Adverteren op Amazon. It’s all about the sales

Zoals je in onze vorige blog hebt kunnen lezen, draait het bij Amazon allemaal om de grootste aantallen verkoop om de toppositie in een productcategorie te krijgen. Belangrijk om dus je marketing daarop in te stellen.

Maar, we horen je zeggen, dat is toch altijd zo? Klopt, maar Amazon trekt het nog wat verder door. Relevantie wordt bepaald door aantal verkopen, niet hoe vaak en hoe lang een bezoeker op je pagina is geweest.

Zoveel mogelijk sales in 2 weken tijd

Start allereerst met een marktonderzoek: hoeveel verkopen moet je als verkoper halen om op een specifieke zoekterm bovenaan te staan. We raden hiervoor het handige tooltje Helium10 aan. Denk bijvoorbeeld aan 8 verkopen per dag op de zoekterm Rode Wijn. Amazon berekent een gemiddelde over 2 weken voor de toppositie, anders verschuift de toppositie wel heel vaak. Dus: als je op zoekterm Rode Wijn elke dag voor 2 weken minimaal 8 producten verkoopt krijg je de toppositie op die zoekterm. 

Zodra je die toppositie hebt, ben je er moeilijk vanaf te slaan. Een concurrent zal dus ook voor 2 weken lang gemiddeld 8 verkopen per dag moeten doen.

Je doel is om zoveel mogelijk sales in korte tijd te maken. Dan krijg je het snelst die toppositie en kan je vanuit daar verder optimaliseren. We raden dan ook aan om in die eerste periode je producten te pushen: geef je producten gratis of tegen een flink gereduceerd tarief weg. 

Zie deze kosten als advertentiekosten of investering die je gegarandeerd positie 1 geeft. De terugverdienperiode is daarna relatief kort: je staat immers bovenaan. Adverteren met PPC kost veel meer tijd en geld om hetzelfde resultaat te behalen.

 

Hoe regel ik die gratis verkopen?

Logischerwijs zal je beginnen bij je huidige klantenbestand, je social media kanalen of zelfs directe vriendenkring. Laat hen een aankoop doen op Amazon, stort het geld terug en je hebt zo die toppositie.

Let hierbij wel op dat je een URL deelt van de productpagina inclusief de zoekterm. Anders kan Amazon de verkoop niet koppelen aan een zoekterm. We raden de volgende URL met unieke QID aan:

https://www.amazon.com/s?k=0&dc&hidden-keywords=

Maar je kan ook gebruik maken van speciale communities zoals rebatekey.com (US) en lutendo.com (DE). Of maak gebruik van Facebook groepen met mensen die aan dit soort deals mee willen doen.

Let er wel op dat ze aankoop doen maar het product niet terugsturen. Amazon ziet dit logischerwijs niet als verkoop. Een vaak gebruikte manier om de kopers terug te betalen is in Amazon Giftcards via eerder genoemde communities.

Onze specialisten stellen dit graag voor je in. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op.

Prijsstelling in het begin

Met de ‘gratis’ verkoop kan je tegelijkertijd gebruik maken van vouchers. Dit zijn acties binnen Amazon waarmee je korting geeft op de verkoopprijs aan ‘normaal’, oriënterend publiek op Amazon (dus niet geworven zoals hierboven).

  1. We raden aan om te starten met een korting van 30-50% op je gewenste verkoopprijs met deze vouchers.
    a. Voordeel hiervan is dat de prijs gewoon hetzelfde blijft in de productcategorie pagina (exclusief de korting)

  2. Verhoog vervolgens wekelijks met 10% tot aan je gewenste verkoopprijs

Samen met de gratis verkopen en/of via coupon pak jij zo binnen 2-3 weken die toppositie!

 


Afsluitende tips voor een optimale Amazon verkoopervaring

  • Absolute don'ts op Amazon: niet houden aan de terms of service, reviews oneerlijk vergaren, niet houden aan de levertijd
    • We hebben het eerder gehad om socials in te zetten voor gratis verkopen, maar reviews vergaren via deze manier is echt not done. Let hiermee op en vergaar je reviews netjes op de manier zoals van je wordt verwacht
  • Amazon heeft ook een B2B platform naast de reguliere Amazon website. Door in de backend een business price toe te voegen en Quantity discounts in te voeren, wordt je automatisch op dit platform aan zakelijke organisaties getoond
  • Gebruik Amazon Freight (freight.amazon.com) om je producten op te halen bij jouw warehouse voor pallets. Erg goedkoop en één prijs (1 pallet of 32 pallets). Same day delivery aan het warehouse. Je stock lvl per product is max 200 bij Amazon
  • Maak je gebruik van FBA en wil je verzekerd zijn? Getida.com beschermt je daarin en zorgt ervoor dat jij je geld vanuit Amazon terugkrijgt. Kosten zijn 20% van deze terugvorderingen
  • Met Splitly kun je A/B testen doen op Amazon. Denk aan foto’s en titels
  • Sellerboard geeft je overzicht in je verkopen (beter dan Amazon zelf). Hoef je alleen je inkoopprijs op te geven. Niet al te duur (15 dollar per maand)
  • Koppel je creditcard: Met American Visa kan je miles sparen en dat kan best hard gaan met je verkopen

 

Onze specialisten hebben hoe je Amazon succesvol ingesteld. Kom met één van hen sparren om te ontdekken hoe dit voor jou van belang kan zijn. Neem vrijblijvend contact met ons op.