Lokale SEO is tegenwoordig super belangrijk en wordt in de toekomst steeds belangrijker. Bij lokale bedrijven kun je denken aan winkels, maar ook aan lokale dienstverleners, zoals dakdekkers, schilders, loodgieters, aannemers en ga zo maar door.

Bij maar liefst 46% van alle online zoekopdrachten is iemand op zoek naar een lokaal bedrijf. 76% van deze mensen bezoeken diezelfde dag nog de winkel of nemen contact op met het bedrijf dat zij vinden. Bij 29% van de resultaten wordt er tegenwoordig een (lokale) Google Mijn Bedrijfsvermelding laten zien.

Hoger in Google Maps

Bij lokale SEO is Google Mijn Bedrijf/Google Maps enorm belangrijk. Hieronder zie je waarom. Wanneer je een lokale zoekopdracht uitvoert zie je de onderstaande zoekresultaten.

Bovenaan zie je advertenties van Google Ads. Daar richten we ons in dit blogartikel niet op.

Vervolgens zie je Google Maps. In SEO jargon wordt dit ook wel de map pack of de local pack genoemd. Een groot deel van de mensen klikt op deze resultaten. Zeker wanneer je als bedrijf veel en goede reviews hebt. Daaronder komen pas de organische zoekresultaten die we later in dit artikel behandelen.

Rankingsfactoren Google Mijn Bedrijf

De vraag die iedereen met een lokaal bedrijf wil weten is natuurlijk: Hoe kom ik bovenaan in Google Mijn Bedrijf? En dat is een vraag die niet heel eenvoudig te beantwoorden is. Google geeft weinig informatie over de werking van haar algoritmes.

Wel zijn er een aantal bedrijven die hier inschattingen over maken, bijvoorbeeld software bedrijven die veel data verzamelen over de zoekmachines en grote SEO bedrijven die een enquête houden onder haar bezoekers. Hierdoor zie je wat de meeste belangrijke rankingsfactoren zijn voor Google Mijn Bedrijf volgens Google Search Engine Journal, een grote website over SEO.

 Hieronder bespreken we de belangrijkste factoren:

1. Primaire categorie in Google Mijn Bedrijf

Bovenaan in de lijst staat de primaire categorie in Google Mijn Bedrijf. Het aanvinken van de juiste categorie kun je eenvoudig doen met enkele muisklikken. Welke categorie je moet kiezen kun je eenvoudig aflezen bij je concurrenten:

Zoals je ziet hebben de top 3 loodgieters gekozen voor de categorie “Loodgieter”. Dan is het een logische keuze om deze categorie ook te kiezen.

2. Zoekwoord in de titel

Veel bedrijven die een hoge positie hebben in de local pack hebben (deels) het zoekwoord in de titel staan. Op de bovenstaande afbeelding is dit ook het geval.

Het is daarentegen tegen de regels van Google in om zoekwoorden in je Google Mijn Bedrijfsvermelding te plaatsen. Google wilt dat je enkel je bedrijfsnaam gebruikt en zegt dat zij optreden tegen bedrijven die wel zoekwoorden in de meta titel gebruiken. Uit de praktijk blijkt daarentegen vaak dat dit niet gebeurt.

Is het slim om een zoekwoord in de titel van je Google Mijn Bedrijfsvermelding te zetten? Op de korte termijn zeker wel. Op de lange termijn? Dat is de vraag.

Heb je last van concurrenten die wel zoekwoorden in hun titel gebruiken en daardoor hoger ranken? Dan kun je dit tegen gaan.

Stap 1: Klik op de betreffende bedrijfsvermelding.

Stap 2: Klik op bewerking voorstellen

Stap 3: Klik vervolgens op naam wijzigen en je kunt hun echte naam invullen. Na verloop van tijd staat, indien de wijziging klopt, deze online.

3. Locatie

Nabijheid is super belangrijk als het gaat om Google Mijn Bedrijf. Zoek ik vanuit Amsterdam naar een loodgieter in Utrecht? Dan zie ik waarschijnlijk de “overall” sterkste Google Mijn Bedrijfsvermelding. Zoek ik daarentegen vanuit een specifieke wijk ik Utrecht? Dan zullen de resultaten per wijk verschillen.

Hoewel je geen 100% controle hebt over de afstand tussen jouw bedrijf en je potentiële klant kun je zeker een aantal dingen doen om deze Google rankingsfactor te beïnvloeden, namelijk de volgende:

Een aantal bedrijven huren een virtueel kantoor in de plaats waar ze gevonden willen worden. Stel dat je bedrijf is gevestigd in Doorn, dan is het bijna onmogelijk om in Google Maps van Utrecht gevonden te worden. Een relatief eenvoudige manier om hier wel gevonden te worden is door een virtueel adres te huren, zodat je bedrijf daadwerkelijk in Utrecht gevestigd is. Ook dit wordt afgeraden door Google, maar nog steeds weinig bestraft.

De plaats vermelden in de content van je bedrijfsprofiel denk hierbij bijvoorbeeld aan de titel van je bedrijfsprofiel, de beschrijving, de berichten die je plaatst in Google Mijn Bedrijf en de alt tags van de foto’s die je upload. Ook kun je vragen of klanten die een review achterlaten.

Conversies via Google Mijn Bedrijf

Bezoekers via Google Mijn Bedrijf is leuk, en goed voor je ego, maar conversies zijn nog leuker. Welke factoren hebben de meeste invloed op of een bezoeker via Google Mijn Bedrijf gaat converteren? Ook dit weten we niet 100% zeker, maar hier hebben we wel een beeld van. Hieronder zie je enkele van deze factoren:

De bovenste drie factoren hebben te maken met reviews op het Google Mijn Bedrijfsprofiel. Reviews zijn dus ontzettend belangrijk. Zowel het aantal reviews, als het gemiddelde cijfer, maar ook de tekst.

Hoe stel je een succesvolle Google Mijn Bedrijf reviewstrategie op?

Reviewstrategie bestaande klanten
Als iemand een aankoop bij je heeft gedaan kun je na levering van het product of dienst een automatische mail sturen waarin je vraagt hoe zij jouw product of service hebben ervaren met eronder 2 buttons: 1) Goed en 2) Slecht. Achter de button Goed kun je een link plaatsen naar het reviewformulier van jouw Google Mijn Bedrijfsvermelding. Achter de button slecht kun je een link plaatsen naar een klantenservicepagina.

Review contentstrategie
Een andere manier om reviews te verzamelen is door content gratis te delen met je websitebezoekers en hen na het lezen te vragen om een review over de gratis content.

Lokale pagina’s organische vindbaarheid

Veel mensen zoeken naar een lokaal bedrijf met een zoekwoord waarin een plaatsnaam vermeld staat, bijvoorbeeld Loodgieter Utrecht. Je wilt hier in zo’n geval een unieke pagina voor maken.

Stel dat je een loodgietersbedrijf hebt me een vestigingsplaats in Utrecht en het bedrijf is actief in provincie Utrecht. Dan wil je dat de homepagina zich focust op het zoekwoord “Loodgieter Utrecht”. Daarnaast wil je verschillende lokale pagina’s aanmaken, bijvoorbeeld /loodgieter-nieuwegein, loodgieter-amersfoort, loodgieter-zeist, etc.

Het verzamelen van citaties

Als het gaat om lokale SEO dan zijn het aantal kwalitatieve citaties belangrijk. Een vermelding op belangrijke websites ziet Google als een signaal van vertrouwen. In Nederland zijn er verschillende websites waar jij gratis een citatie kunt aanmaken, waaronder:

https://www.openingstijden.nl/
https://www.openingstijden.com/
https://www.telefoonboek.nl/
https://www.detelefoongids.nl/
https://www.nationaletelefoongids.nl/
https://www.mkb-bedrijvengids.nl/
https://www.bedrijfstelefoongids.nl/
https://www.onlinebedrijfsgids.nl/

Tevens zijn er in verschillende branches websites waar je jouw bedrijf kunt aanmelden, bijvoorbeeld:

En ga zo maar door…

Waar kun je deze websites vinden?
Kies 20 concurrenten en Google hun bedrijfsnaam. Allereerst zie je waarschijnlijk hun website, maar als je naar onder scrolt en naar de volgende pagina’s van Google gaat zie je op welke websites het bedrijf allemaal vernoemd is.

Vervolgens kun jij naar deze website en ook jouw bedrijf hierop vermelden.

Maak je citaties consistent
Zoals eerder vermeld zorgen citaties ervoor dat Google je website meer gaat vertrouwen, maar dan moet je wel zorgen dat de citaties consistent zijn. En dat klinkt logisch, maar dit wil nog wel eens fout gaan.

Een voorbeeld van fouten die mensen maken, zijn:

Bedrijfsnaam              vs                    Bedrijfsnaam B.V.
Den Bosch                  vs                    ‘s Hertogenbosch
073 12 345 67            vs                    +3173 12 345 67

Lokale linkbuilding

Naast citaties zijn ook links die van andere websites naar jouw website verwijzen belangrijk. Stel je voor dat je een loodgietersbedrijf in Utrecht hebt, dan wil je links van bouwgerelateerde websites, maar ook lokale links van websites in Utrecht of links van landelijke websites met een pagina over Utrecht.

Maar hoe krijg je deze links? Hieronder zie je 4 strategieën:

Strategie 1: Sponsoring
Er zijn erg veel sportclubs in Utrecht die op zoek zijn naar sponsors. Vaak verschijnen deze sponsors op de website met hun logo en een link naar de website. Vooral bij kleinere sporten, goede doelen en muziekverenigingen is dit erg goedkoop. Los van de link krijg je binnen die vereniging ook naamsbekendheid wat weer kan zorgen voor meer klanten en je doet iets goed voor de maatschappij.

Strategie 2: Overzichtpagina’s
In veel branches zijn er overzichtswebsites. Google bijvoorbeeld overzicht loodgieters in Utrecht en daar vindt je een lijst met websites waarop bedrijven getoond worden met een link. Vaak kun je op deze website ook een link kopen.

Strategie 3: Nieuws websites
Elke stad of regio heeft zijn eigen nieuwswebsites en deze websites zijn continu op zoek naar nieuwe dingen om over te schrijven. Zorg dat er iets nieuwswaardigs gebeurt en laat hier een nieuwsartikel over schrijven met een link naar jouw website.

Strategie 4: Linkpartners
Ben jij een aannemer in Utrecht? Dan werk je waarschijnlijk regelmatig samen met loodgieters, dakdekkers, schilders uit Utrecht. Deze bedrijven kunnen dan samenwerken door een link naar elkaar te plaatsen.