Skip to content
freestocks--Qf9JKLysUg-unsplash-2
Team ZeoJan 17, 2022 9:50:54 AM3 min read

Kerstmis in de zomer!

De sleutel tot een succesvolle decembermaand is een goede voorbereiding. Vroeg beginnen is dé key. Maar hoe vroeg is vroeg genoeg? Is het gek om in de zomermaanden al bezig te zijn met de drukte rondom Kerst? Zeker niet! Als je slim bent ga je nú aan de slag met voorbereiden. Wij vertellen je precies hoe je dat moet doen en waarom. Lees snel verder.

Vroeger dan vroeg

Een belangrijke trend die ten grondslag ligt aan deze vroege voorbereiding voor de eindejaarsdrukte is het vroeg inkopen door consumenten. Er wordt niet meer gewacht tot het laatste moment wat betreft Sinterklaas en Kerstinkopen en maar liefst 20% van de consumenten start al in oktober. Klanten verwachten dat jij ook klaar bent om in deze behoefte te voorzien. Een slechte ervaring wordt in deze competitieve tijd niet getolereerd.

Gefaseerde voorbereiding is de key

Om je goed voor te bereiden om het feestelijke seizoen waar de e-commerce platformen om juichen, moet je bepaalde fasen doorlopen. Om goed voorbereid te zijn begin je in de zomermaanden al met plannen. Haal hier je voordeel uit, aangezien de zomermaanden in de meeste gevallen de rustigste maanden van het jaar zijn binnen het bedrijf.

Er zijn naast kerst en sinterklaas ook nog andere globale feestdagen voor de retailers, zoals: 11:11, Black Monday, Black Friday, Cyber Monday en de January Sales.

Fase 1

De eerste fase start in de zomer, afhankelijk van de hoeveelheid voorbereidingen tussen juni en augustus. Hier begin je met de planning voor het feestseizoen en bepaal je doelstellingen. Je zorgt voor een goed werkende website met een goede responsieve mobiele website, zie mobile first. Bereid al je creatives voor, zodat je ze op het juiste moment kunt posten en er niet overhaast iets gemaakt hoeft te worden. Maak bijvoorbeeld al templates en creëer countdown video’s.

Een goede webshop is het halve werk
Voor de consumenten zijn sommige ergernissen zo fataal, dat ze niet meer bij jouw webshop bestellen. Voor 21% van de consumenten is de grootste ergernis dat de app of website er te lang over doet om te laden. Voor 17% is de grootste ergernis dat het lettertype te klein is. Andere ergernissen zijn dat afbeeldingen niet duidelijk genoeg zijn, de content niet op het scherm past of dat er geen reviews te vinden zijn over het product. Met een goed werkende webshop is al veel te bereiken.

Fase 2

Build momentum, dat is de tweede fase welke in september/oktober plaatsvindt. Je zorgt dat je top of mind blijft bij de consument en veel awareness creëert. Dit doe je door middel van omni-channel branding campagnes. Verander je gebruikelijke targeting group; de mensen die de cadeautjes voor anderen kopen, vallen namelijk niet per se in jouw doelgroep. Om verder in top of mind te blijven kun je je marketingactiviteiten versterken met influence marketing en kun je de consument inspireren via Instagram. In fase twee wordt er nog een laatste check gedaan of de capaciteit en de (verwachte) vraag overeen komt, of dat een van de twee bijgesteld dient te worden.

Fase 3

In fase drie gebeurt het allemaal, de verkoop start! Dit vindt plaats in november en december. Dit is ook de fase waar de kosten omhoog gaan, aangezien er veel meer concurrentie is. Pas hier je biedingsstrategie dan ook op aan. Zorg voor voldoende voorraad om aan de vraag van de consumenten te voldoen. Zet brede doelgroepen in, zodat de familie en vriendenkring van jouw doelgroep ook wordt bereikt. In deze periode is remarketing van groot belang, aangezien consumenten al ver voor de kerst oriënteren wat zij willen geven/krijgen. Dus let er echt goed op dat jouw doelgroep in deze periode verandert, aangezien het om cadeautjes gaat.

Fase 4

Deze fase vindt pas plaats na de feestdagen, ook wel post-holiday sales genoemd. Hier krijg je de kans om reviews te ontvangen, klantenservice te verlenen en klantloyaliteit te genereren. Dit is ook het moment om additionele en gerelateerde producten te kunnen aanbieden en te laten zien via advertenties.

Wil jij hulp bij de voorbereidingen en marketingactiviteiten of een geoptimaliseerde webshop voor het feestseizoen? Wij helpen je graag! Kom gerust eens langs of neem hier contact met ons op!

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS