Skip to content
brooke-cagle-WHWYBmtn3_0-unsplash-2
Team ZeoJan 13, 2022 2:04:53 PM1 min read

2022 Google update: Smart Shopping wordt Performance Max Campagne

Google blijft haar algoritme verbeteren. En dit betekent dat er voor adverteerders werk aan de winkel is.

En hoewel dit soms als vervelend wordt gezien, brengt het vaak ook enorm veel kansen met zich mee. Want adverteerders die snel inspringen op een verandering, ervaren vaak mooi resultaten.

Wat verandert er? 

Google heeft in november 2021 bekend gemaakt dat in 2022 Google Smart Shopping campagnes zullen veranderen naar Performance Max campagnes.

Wanneer gaat het veranderen?

De verandering zal niet plaatsvinden vanaf 1 januari 2022. Wanneer deze verandering wel zal plaatsvinden, is nog niet bekend. Wij verwachten dat dit halverwege het jaar zal zijn. Zo heeft iedereen voldoende tijd om zich op de verandering voor te bereiden. 

Voor sommige adverteerders is deze verandering even schrikken. Veel bedrijven (in ieder geval onze klanten) die smartshopping gebruiken, zien een mooi rendement op hun Google shoppingcampagnes. Uiteraard willen deze adverteerders niet dat hun rendement lager wordt.

Kan je ervoor kiezen om niet te veranderen?

De verandering kun je niet tegengaan. De functies in het advertentiesysteem zullen veranderen, waardoor het niet mogelijk is om terug te veranderen naar shoppingcampagnes.

Moet ik me zorgen maken over de resultaten?

Voordat Google dit nieuws deelden is er bij enkele adverteerders al uitgebreid getest met performance max campagnes. En volgens Google waren de resultaten positief. Google voert ook niet voor niets zo’n grote verandering.

Steeds verdere automatisering binnen Google

Dit nieuws is voor Zeo geen verrassing. We zien dat Google door de jaren heen steeds meer manieren vindt om haar Google Ads campagnes te automatiseren en door middel van artifical intelligence en machine learning de optimale resultaten wil behalen. En dankzij slimme technologieën lukt dit Google steeds beter.

Zal Google dan de mensen vervangen?

Nee.

Wel denken we dat de rol van marketeers door deze ontwikkelingen de komende jaren zal veranderen.

Hoe nu verder?

Voor een aantal klanten hebben we hier al mee getest. De komende tijd gaan we hier meer tijd in stoppen. Ook beginnen met testen, maar weet niet hoe? Onze Google Ads experts helpen jou hierbij! 

Neem vrijblijvend contact met ons op. 

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS