Wij vinden Pinterest een enorm interessant social media kanaal. Adverteren op Pinterest; voor bepaalde organisaties kan dit dan ook super interessant zijn. Eerder schreven we al een blog over de mogelijkheden van Pinterest. In deze blogpost zullen we dieper ingaan op het adverteren op Pinterest. 

Allereerst is het goed om te weten dat je een zakelijk account nodig hebt om te kunnen adverteren op Pinterest. Je kunt dit op drie manieren doen: 

  • Als je nog geen persoonlijk Pinterest account hebt: een nieuw (zakelijk) account aanmaken op Pinterest.
  • Als je al een persoonlijk Pinterest account hebt: een gekoppeld zakelijk account aanmaken. 
  • Als je al een persoonlijk Pinterest account hebt: je persoonlijke account omzetten naar een zakelijk account.

Aan de slag

Alleen met een zakelijk account kun je aan de slag met adverteren. Maar wanneer is het interessant om te adverteren op Pinterest? Pinterest laat in een overzicht van trends voor 2021 de volgende categorieën zien: 

  • Beauty
  • Celebrations
  • Fashion
  • Finance
  • Food and beverage
  • Hobbies and interests
  • Home
  • Parenting
  • Travel
  • Wellbeing

Adverteren op Pinterest is dus vooral interessant als jouw organisatie binnen één van deze categorieën valt. Veel consumenten zitten op Pinterest om zich te oriënteren op één van deze onderwerpen. Je kan je doelgroep op verschillende manieren bereiken. De targeting mogelijkheden zijn: 

  • Automatische targeting (Pinterest kiest je doelgroep).
  • Demografie; bereik je doelgroep op basis van hun demografische kenmerken.
  • interesses; bereik mensen door middel van de onderwerpen die zij leuk vinden en waar zij veel interactie mee hebben op Pinterest. Je advertentie wordt hierbij vertoond als mensen door hun startpagina bladeren. 
  • Zoekwoorden; bereik je doelgroep met zoekwoorden die zij gebruiken in hun zoektocht op Pinterest. Hiermee worden je advertenties in zoekresultaten en bij gerelateerde pins vertoond. 
  • Klantenlijst; upload eigen lijsten met bijvoorbeeld mailadressen uit je CRM systeem om zo je (potentiële) klant te bereiken op Pinterest. 
  • Actalikes (ook wel bekend als lookalikes); bereik mensen die dezelfde eigenschappen hebben als je bestaande klanten. 

Het is mogelijk om deze targetingopties met elkaar te combineren. Wanneer je eenmaal de juiste doelgroep gevonden hebt, is het belangrijk dat je advertentie hier goed op aansluit. Wij geven je graag enkele tips:

  • Verticale afbeelding: kies voor een verticale afbeelding met verhouding 2:3 zodat je geen risico loopt dat je afbeelding afgesneden wordt;
  • Zorg dat je product of service duidelijk naar voren komt in het beeld;
  • Zet je logo heel subtiel in je afbeelding;
  • Maak gebruik van video; bewegend beeld valt meer op en je kan er vaak meer mee vertellen dan in één afbeelding. 

Wanneer je de doelgroep hebt getarget en een advertentie hebt gemaakt kun je van start! Wil jij hulp bij het opzetten van je Pinterest campagnes of wil je graag dat we met je meedenken over de mogelijkheden? Laten we om tafel gaan om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Plan hieronder vrijblijvend een afspraak met Jane de Ridder in.