Momenteel is er een enorme groei in het aantal marketplaces in Nederland. Het concept is razend populair en biedt veel bedrijven de kans om producten aan een grotere groep mensen aan te bieden. Zo ook bij Bol.com. Het platform heeft in 1999 de deuren geopend voor Nederland en België en heeft sindsdien 11 miljoen klanten en 23 miljoen producten. Het heeft een groot assortiment, toont inspiratie en biedt voordeel aan. 

Het gemak en service die het platform aanbiedt zijn gericht op de klant en verkoper. Als verkoper maakt de grote van je bedrijf niet uit, zolang je een KVK-nummer hebt is het mogelijk voor jou om je verkoopaccount te starten. Natuurlijk zitten er ook bij Bol.com voorwaarden aan, maar wat zijn die? En hoe aantrekkelijk is dit voor jou? Lees meer hieronder.

1. Zit mijn doelgroep op Bol.com?

Vraag je voor het aanmaken van een verkoopaccount goed af of je jouw doelgroep op Bol.com zit. Zitten zij tussen de 11 miljoen mensen en in welke mate? Zo weet je of de tijd en geld die je in het opzetten stopt, het waard is. Daarnaast geeft Bol.com je de mogelijkheid om verrast te worden door een nieuwe doelgroep. Een nieuwe doelgroep die geïnteresseerd is in jouw producten door de grote hoeveelheid klanten (11 miljoen). Toch is dit moeilijk te achterhalen doordat Bol.com geen data vrij geeft. 

2. Concurrentie?

Bekijk goed elke concurrent die op Bol.com zit en wat hun verkoopprijs is. Bedenk goed of jij hier (rekening houdend met de kosten van Bol.com) mee kan concurreren en relatief goede marge aan overhoudt. De kosten van Bol.com zijn een vast bedrag bij verkoop + percentage van verkoop. 

3. Wat heb ik nodig om te verkopen via Bol.com?

Bekijk goed, wanneer je de afweging hebt gemaakt en je wilt gaan verkopen op Bol.com, of jouw bedrijf aan alle verplichtingen voldoet. Naast een KVK-nummer bij enkele branches, zoals heren en damesmode, is het een vereiste om geregistreerd te staan in een officieel merkenregister (BIOP,EUIPO, International trademark. Wanneer je hierover al beschikt is het nodig om alsnog een formulier voor merk autorisatie in te dienen. 

4. Voldoe ik aan de servicenormen van Bol.com?

Samen met voorgaande tip moet je onderzoeken of je aan de service normen van Bol.com voldoet. De servicenormen kun je hier lezen. Onthoudt: dit werkt twee kanten op. Wanneer je lage Bol.com kwaliteit levert dan ben je minder zichtbaar en loop je een risico met penalties. Wanneer je hoge Bol.com kwaliteit levert dan ben je goed zichtbaar en converteer je meer. 

5. Voorkom boetes

Lees aandachtig de algemene voorwaarden en het assortiment beleid om eventuele boetes te voorkomen. 

6. Hoe zit het met de logistiek?

Wanneer je geen eigen logistieke partij hebt of wanneer dit niet efficiënt te combineren valt met je site en Bol.com. Dan is de logistiek via Bol.com een goede optie. Hier wordt de hele fulfillment van jouw Bol.com besteling verzorgd. Hier zitten uiteraard wel kosten aan verbonden. De kosten worden verstuurd tezamen met alle andere kosten (Bol.com verkoopkosten en adverteren). 

7. Hoe upload ik de producten zo efficiënt mogelijk binnen Bol.com?

Upload de producten in bulk via een excel sheet om kostbare tijd te besparen. Download de sheet via Bol.com om de juiste lay-out aan te houden. Hier wordt onder andere de hoeveelheden producten, EAN code en specifieke eigenschappen van het product benoemd. Wanneer de sheet is geupload vraagt Bol.com of je de producten live wilt hebben of nog aanpassingen wilt maken. Wij adviseren om te wachten en nog een keer goed je producten door te lopen. Denk hierbij aan spelling, informatie en de productbeschrijving optimaliseren met SEO.

8. Adverteren op Bol.com

Bepaal hoe jij Bol.com wilt gebruiken (primair of secundair verkooppunt) en hoe je de online marketing strategie wilt inrichten. Wanneer je een webshop hebt is hoogwaarschijnlijk Bol.com een extra verkooppunt. Je huidige marketingstrategie kan je echter niet goed toepassen binnen het platform. De dataflow werkt anders, SEO is binnen de marketplace en het doel van de online campagnes zijn (mogelijk) verschillend. Kortom, je creëert een sub-online marketing strategie voor Bol.com. Wanneer Bol.com je primaire verkooppunt is dan kun je met behulp van een landingspagina of het advertentieplatform Mabaya data creëren om zo te analyseren en te optimaliseren. 

9. Hoe ben ik vindbaar op Bol.com?

Zorg dat je goed vindbaar bent binnen Bol.com Er zijn over 100.000 verkopers, waarvan meerdere dezelfde soort producten als jij aan bieden. Op Bol.com kun je jouw productpagina helaas niet onderscheiden van andere. Het is dus niet mogelijk om je merk naar voren te laten komen. Hierdoor moet je het hebben van prijs, reviews en productbeschrijving. Besteed binnen productbeschrijving veel aandacht aan relevante zoekwoorden voor jouw product om zo op de eerste (twee) pagina(‘s) in Bol.com te verschijnen. Het is vergelijkbaar met de standaard SEO.

10. Kosten en Bol.com

Richt de prijzen binnen Bol.com zo in dat je een goede marge overhoudt en niet concurreert met je eigen webshop. Je kan er voor kiezen om de prijzen binnen Bol.com iets te verhogen ter compensatie van Bol.com kosten: vast bedrag circa €0,20 - 0,30 + percentage van 5 tot 20.7%. Zo vermijd je dat jouw doelgroep voornamelijk op Bol.com de producten koopt in plaats van via jouw webshop. 

Verkopen via Bol.com of andere marketplaces iets voor jou?

Wil je succesvol zijn binnen Marketplaces? Wacht dan niet te lang en laten we samen jouw mogelijkheden verkennen. Voordat we beginnen, bepalen we wat je kansen en potentiële bedreigingen zijn en hoe we daarmee om moeten gaan. 

We kijken welke directe actieve concurrenten zich in de gewenste markt bevinden, of je producten al verkocht zijn en bespreken we de ideale prijsstrategie die jij kunt gebruiken. Dit doen we op basis van een lijst van beschikbare marktplaatsen in Nederland, België en Duitsland.

Wij onderzoeken jouw mogelijkheden binnen enkele van deze marktplaatsen. Benieuwd naar de volledige versie van de lijst? Neem dan contact met ons op en laten we een videogesprek opzetten. Om de zaken door te spreken.