Skip to content
kenny-eliason--Cmz06-0btw-unsplash
Team ZeoFeb 22, 2023 9:16:27 AM3 min read

Veel voorkomende SEO-fouten in Magento

Als je een webshop hebt dat op Magento draait, is het van cruciaal belang dat je website goed geïndexeerd wordt door zoekmachines. SEO (Search Engine Optimization) is de techniek die je hierbij kan helpen. SEO is complex en daarom brengen wij in kaart wat de meest voorkomende SEO-fouten zijn en hoe je ze oplost. Wil je meer weten over hoe je je Magento webshop hoger in Google krijgt? Bekijk dan deze blog.

 

1. Het niet veranderen van de automatische metateksten

Veel nieuwe webshop ondernemers vergeten de standaard meta tags op hun website te veranderen, waardoor ze slecht ranken in zoekmachine resultaten. 

Om je SEO ranking te verbeteren is het goed om relevante zoekwoorden toevoegen aan je titel tags en meta-omschrijvingen. Zorg er ook voor dat alle meta-omschrijvingen uniek, aantrekkelijk en SEO-vriendelijk zijn.

Je kan de Meta titel en beschrijving toevoegen door naar een product te gaan -> naar Search Engine Optimization te scrollen en de informatie daar in te vullen. 

Search Engine Optimization

De standaard gegenereerde metateksten wil je verwijderen omdat het niet goed is voor SEO om honderden tot duizenden dubbele beschrijvingen te hebben. Dat doe je als volgt. 

Je gaat naar Content →  Design → Configuratie 

Vervolgens kies je de juiste winkel scope en klik op edit. 

Winkel Scope

Onder HTML Head vind je de standaard beschrijvingen. 

HTML Head

 

2. Het gebruik maken van een slechte URL-structuur 

Als jij je Magento webshop wilt optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk om de URL-structuur te optimaliseren. Een goede URL structuur is de basis van je website. Door korte, relevante en duidelijke URL's te gebruiken, kunnen zoekmachines de website beter begrijpen en indexeren. Door gerelateerde zoekwoorden toe te voegen aan de URL's, kun je de indexering van uw website verbeteren. 

Wees wel voorzichtig met het aanpassen van de URL structuur. Omdat dit de basis is van je website, kunnen aanpassingen grote gevolgen hebben. Denk goed na over wat je wilt en schakel eventueel hulp in om dit goed aan te pakken. Aanpassingen doen in de URL structuur van je Magento site doe je zo.

Stores → Settings → Configurations → Catalog → Catalog → Search Engine Optimization

Search Engine OptimizationConfigurations

 

3. Het niet goed gebruiken van afbeelding

Voor een optimale prestatie van je Magento webshop is het belangrijk dat je afbeeldingen op de juiste manier gebruikt. Afbeeldingen zijn een essentieel onderdeel van een webpagina en kunnen de SEO-prestaties positief of negatief beïnvloeden. Om ervoor te zorgen dat de afbeeldingen de SEO-prestaties optimaliseren, moeten ze worden geoptimaliseerd met relevante tekst en de juiste ALT-tekst. 

ALT-tekst helpt zoekmachines om de afbeelding te begrijpen en biedt bovendien een extra kans om de relevantie van de afbeelding te benadrukken. Daarbij is het ook belangrijk dat je afbeeldingen gebruikt met een lage laadtijd. 

Het aanpassen van de Alt-tekst in Magento doe je als volgt. 

Catalog → Products → *klik op afbeelding* → Go to details page → Images and Videos → *Klik opnieuw op afbeelding* 

Alt Text

 

4. Het beperken van de indexering van belangrijke pagina´s

Sommige webmasters vergeten hun robots.txt en meta robots-richtlijnen aan te passen, wat ervoor zorgt dat hun site niet wordt geïndexeerd en niet wordt gevonden door Google. Controleer daarom altijd de robots.txt-bestand om er zeker van te zijn dat uw site-indexering is toegestaan. 

Of de indexering van jouw website goed staat kan je zelf als volgt controleren: 

Ga naar Content →  Design → Configuratie en klik op ‘edit’. Scroll vervolgens naar “Search Engine Robots” en controleer of de “Standaard Robots” op “INDEX, FOLLOW” staat. 

Search Engine Robots

 

5. Geen gebruik maken van de juiste rich snippets op de product- en categoriepagina´s

Rich snippets zijn een manier om informatie over je producten en categorieën te verstrekken aan zoekmachines, waardoor deze informatie kan worden weergegeven in de zoekresultaten. Het stelt zoekmachines in staat om eenvoudig te begrijpen wat je pagina's bevatten en helpen je zo relevantere zoekresultaten te leveren. 

Veel Magento-gebruikers kiezen ervoor om deze belangrijke informatie niet toe te voegen aan hun product- en categoriepagina's. Dit heeft als gevolg dat zoekmachines geen informatie over deze pagina's kunnen verstrekken en daardoor ook geen relevante zoekresultaten kunnen leveren. Zorg er dan voor dat je de juiste rich snippets gebruikt op je product- en categoriepagina's.  

Hoe stel je rich snippets in?

Om rich snippets in te stellen, gebruiken wij de extensie “Megefan extentions”. Wanneer je de extensie hebt geïnstalleerd kan je deze terugvinden bij stores → design → configuration → Megefan Extensions. Je vindt hier de pagina “Rich Snippets” en kan je er zowel de product snippet als organization snippet toevoegen. 

 

Extra hulp ontvangen met de technische SEO of content SEO voor jouw Magento webshop? Bel ons op 030 711 5555 en dan helpen onze SEO specialisten je graag met een SEO scan en adviseren jou met een plan van aanpak voor jouw bedrijf.

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS