Website migraties zijn voor veel SEO specialisten het neusje van de zalm. Vergelijk het migreren van een website met het maken van een vijf-gangen diner: het kost wat energie, maar met voldoende voorbereiding heb je een fantastisch resultaat (of eigenlijk moeten we gezien ons voorbeeld zeggen ‘een heerlijk resultaat’). Maar genoeg over eten, terug naar de migratie. Op internet lees je veel over website migraties en de mogelijke nadelige gevolgen. Website migraties kunnen inderdaad spannend zijn en vergen een goede voorbereiding. Maar waarom is het verhuizen van een website naar een ander domein zo gevaarlijk voor je online zichtbaarheid? En waar moet je aan denken bij het verhuizen van een website? Je leest er meer over in dit artikel.

Inhoud van dit artikel:

  1. Wanneer is een website migratie nodig?
  2. Waarom is een migratieplan belangrijk?
  3. Hoe pak je een website migratie aan?

Wanneer is een website migratie nodig?

Wat is een website migratie precies? Simpel gezegd is een website migratie wanneer de website of webshop verhuist van de ene naar de andere plek. Het is als het ware een verhuisbericht van de ene website naar de ander. Door middel van permanente redirects worden gebruikers doorverwezen naar de nieuwe corresponderende URL´s. Bezoekers die op de oude website klikken worden automatisch doorverwezen naar de nieuwe website. 

Er zijn tal van reden waarom een website migratie nodig is. Misschien is de website uit zijn jasje gegroeid of wordt er overgestapt naar andere software. Andere veel voorkomende redenen voor het laten migreren van een website zijn het verhuizen naar een nieuwe domeinnaam, een volledig redesign of rebranding van de website, het verhuizen van de de serviceprovider of het consolideren van meerdere domeinen naar een website. Enfin, het moge duidelijk zijn: website migraties komen met enige regelmaat voor en zowel het doel als de uitwerking ervan kunnen sterk uiteenlopen.

Waarom is een migratieplan belangrijk?

Het migreren van een website of webshop kan behoorlijk wat consequenties hebben. Zo heeft de website in de loop der jaren veel waarde opgebouwd. Vaak hebben websites bijvoorbeeld veel organisch verkeer en autoriteit opgebouwd. Wanneer je een website of webshop laat migreren, dan wil je deze zwaar verdiende waarde en zogeheten rankings niet verliezen. 

Bij een website migratie is het belangrijk dat niet alleen de bezoekers worden doorverwezen naar de nieuwe site, zoekmachines zoals Google moeten de nieuwe website ook kunnen vinden en indexeren. Het gevaar van een slecht voorbereide migratie is dat de oude website nog indexeert en gevonden wordt door Google en/of bezoekers. Als de migratie niet goed geregeld is dan moet de nieuwe website volledig opnieuw beginnen met het opbouwen van de waarde en daarmee de organische vindbaarheid. Dit kan je als organisatie al snel een flinke smak met geld kosten.

Was zijn de gevolgen van een slecht uitgevoerde website migratie?

Een slecht gemigreerde website kan door zoekmachines niet meer goed worden geïndexeerd. Hierdoor kan het organische verkeer (‘gratis’ verkeer) met wel 80% tot 90% dalen. Iets wat grote gevolgen heeft wanneer je afhankelijk bent van je website. We kunnen de gevolgen van een slecht uitgevoerde migratie het beste duidelijk maken met een voorbeeld: 

Stel, je hebt een webshop. Je verkoopt elektrische fietsen. De verkopen van de fietsen gaan enkel online via de webshop. In het afgelopen jaar had de website:

  • 100 URLs
  • 24.000 jaarlijkse organische bezoekers (2000 bezoekers per maand)
  • Een conversieratio van 5%, dit zijn 1200 conversies
  • De gemiddelde orderwaarde is 100,-
  • Dit is 10.000 euro per maand aan omzet uit organisch verkeer

Stel je migreert de website zonder een SEO migratieplan en je verliest de eerste maanden 80% van het totale organische verkeer. Dit betekent dat je per maand zo’n 8,000,- euro verliest. In dit voorbeeld hebben we voor het gemak een vrij simpele website genomen. Meestal bestaan websites van webshops echter uit duizenden pagina’s. Je kunt je dus voorstellen wat voor impact migraties hebben.

Verlies je altijd waarde wanneer je een website migreert? Nee, gelukkig niet. We hebben zelfs een website migratie voor een klant gedaan wat een positief effect had op de organische zoekresultaten. Het organische verkeer is na de migratie flink toegenomen. Dit komt doordat een website migratie tevens een goede kans is om de website te verbeteren aan zowel de voor- als achterkant. Door een zorgvuldig uitgewerkt migratieplan op te stellen en dit gefaseerd en bewaakt uit te voeren, hoeft een website migratie weinig tot geen nadelige gevolgen hebben.  

Hoe pak je een website migratie aan?

Elke website is anders. De URL structuur, techniek en content zijn website- en merk afhankelijk. Een migratieplan betreft dan ook een stukje maatwerk. Over het algemeen wordt eerst begonnen met het in kaart brengen van de huidige URLs en overige domeinen indien van toepassing. Wanneer deze URLs in kaart zijn gebracht weet je waar je moet beginnen. Vaak is een website migratie ook een stukje optimalisatie: je bepaalt welke URLs straks juist wel of niet geïndexeerd moeten worden of misschien overbodig zijn. 

Als alle pagina’s inzichtelijk zijn gemaakt wordt er vervolgens een gefaseerd plan gemaakt. In dit plan staat een meervoudige checklist: één checklist voor de migratie, één tijdens en één na de livegang van de nieuwe website. Al deze activiteiten hebben het doel om eventuele problemen te tackelen en de websiteverbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan het opschonen van de code, een slimmere URL structuur die voor meer conversie zorgt of betere organische zichtbaarheid doordat bepaalde technieken of snippets zijn ingebouwd.

Na de livegang van de nieuwe website is monitoring erg belangrijk. Dagelijks wordt gecontroleerd hoe het organische verkeer zich verhoudt tot de opbrengsten. Daarnaast wordt gekeken of pagina’s bereikbaar zijn voor zoekmachines en gebruikers. Als pagina’s bijvoorbeeld een 404 geven dan is het belangrijk om hier snel bij te zijn. Na het migreren van een website moet het adres ook nog doorgevoerd worden in tools zoals Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

Een website migratie laten uitbesteden

Overweeg je om jouw website te laten migreren of loop je ergens tegenaan? Of wil je meer informatie ontvangen over website migraties? Neem contact op met een van onze specialisten, en we helpen je graag verder met jouw vraagstuk!