De hagakure methode is een nieuwe, versimpelde manier voor het opbouwen en onderhouden van Google search-campagnes. Bij deze methode staat machine learning centraal. Het idee is dat accounts simpeler worden en campagnes met behulp van honderden insights uit de machine learning steeds effectiever worden. 

Google zelf geeft aan dat de Hagakure-methode de toekomst is voor beter presterende zoek campagnes. Maar wat kunnen we nu precies verwachten van deze geautomatiseerde nieuwe focus voor zoek campagnes? Je leest erover in onze blog.

Hage-wat?

Hagakure verwijst naar ‘de weg van de Samurai’. Het refereert naar een levenswijze waarbij je als Samurai op elk moment bereid moet zijn om te sterven in het belang van je heer. Een interessante verwijzing. Als de SEA marketeers of online marketeers onder ons de Samurai zijn, zijn ze dan bereid alles te geven voor deze nieuwe methode? Om daar antwoord op te geven moeten we eerst wat dieper induiken in de Hagakure-methode. Wat is het precies en is het de weg voor de Samurais onder ons?

Wat is de Hagakure-methode precies

Hagakure is de nieuwe manier om search-campagnes op te zetten. Steeds vaker zijn er complexe Google Ads accounts die slecht gestructureerd zijn of inefficiënt werken. Campagnes worden opgesplitst in tientallen tot honderden aparte campagnes met honderden zoekwoorden. Dit maakt het beheer - en het rendement - van het account soms lastig. Klinkt herkenbaar? 

De Hagakure-methode zou dit probleem tackelen door beter gebruik te maken van machine learning. Accounts worden versimpeld, doordat campagnes opgesplitst worden vanuit de website content, in plaats van op specifieke zoekwoorden. Door deze nieuwe strategie is er meer ruimte voor strategisch advies. Naast een betere performance, blijft er dus meer tijd over om een andere relatie aan te gaan met de klant. Iets waar 62% van de klanten van agencies meer focus op wilt leggen volgens Google. 

Voordelen simpele accountstructuur:

  • Betere performance door machine learning
  • Makkelijk beheerbaar (30% tijdbesparing)
  • Overzichtelijker (vind actionable insights) 
  • Minder foutgevoelig door simpele structuur

Dit klinkt allemaal mooi, maar er zijn wel wat vereisten voor het toepassen van de Hagakure-methode. De meest harde en lastige eis: veel data. Er is veel data nodig om het algoritme van Google haar werk te laten doen. Om een voorbeeld te geven: wil de machine learning zijn werk doen, dan moeten er in de afgelopen 7 dagen >1000 impressies zijn. Voor een optimaal resultaat wordt > 3000 geadviseerd.

Vereisten voor de Hagakure-methode

Er zijn twee afwegingen die genomen moeten worden om besluiten te maken bij het inrichten van de campagnes: het klantperspectief en het data-perspectief. Wat zijn de bedrijfsdoelen van de klant, gaat de klant bijvoorbeeld voor zichtbaarheid of een doel-ROAS? Daarnaast moet je beoordelen of het account aan de vereisten (kan) voldoen. 

Vereisten voor Machine Learning

  • Verhouding bedrijven en accounts 1:1 (alles in 1 account, indien mogelijk)
  • Verhouding campagnes en marketing objectives: minder campagnes, meer ad groups gebaseerd op landingspagina.
  • Verhouding landingspagina’s en advertentiegroepen 
  • Gewenste aantal conversies: minimaal 10 in 7 dagen
  • Gewenste aantal impressies in de afgelopen 7 dagen >3000 (minimaal 1000)
  • Gewenst vertoningspercentage tussen de 50%-75%

Best practices

  • per landingspagina 1 advertentiegroep
  • Binnen elke campagne 1 DSA advertentiegroep 
  • 1 DSA campagne als vangnet (presteert deze campagne als beste? Dat betekent dat de structuur geoptimaliseerd kan worden!)
  • Hanteer 2 tekstadvertenties en één RSA per advertentiegroep
  • Kies altijd 3+ verschillende extensies & typen

Zelf aan de slag met de Hagakure-methode?

Wil je zelf aan de slag met de Hagakure-methode? Kijk dan eerst goed of het account wel in aanmerking komt voor de nieuwe structuur. Kijk bijvoorbeeld naar de doelstellingen van de klant, maar ook de website. Zijn de landingspagina’s wel klaar voor deze nieuwe structuur? Zo niet, dan is het geen slecht advies om eerst een met een SEO specialist te sparren. 

Zijn de accountdoelstellingen in lijn met de Hagakure-methode, zijn er voldoende impressies en sluit de website goed aan? Dan kun je beginnen met de volgende stappen:

Stappenplan:

  1. Maak een plan, eventueel samen met de Google adviseur
  2. Werk een structuur uit
  3. Best practises (hagakure checklist)
  4. Analyseer de performance