Skip to content
emailmarketing-1
Team ZeoMay 17, 2024 2:46:19 PM4 min read

Zoekwoorden onderzoek: hoe pak je dat aan?

Wat is een zoekwoorden onderzoek en waarom is dit belangrijk?

In de wereld van digitale marketing en SEO optimalisatie speelt zoekwoorden onderzoek (oftewel: keyword research) een cruciale rol. Een goede zoekwoorden analyse helpt je te begrijpen welke termen en zinnen mensen gebruiken om informatie, producten of diensten online te vinden. Zo leer je je doelgroep goed kennen en creëer je helpful content. Een mooi voorbeeld is een makelaar die zijn hele website heeft geoptimaliseerd op 'woning kopen' terwijl zijn doelgroep zoekt op 'huis kopen'. Een gedegen keyword onderzoek had hem de inzichten op voorhand gegeven. In de volgende hoofdstukken lichten we toe wat een zoekwoorden onderzoek inhoudt en waarom het essentieel is voor de effectiviteit van je SEO marketing (of ook wel SEO optimalisatie genoemd). 

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Stap 1 van het zoekwoorden onderzoek: begin met het brainstormen. Welke zoekwoorden zijn relevant voor je bedrijf en branche? Denk aan termen die je klanten gebruiken in gesprekken in de winkel, aan de telefoon of per mail. De intentie van een zoekwoord is cruciaal. "Term + kopen" duidt op een koopintentie, terwijl onderzoekende termen (hoe, wat, waar, wanneer) wijzen op informatiebehoefte. Content moet hierop afgestemd worden: productpagina's voor koopintenties en informatieve blogs voor onderzoekende termen. Zo zorg je dat je website aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker. Maak voor je keyword research ook gebruik van tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush en Moz om het zoekvolume te checken. Deze tools geven inzicht in het zoekvolume op Google. Je eindproduct hier is een mega lijst van (mogelijk) interessante keywords met zoekvolumes en huidige rankings op Google. 

SEO optimalisatie door middel van een contentanalyse

Stap 2: de huidige content op de website wordt onder de loep genomen. Het doel van een zoekmachine marketing (SEO) content analyse is om een beeld te krijgen waar de grootste kansen liggen. Analyse vormt de basis voor gedaalde rankings, gestegen rankings of vanuit content gap-analyse: keywords waar je nog niet op rankt. Jouw zoekwoordonderzoek is hierin een belangrijke factor. Je SEO optimalisatie bestaat namelijk ook uit het koppelen van de huidige rankings én de zoekwoorden waar genoeg zoekvolume op zit. 

SEO ranking: stijgers en dalers

Stap 3: is je zoekwoorden onderzoek en je SEO ranking bij elkaar brengen. Je ziet vervolgens welke zoekwoorden jij al positie op had, maar inmiddels dalend bent. Je ziet ook welke SEO rankings aan het stijgen zijn en waar dus kansen liggen voor meer verkeer! Op de dalende posities moet je enkel actie ondernemen als je ook denkt dat je relevant verkeer daarbij verliest. Soms is het oké als je daalt omdat het toch al de verkeerde doelgroep naar je domein bracht. De stijgende SEO rankings vertellen je ook wat over potentie in de markt: jij bent dus relevant op deze zoekwoorden! Het kan zijn dat je nieuwe inzichten krijgt en weer terug gaat naar stap 1: het maken van een nieuw zoekwoorden onderzoek. 

Wat is een content gap analyse?

Een conclusie kan zijn dat jij op veel woorden nog niet rankt, waar een concurrent wel op rankt. Dat noemen we een keyword gap of content gap. Een content gap analyse is zeer interessant om nieuwe bezoekers naar je domein toe te halen. Daar moet je wel een goede keyword gap analyse voor doen. En daar zul je dan ook nieuwe content voor moeten gaan schrijven. 

Kortom: jouw zoekwoorden onderzoek is het fundament!

Zoekwoordenonderzoek is een fundamenteel onderdeel van een effectieve SEO-strategie. Het helpt je om je doelgroep beter te begrijpen, je zoekmachine rankings te verbeteren, en je contentstrategie te optimaliseren. Door te investeren in grondig zoekwoordenonderzoek, leg je de basis voor een succesvollere online aanwezigheid en een hogere ROI voor je marketinginspanningen.

Wil je nog dieper ingaan op een specifiek aspect van zoekwoordenonderzoek of SEO? Laat het ons weten, of vraag een gratis SEO scan aan!

OPMERKINGEN