aan bij een webshop te kopen die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft. En 56% van de online shoppers keert in dat geval graag terug.

Door je content te personaliseren maak je de relatie met de klant veel persoonlijker en individueler. Dit maakt de kans op dat klanten sneller betrokken zijn groter. Hoe je naar de klant communiceert en op welke manier is dus van groot belang.

Voordat je start met personalisatie onderdeel te maken van je bedrijfsmissie, is het goed om af te vragen wat je doel is? En draagt dit doel bij aan meer geld onderaan de streep. Vandaar dat het goed is om de tijd te nemen en je af te vragen wat je met personalisatie wilt bereiken en welke doelgroep voor jou van belang is? Heb je veel terugkerende klanten of meer eenmalig? Is het doel een hogere conversiewaarde, een hoger aantal conversie, lager bouncepercentage, meer per locatie of meer specifieke producten? Voor veel bedrijven zijn dit belangrijke punten om de klant een snelle en gemakkelijkere winkelervaring te kunnen bieden. Antwoorden op deze vragen zullen meer betrokkenheid genereren en leidt tot herkenning van productwaarden.

Welke stappen kan jij gaan zetten om personalisatie onderdeel te maken van je bedrijfsmissie?

 

Gepersonaliseerde landingspagina

Creëer gepersonaliseerde landingspagina's voor je bezoekers. Dit doe je met behulp van veel data uit een Customer Data Platform, zoals Datatrics. Ga op zoek naar waar de bezoeker vandaan komt? Hoe beweegt de bezoeker? Wat is zijn interesse en wat zijn dingen die worden bekeken. Met al deze informatie creëer jij gepersonaliseerde landingspagina´s waar zij warm van worden.

Recent bekeken items

Verdiep je in de recent bekeken items van de bezoeker. Wanneer je potentiële klant op zoek is naar specifieke producten. Biedt dan op de site vergelijkbare producten aan. Op deze manier wordt de klant meerdere malen herinnert aan de producten. Dit verhoogd de wil om het te aan te schaffen.

Gepersonaliseerde klantprofielen

Ontwerp gepersonaliseerde klantprofielen op basis van digitaal gedrag en interesse analyses. Met deze gegevens zijn de klanten te segmenteren in kleine groepen met dezelfde eigenschappen. Hieropvolgend kunnen persoonlijke kortingsacties opgezet worden.

Market Basket Analysis

Zet de Market Basket Analysis in. Aan de hand van wat er in de winkelwagen zit van je potentiële klant, biedt je vergelijkbare producten aan. Dit zijn producten die dicht bij hun interesse liggen. Hiermee vergroot je de kans op aankoop.

Browser abandonment en verlaten winkelwagens

Verstuur e-mails gebaseerd op het browsegedrag van de potentiële klant op jouw site. Een voorbeeld hiervan kan zijn: browser abandonment en verlaten winkelwagen. Je kunt de klant op leuke wijze laten weten wat er nog in zijn winkelwagen te wachten staat.

Online marketing campagnes

Maak gebruik van online marketing campagnes en richt je hiermee op kleine segmenten op basis van hun gebruikersgedrag.

Koopgids

Biedt klanten een koopgids aan op je webshop. Een koopgids die hen ondersteund bij het vinden van de juiste producten die bij hun wensen passen.

Communicatietools

Richt je website zo in dat er verschillende communicatietools beschikbaar zijn die bezoekers kunnen helpen bij het maken van hun keuze. Denk hierbij aan een chatbox. Op deze manier bied je persoonlijke service aan en sta je altijd klaar voor de klant!

Belangrijk is om met de verscheidene opties een personalisatie strategie uit te werken die gericht is op nu en de toekomst. Neem de tijd en aandacht om dit goed in te richten.

Wat haal jij eruit?

    • Meer inzicht over je doelgroepen;
    • Meer data over het gedrag van de klant;
    • Een hogere conversie waarde en aantal (om de ROI op uw advertentie-uitgaven te maximaliseren) Meer klanten bestellen producten, vaker en met een hogere waarde;
    • Loyaliteit van de klant. Ze blijven bij je betrokken en dit resulteert mogelijk in een hogere omzet en Customer Lifetime Value per klant (oftewel het maximaliseren van retentie);
    • Een stijging in rendement op marketing investeringen.

 

Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS