Skip to content
emailmarketing-1
Team ZeoMar 29, 2024 2:04:20 PM4 min read

SEO werkwijze bij het maken van helpful content

In ons vorige blog hebben we gesproken over de kracht van helpful content: waarom Google dit belangrijk vindt en waarom het je gebruiker helpt. Nu rijst de vraag: moet ik aan de slag met helpful content en hoe hoog op mijn prioriteitenlijst moet dit? 

Het antwoord op die vraag is niet simpel. Er is ontzettend veel gebeurd de laatste jaren; 

  • COVID-19: de pandemie dwong de consument om meer online te winkelen dan ooit tevoren. Maar na de lockdowns ziet de wereld er zo anders uit, dat we nog steeds niet precies weten wat we nou nodig hebben. 
  • Opkomst van AI: de technologie wordt gebruikt voor het personaliseren van gebruikerservaring, aanbevelingen, chatbots voor klantenservice en meer. En we zijn nog lang niet uitontwikkeld! 
  • Duurzaamheid: de consument is steeds meer bezorgd over de duurzaamheid en ethische praktijken van bedrijven, zoals milieuvriendelijke verpakkingen en het verminderen van de ecologische voetafdruk. 
  • Sociale handel: de consument vindt het normaal om via Instagram, TikTok of andere sociale kanalen producten te kopen.
  • Regelgeving: BTW-regels voor grensoverschrijdende e-commerce, privacywetten zoals de GDPR in Europa en andere regels met betrekking tot consumentenbescherming en cyberbeveiliging. 

Los van de mega impact die de energiecrisis en de oorlog heeft gehad. We zien dat veel bedrijven struggelen met het stellen van realistische, doch ambitieuze targets en het maken van haalbare plannen. We worden steeds afhankelijker van Paid Advertising maar door de meetissues krijgen we steeds minder inzicht in het daadwerkelijke resultaat. Het is gezond om goed te kijken naar de kanalenmix online. Je kunt niet alle problemen tegelijk aanpakken en oplossen, maar wat we sowieso kunnen veranderen is de kanalenmix. Bijvoorbeeld:

Huidige situatie Nieuwe situatie
50%    Google CPC
25%    Google Organic
15%    Direct verkeer
3%       Social verkeer                                 
2%       Bing verkeer 
1,5%    E-mail marketing 
3,5%    Overig (referrals etc.) 
35%    Google CPC
35%    Google Organic
15%    Direct verkeer
5%       Social verkeer                                  
5%       Bing verkeer 
3,5%    E-mail marketing 
1,5%    Overig (referrals etc.) 

Voordeel is dat je minder afhankelijk bent van Paid verkeer (en dus ook een gezondere verhouding hebt tussen je kosten en omzet). Maar hoe zorg je ervoor dat je organisch groeit? SEO bestaat uit:

  • techniek (werkt dat lekker voor je gebruiker?);
  • content (helpt de informatie de gebruiker?) en;
  • autoriteit (hoe belangrijk is jouw page volgens anderen?)
We gaan nu wat dieper in op de content. Google heeft bekendgemaakt dat het Helpful Content System nu een vast onderdeel is van het kernalgoritme. Dat heb je in ons vorig blog over Google Core update Helpful Content kunnen lezen. 

 

Analyse voor helpful content creatie

Voordat je begint met het schrijven van content, is het essentieel om grondig onderzoek te doen. Identificeer relevante zoekwoorden en zoektermen die relevant zijn voor je doelgroep en industrie. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om zoekvolumes en concurrentie te analyseren. Analyse vormt de basis voor gedaalde rankings, gestegen rankings of vanuit content gap analyse: keywords waar we nog niet op ranken. Dit is waar we de diepte induiken, waar we de nuances van de zoekresultaten begrijpen en waar we zien waar onze content het meeste impact kan hebben. Of het nu gaat om content die in de zoekresultaten is gezakt, is gestegen  of om nieuwe kansen te ontdekken waar we nog niet op ranken, analyse is onze kompas.

 

Identificeren van kansen voor helpful content

Gedaalde rankings, gestegen rankings of keywords waar we nog niet op ranken krijgen constant de juiste aandacht & acties in een operationeel plan van aanpak. Het is niet genoeg om alleen maar naar de gegevens te kijken; we moeten handelen op basis van wat we vinden. Dit betekent het aanpassen van bestaande content, het toevoegen van nieuwe informatie, het optimaliseren van metadata, en zelfs het herstructureren van hele delen van een website om beter aan te sluiten bij de zoekintentie van gebruikers. Doe dit wel echt vanuit je doelgroep gedacht! Wat houdt hen bezig? Wat zijn hun problemen? Welke vragen stellen zij aan jouw klantenservice? Hebben ze informatie nodig? Of moet je ze overhalen (transactionele content)? 

Actieplan voor het maken van helpful  content

Samen zorgen we voor constante groei in SEO. SEO is geen eenmalige taak, maar een doorlopend proces van optimalisatie en verbetering. Door voortdurend te leren, te analyseren en aan te passen, kunnen we de prestaties van onze content steeds verder verbeteren en onze online aanwezigheid versterken.

Wil jij graag een analyse over de kanalenmix met een advies voor een gezondere verhouding? Ben je op zoek naar een concrete analyse inclusief plan voor helpful content? Neem contact met ons op of bel 030 711 5555. Onze specialisten helpen je graag.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS