Skip to content
emailmarketing-1
Team ZeoJun 20, 2024 4:41:29 PM4 min read

Hoe schrijf je goede SEO teksten?

Wat is een SEO tekst en waarom is het belangrijk?

SEO teksten spelen een cruciale rol in de online vindbaarheid van je website. Het schrijven van deze teksten vereist echter een strategische aanpak. En let op: je schrijft NIET voor Google! SEO teksten schrijven doe je voor je (potentiële) klant. Relevantie en leesbaarheid staat voorop. Door relevante teksten te schrijven kom je op relevante zoekopdrachten hoger in de zoekresultaten. Met andere woorden: (potentiële) klanten vinden jou eerder. Nou zijn mensen niet altijd gemaakt om hun aandacht bij een lang stuk tekst te houden, dus als je SEO teksten schrijft:

  • De summary in de opening;
  • commercie in de afsluiting;
  • en de essentie in de tussenkoppen. 

Dan kan een mens scannen en de essentie alsnog meekrijgen, terwijl Google alle content leest en bepaalt hoe hoog je in de rankings komt te staan. 

Hoe schrijf je een SEO tekst?

Het begint allemaal met zoekwoordenonderzoek. Identificeer de termen en zinnen die jouw doelgroep gebruikt om informatie te vinden. Lees hier hoe je zo'n zoekwoordenonderzoek doet. Zodra je weet welke pagina's je moet optimaliseren op welke hoofd- en sub zoekwoorden, kun je SEO teksten gaan schrijven.

Een goede structuur is essentieel voor zowel lezers als zoekmachines. Gebruik duidelijke koppen (H1, H2, H3) om je SEO teksten te organiseren. Dit maakt het gemakkelijker voor zoekmachines om de inhoud te begrijpen en helpt lezers snel de informatie te vinden die ze nodig hebben. Korte alinea’s, lijsten en visuele elementen zoals afbeeldingen en video’s kunnen de leesbaarheid verder verbeteren.

Begrijp wat je doelgroep zoekt, en biedt hen nuttige informatie in je SEO teksten. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar zorgt er ook voor dat bezoekers langer op je site blijven, wat ook positief bijdraagt aan je SEO-ranking. De kwaliteit van je inhoud is van groot belang. Zorg ervoor dat je SEO teksten informatief, accuraat en boeiend zijn. Zorg voor helpful content. Gebruik technieken uit de copywriting om je teksten aantrekkelijk te maken. Dit omvat het gebruik van een actieve stem, pakkende intro's en duidelijke call-to-actions. En natuurlijk de nodige research: wat zou je face-2-face als antwoord geven op de 'zoek' vraag van je doelgroep? En wie staat er tegenover je (oud/jong, man/vrouw?).

Helaas... het is nooit af. SEO is een doorlopend proces. Het is belangrijk om je content regelmatig bij te werken en te optimaliseren op basis van veranderende zoektrends en algoritme-updates van zoekmachines. Monitor de prestaties van je pagina’s en maak aanpassingen waar nodig. Het is niet altijd nodig compleet nieuwe pagina's te schrijven. Soms is aanvullen (of juist weghalen) al voldoende. Het gaat erom dat de lezer de juiste informatie vindt en dat Google snapt waar de pagina over gaat, zodat hij jouw pagina vertoont bij de juiste zoekopdrachten 

Vergeet de 'randzaken' niet, zoals je metadata en de techniek. De metadata is wat je (potentiële) klant ziet op het moment dat hij zoekt. Dat is de tekst die hem moet overhalen om te klikken naar jouw pagina. Die moet dus spot-on zijn. En je techniek moet er onder andere voor zorgen dat wanneer die persoon (en Google) klikt hij ook snel op de juiste pagina landt, waar de content direct geladen wordt. 

5 handige tips als je SEO teksten gaat schrijven

  1. Wat is de zoekvraag? Van wie is deze? En wat is jouw antwoord in één zin? Dát is de essentie van je SEO tekst en dát is hetgene waar je over schrijft. 
  2. Bepaal je structuur met duidelijke koppen en schrijf daarna de tekst bij de koppen. Zo hou je focus op het onderwerp van je SEO teksten en dwaal je minder makkelijk af. 
  3. Schrijf door. Met andere woorden: maak je geen zorgen over spelling of zinsopbouw. Bijschaven kan achteraf. 
  4. Begin met de samenvatting en eindig met een call-to-action. Gebruik tussendoor genoeg witruimte, kopjes en bullets. Mensen houden van scannen... 
  5. Ready? NOT! Redigeer je SEO tekst en vul aan: SEO-titel, metadata, linkjes naar relevante pagina's op je site en deel daarna gerust je content via Social Media of nieuwsbrieven. 

 

Kortom: het schrijven van een goede SEO tekst lijkt makkelijk...

Maar dat is het niet. En dat is wellicht ook de reden dat je dit blog gelezen hebt. Wil je nog dieper ingaan op een specifiek aspect van SEO teksten? Laat het ons weten, of vraag een gratis SEO scan aan! Wil je echt tijd steken in het optimaliseren van je content en ben je nog niet zeker van je kennisniveau? Dan ben je toe aan een training op maat! Zonde als je 100 uur steekt in het schrijven van teksten, zonder eerst 4 uurtjes te investeren in het juiste kennisniveau! Wij trainen zowel 1-op-1 als groepen. Bij jullie of bij ons? Mail mariska@zeo.nl

OPMERKINGEN