Het is makkelijker dan ooit om online je mening te geven. Vooral als we ontevreden zijn, laten we graag van ons horen. We schrijven van ons af om andere klanten te informeren over onze persoonlijke ervaring. Of we laten juist weten dat we ergens enorm over te spreken zijn.
De recensies, ook wel reviews genoemd, worden in sommige gevallen voor interne verbeterslagen gebruikt. In de meeste gevallen willen bedrijven jouw mening over een bepaald product of dienst, om deze vervolgens op hun eigen platform te publiceren. Tegenwoordig is het een bekende en geaccepteerde manier om het vertrouwen van website bezoekers te vergroten.
Het kan zijn dat je al redelijk op de hoogte bent van het overtuigingsprincipe sociale bewijslast. Bezoekers die minder bekend zijn met jouw merk, zoeken bevestiging bij andere kopers over bepaalde producten of diensten. We kijken naar anderen en volgen dit voorbeeld. Als meerdere mensen zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn toch?
In de tijd van schreeuwende aanbiedingen en veelal generieke verkopers zijn reviews nog steeds hot & happening. Als je dus nog geen gebruik maakt van deze overtuigingstechniek, is het misschien wel hoog tijd om mee te beginnen. In dit artikel vind je een aantal slimme tips die je helpen om review marketing succesvol in te zetten.
Al langere tijd zijn recensies niet meer weg te denken tijdens het online winkelen. Vooral bij de producten of diensten in het hogere prijssegment zijn ze van groot belang. Eigenlijk zijn reviews een online hulpmiddel dat lijkt op mond-tot-mondreclame.
Als we kijken naar de cijfers zien we dat reviews een krachtig medium zijn om potentiële kopers te overtuigen van een aankoop. 92% van de online shoppers zegt online reviews te raadplegen. 80% heeft zelfs evenveel vertrouwen in reviews als in persoonlijke aanbevelingen van bekenden.
Als marketeer zet jij reviews natuurlijk het liefste in om de conversies op jouw website te verhogen. Daarnaast kunnen reviews ook een krachtig middel zijn voor de ranking in de zoekmachines. Hieronder lees je daar meer over. Vergeet daarnaast ook niet dat reviews een goede manier kunnen zijn om meer inzicht te krijgen in je kopers. De feedback die je van kopers krijgt, kun je meenemen bij de benadering van potentiële klanten.
Het afleveren van een zo goed mogelijk product, dienst of service moet een doel op zich worden. De waardering zal hieruit vanzelf komen. Zoals uit het bovenstaande blijkt is niet iedereen gevoelig voor reviews. Websitebezoekers die in hogere mate gevoelig zijn voor reviews zijn bezoekers die jouw website voor de eerste keer bezoeken. Deze groep is vaak op zoek naar bevestiging. Een bezoeker die voor de vierde keer een aankoop wil doen bij dezelfde webshop, is een stuk minder gevoelig voor reviews. Hij is inmiddels al bekend met de shop.
Er zijn verschillende manieren om review marketing in te zetten voor jouw website. Hieronder bespreken we een aantal mogelijkheden die van toepassing kunnen zijn. Wij adviseren om een combinatie van de verschillende kanalen te gebruiken. Dit zorgt voor een optimaal bereik.
Een bijkomend voordeel is dat reviews die je op je website integreert worden, binnen de resultaten van de zoekmachine verschijnen. Bijvoorbeeld in de vorm van rich snippets in Google. Dit zijn verrijkingen op de reguliere zoekresultaten. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de review sterren. Een bedrijf dat positieve review sterren heeft, zal eerder opvallen in de zoekresultaten. Daarnaast zal het vertrouwen van een potentiële koper in de webshop stijgen. Op deze manier dragen reviews ook nog eens bij aan een positieve SEO positie.
Waar zou jij eerder op klikken? Op de eerste of tweede advertentie?
De grootste, kosteloze reviewsite is Facebook. Binnen het beoordelingssysteem kunnen jouw klanten, via hun persoonlijke titel, de waardering in sterren uitdrukken. Activeer jouw fanbase om je te waarderen. Dit kun je doen door dit simpelweg te vragen via een nieuwsbrief of tijdens een bestelling. Een recensie kan gegeven worden op een schaal van 1 tot 5.
Er zijn diverse platformen waarop jouw klanten een review kunnen achterlaten. Een paar van de bekendere partijen zijn Kiyoh, Trusted shops en Feedback Company. Deze websites zijn onafhankelijk en zijn vaak bekend bij het grote publiek. Een potentiële koper vertrouwt reviews via deze websites vaak eerder dan op de website van de verkopende partij zelf. Als verkoper kun je de reviews eenvoudig integreren in jouw site of shop.
Wellicht iets meer handmatig werk, maar des te persoonlijker. Bij testimonials kun je denken aan een interview met een tevreden klant in de vorm van een video. Of een uitgebreide online klantcase met quotes van de opdrachtgever. Dit wordt vooral gebruikt in de B2B markt. Het gaat vaak om gecompliceerde producten of diensten met een iets langere aankooptijd.
Google zou Google niet zijn als ze geen een eigen waarderingssysteem zouden hebben. Als je als bedrijf een ‘Mijn bedrijf’ account hebt, kunnen jouw klanten hier reviews achterlaten. Deze worden, naast je openingstijden en routebeschrijving, in Google Search én in Maps weergegeven. Een goede manier om nóg beter op te vallen in de zoekresultaten.
Het belang van kwalitatieve reviews is je na het lezen van het bovenstaande hopelijk duidelijk geworden. Je hebt wellicht al een voorzichtige keuze gemaakt waar je deze reviews wilt genegeren én wilt tentoonstellen. Maar hoe krijg je jouw klanten nu zover een beoordeling in te vullen?
Of klanten bereidt zijn een review achter te laten heeft onder andere met het onderstaande te maken;
Om het vertrouwen van nieuwe websitebezoekers (die reviews lezen) te verhogen kun je een aantal dingen doen.
Als je als webshop nog maar weinig recensies hebt, kan het verleidelijk zijn om (positieve) reviews te laten schrijven. Er zijn bedrijven die flink verdienen met het schrijven van reviews. Wij raden je te allen tijden af om reviews te faken. Lezers laten zich niet zomaar in de maling nemen. Neppe reviews worden sneller opgemerkt dan je denkt. Als een potentiële koper het gevoel heeft dat je reviews nep zijn, zakt het vertrouwen naar een dieptepunt. Een potentiële koper zoekt zijn producten dan liever elders.
Wil je meer weten over het opstarten of doorontwikkelen van review marketing? Of wil je advies van onze consultants over het implementeren van jouw beoordelingen via verschillende kanalen? Neem dan gerust contact met ons op!