Skip to content

De inzet van sociale media anno 2022

In een tijd zoals nu waarin we meer en meer tijd aan social media besteden, is het inzetten hiervan niet meer weg te denken uit de marketingmix van je merk of webshop. Hoewel sociale media van oorsprong ontwikkeld zijn als entertainment- en communicatiekanaal, is het inmiddels uitgegroeid tot een nieuwsbron, massacommunicatie kanaal, online shoppingcenter voor jongeren en nog veel meer. Voor merken heeft het gezorgd voor een economisch platform om de consument te bereiken.

 

Sociale media ontwikkeld zich continue. Sinds de komst van platforms zoals TikTok en functies als LinkedIn Stories en Instagram Stories blijven de mogelijkheden van de sociale media kanalen zich uitbreiden. Dit biedt bedrijven kansen op het gebied van advertising. Hiermee krijgen zij de mogelijkheid om producten te tonen en bezoekers direct naar de productpagina te verwijzen. 

Het implementeren van je sociale verkoopstrategie is een slimme en relatief goedkope manier om grote aantallen mensen te bereiken. Ook leidt het tot een hogere ROI. Hoe maximaliseer je de verkoop van producten via sociale media? En hoe blijf je voorloper in deze beweging?

Kies sociale media die aansluit bij jou en jouw doelgroep

TikTok, Facebook, Linkedin, Instagram, Pinterest noem het maar op. Er zijn veel sociale media kanalen via waar je kunt verkopen, maar welke sluit aan bij jou en jouw doelgroep? Ieder kanaal heeft zo zijn eigen voordelen. Ga daarom voorafgaand goed op zoek naar waar je doelgroep zich bevindt en positioneer je verkooppunten daar.

Blijf niet achter met TikTok

TikTok is voor veel bedrijven nog een nieuwkomer, maar dat betekent niet dat het geen grote positieve gevolgen kan hebben voor je merkbekendheid en conversies. Het algoritme houdt namelijk rekening met je interacties op het platform. Dit zorgt ervoor dat de TikTok gebruikers die interesse hebben getoond in jouw content, met jou in aanmerking blijven. De kracht van herhaling én de kracht van relevantie in één!

Meer verkoop door influencer marketing

Werken met influencers is tegenwoordig een strategie die door veel merken wordt ingezet. Het is namelijk een zeer effectieve manier om zo een boodschap de wereld in te brengen. Voor jou en jouw business kan het daarom interessant zijn om te beginnen aan influencer marketing. Dit omdat influencers een belangrijke aanhang hebben in een bepaalde niche van de markt. Ze gaan daar actief mee om. Bepaal daarmee ook weer of dit effect heeft op jouw specifieke doelgroep. De strategie ‘influencer marketing’ is verschoven naar gepassioneerde contentmakers met trouwe volgers.

Zet #Hashtags in waar mogelijk

Vergeet natuurlijk niet dat het niet altijd foutloos gaat. Sommige dingen zullen wel eens anders lopen of er is sprake van miscommunicatie. Het gaat dan voornamelijk nog steeds om de samenwerking die jullie hebben in het behalen en overtreffen van de doelstellingen. 

Zet video in

Visualisatie speelt ook een grote rol. Je doelgroep betrokken houden en motiveren met teksten lijkt haast soms verleden tijd. Waar je ook kijkt, videocontent is aanwezig. En dit zal alleen maar blijven toenemen. Bedrijven zullen zich dus blijven richten op video. Sinds de komst van TikTok en Instagram Reels is er steeds meer videocontent ontstaan. Het is verstandig om hierop in te spelen, maar blijf als bedrijf bij je kernwaarden.

Blijf leren en blijf verbeteren

Blijf jezelf uitdagen en blijf vooral nieuwe doelen en targets opstellen. Dit alles gaat jou helpen om een social verkoop expert te worden!

 

Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? Plan een afspraak en ontdek hoe jij met socials je conversies verhoogt en de concurrentie verslaat! 

OPMERKINGEN