Skip to content
pexels-fauxels-3182812
Team ZeoMar 21, 2023 2:46:08 PM4 min read

4 conversietips voor jouw Magento

De conversieratio van jouw Magento webshop is erg belangrijk voor je succes. Maar hoe verhoog je die precies? In deze blog delen we 4 praktische tips waarmee jij je Magento website kunt optimaliseert voor maximale conversies. Van het personaliseren van je webshop tot het Reward Programma. Ontdek hoe kleine en grote aanpassingen van impact zijn op je conversiepercentages. Lees snel verder en ontdek hoe je meer uit je Magento webshop haalt!

 

1. Personalisatie 

Personalisatie is belangrijk in conversieoptimalisatie omdat het de ervaring van de gebruiker verbetert en daarmee de kans vergroot dat de gebruiker converteert.

Door gebruik te maken van klantgegevens en hun gedragingen kan je als webshop relevante aanbevelingen doen en de gebruiker een gepersonaliseerde ervaring bieden. Klanten voelen zich persoonlijk aangesproken en dat verhoogt de betrokkenheid en loyaliteit. Daarnaast kan personalisatie ook leiden tot een hogere gemiddelde orderwaarde omdat de aanbevolen producten en diensten beter aansluiten bij de behoeften van de gebruiker.

Met Magento 2 kan je klantgegevens verrijken met klant attributen. Deze klant attributen kies én kan je zelf instellen. Daarbij kun je ook aangeven of het attribuut in de checkout of in het klantaccount ingevuld moet worden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Als je meer over je klant weet, kun je gerichte klantsegmenten aanmaken en pagina's zo inrichten dat ze volledig aansluiten bij de behoeften van deze doelgroep.

Door het gebruik van klantsegmenten kun je ervoor zorgen dat bepaalde klantgroepen andere banners, prijzen en acties te zien krijgen. Zo genereer je steeds relevantere content. Ook kun je specifieke banners koppelen aan categorieën en prijsregels, waardoor het vullen van de site met relevante content een stuk eenvoudiger wordt.

Om klantsegmenten in Magento te kunnen gebruiken moet je eerst klantsegmenten toestaan. Dit doe je als volgt:

1  Installeer de Customer Segmentation extensie

2  Navigeer in Admin naar stores > settings > configuration

3  Kies vervolgens voor Customer Configuration onder Customers

4  Breid de 'customer segments' sectie uit

5  Controleer dat 'Enable Customer Segment Functionality' op 'yes' staat. 

 

Nadat je toestemming hebt gegeven kun je de klant segmenten aanmaken. Dit doe je als volgt:

1  Customers > segments

2  Klik rechtsboven op “add segment”

3  Geef het segment een naam

4  Vul een korte beschrijving in

5  Stel “assigned to website” in op de website waar de klantsegmenten gebruikt kunnen worden

6  Maak gebruik van “apply to” om de juiste klanttypes te identificeren

 

Nu is het tijd om de klant segmenten te specificeren. 

1  Klik op “conditions” links in beeld. De standaard conditie begint als volgt 

2  Klik op het plusje om de lijst van voorwaarden te zien en kies welke regel je wilt maken

3  Je kunt verschillende voorwaardes combineren

4  Klik op “Matched Customers” om alle klanten te zien die aan de voorwaarden voldoen

5  Als de lijst overeenkomt met je doelen sla je het klantsegment op

 

2. Reviews

Klantbeoordelingen zijn een krachtig middel om het vertrouwen van klanten te winnen en hen te overtuigen om bij u te kopen. Zorg ervoor dat u klantbeoordelingen op uw webshop plaatst en reageer op eventuele klachten of problemen om het vertrouwen van klanten te behouden. Gelukkig maakt Magento 2 het nu nog gemakkelijker om deze reviews te verzamelen en te tonen.

Met Magento 2 bepaal je zelf welke producten de klant kan reviewen. Zodra een review is goedgekeurd, worden de sterren direct bij het product getoond. En als je gebruikmaakt van het reward programma, kun je de klant ook nog eens belonen voor het schrijven van een review. Na goedkeuring van de review worden er direct een vooraf bepaald aantal punten toegekend aan de klant. Hier komen wij later deze blog op terug. 

Het activeren van de reviews functie doe je zo: 

1  Ga naar stores > settings > configuration > catalog

2  Open product reviews en zorg dat deze op “yes” staat

3  Je klanten kunnen nu reviews achterlaten

4  Beoordeel de klantreviews via Marketing > User content > Pending reviews

5  Verander de status van de reviews naar “approved” of “not approved”

6  Sla de review op

 

3. Magento reward programma 

Als je niet wilt concurreren op prijs maar liever focust op klantloyaliteit, het behouden van bestaande klanten en het creëren van ambassadeurs, dan is een loyaliteitsprogramma wat voor jou. Met de extensie “reward points” moedig je klanten aan om vaker te kopen en terug te komen naar jouw webshop.

Met deze tool beloon je klanten met punten voor verschillende acties. Dit zijn acties zoals het aanmaken van een account, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het schrijven van een goedgekeurde review. Ook belangrijke conversies, zoals het plaatsen van orders, kunnen beloond worden met punten. Uiteindelijk kunnen klanten hun gespaarde punten inruilen voor extra kortingen of zelfs gratis producten.

 

4. Snelle laadtijd

Klanten hebben weinig geduld als het gaat om het wachten op een webshop die langzaam laadt. Hoe sneller de pagina laad, hoe fijner de ervaring van de bezoeker. In de praktijk is gebleken dat de snelheid van Magento webshops een probleem kan zijn omdat het een zwaar platform is. De snelheid van je webshop kan je op verschillende manieren controleren en verbeteren. 

1  Kies de juiste hosting

2  Gebruik google PageSpeed om op te sporen welke Javascripts onterecht worden ingeladen of welke afbeeldingen groter dan nodig zijn

3  Verwijder onnodige plugins

4  Schakel onnodige modules uit

5 Werk samen met een specialist om de code van de website op te schonen

 

Wil je weten hoe wij je kunnen helpen met conversie optimalisatie? Bij Zeo staat een team van CRO specialisten klaar om je te helpen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS