Skip to content
Team Zeo Mar 15, 2023 11:32:13 AM 5 min read

Vertaal emotie door naar jouw Shopware shop

Emotie is belangrijk voor een converterende Shopware shop. Als webshop eigenaar weet je dat online marketing van groot belang is voor het genereren van verkopen. Je hebt waarschijnlijk geïnvesteerd in SEO en SEA om beter gevonden te worden door potentiële klanten, en je hebt gezorgd voor een zoekmachine vriendelijke webshop met een mooi design en een gemakkelijke navigatie. Maar er is meer nodig dan alleen technische optimalisatie. Ook al zijn de effecten van emotie niet altijd duidelijk meetbaar, emotie speelt een cruciale rol bij het succes van je webshop. In dit blog lees je waarom en hoe je emotie kunt doorvertalen naar jouw Shopware shop.

 

Waarom emotie belangrijk is in je shop

Het gebruik van emotie in je Shopware webshop is belangrijk omdat het helpt bij het creëren van een emotionele connectie tussen jouw merk en de bezoekers van je webshop. Mensen kopen niet alleen op basis van functionele kenmerken en voordelen, maar ook op basis van hun emoties en gevoelens. Emoties kunnen het gedrag van consumenten sterk beïnvloeden en hen helpen een beslissing te nemen om bij jouw webshop te kopen in plaats van bij de concurrentie.

Door emotie te gebruiken, kun je de bezoeker van je webshop laten zien wat jouw merk uniek maakt en waarom ze voor jou moeten kiezen. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van een bepaalde sfeer of door het vertellen van een verhaal dat emoties oproept. Door het gebruik van visuele elementen zoals afbeeldingen en video's kun je emoties overbrengen en zo de aandacht van de bezoeker vasthouden.

Bovendien kan emotie helpen bij het versterken van de merkloyaliteit. Als klanten een positieve emotie associëren met jouw merk, zullen ze sneller geneigd zijn om terug te komen en bij je te blijven kopen. Het gebruik van emotie kan dus een krachtig middel zijn om de conversies te verhogen en de klantloyaliteit te versterken.

 

Maar hoe gebruik je emotie voor meer conversies in je Shopware shop?

Allereerst is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van de bezoekers van je webshop. Wat zijn hun behoeftes en pijnpunten? Schrijf de tekst vanuit het perspectief van de bezoeker van je webshop. Laat zien hoe jouw producten of diensten een oplossing bieden voor hun problemen of behoeften, en welke emoties hierbij komen kijken.

 

1. Product titel en beschrijving 

Gebruik tekst om een gevoel over te brengen en om de lezer een beeld te laten creëren in hun hoofd. 

 

2. Storytelling 

Mensen zijn van nature gevoelig voor verhalen. Vertel het verhaal achter je producten, leg uit waarom jouw merk zo bijzonder is of vertel verhalen van klanten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van testimonials of case studies van tevreden klanten. Het is belangrijk dat het verhaal authentiek en relevant is. 


 

3. Gebruik krachtige woorden

Woorden hebben een sterke emotionele impact. Gebruik woorden die een gevoel van urgentie, schaarste of exclusiviteit oproepen. Denk bijvoorbeeld aan 'beperkte oplage', 'alleen vandaag' of 'exclusief verkrijgbaar'.


 

4. Maak gebruik van Shopware story elementen zoals Standardized Shopping

Met gestandaardiseerde shopping experiences kun je bezoekers meenemen op een reis door je webshop. Je kunt ze stap voor stap meenemen met behulp van de tips die eerder genoemd zijn in deze blog. Een gestandaardiseerde shopping experience opzetten in Shopware doe je zo.

Stap 1. Ga naar “shopping experience”, dit vind je onder ‘content’

 

Stap 2. Kies het juiste type pagina

Met Shopping Experiences kun je inhoudspagina's maken zoals landingspagina's, winkelpagina's en categorie-indelingen en deze centraal beheren.

 

Stap 3. Hergebruik een layout of ontwerp een nieuwe

De gemaakte indelingen bestaan uit secties waarin individuele blokken worden toegevoegd, die op hun beurt bestaan uit één of meer elementen zoals tekst of afbeeldingen.

 

Stap 4. Maak gebruik van de rule builder voor Shopping Experiences met de CMS extensie

Door gebruik te maken van de rule builder via de CMS extensie kun je kiezen welke doelgroep welke layout te zien krijgt. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen nieuwe klanten en terugkerende klanten en de webpagina’s hier op aanpassen. De regels kun je toevoegen door in de pagina op een block te gaan staan. Ga naar Block settings en klik op “Visibility”. Hier selecteer je de regels naar keuze, of voeg je nieuwe regels toe.

 

Kun jij hulp gebruiken met het door vertalen van emotie naar jouw Shopware shop? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we je binnenkort?

Neem contact op

OPMERKINGEN