Skip to content
pickawood-gf8e6XvG_3E-unsplash-2
Team ZeoJan 17, 2022 9:56:46 AM2 min read

Online shopping stimuleren in 2019 – 3 trends

Het nieuwe jaar is gearriveerd! Dat betekent dat we ons na alle feestdagen weer gaan focussen op nieuwe voornemens en gestelde doelen. Zakelijk gezien wil je natuurlijk op de hoogte zijn van de nieuwste trends en verwachtingen voor 2019. Online shoppen is jaren geleden begonnen als een trend, maar is nu uitgegroeid tot een dagelijkse bezigheid. Zowel B2C als B2B weten we niet beter dan dat we online veilig producten en diensten kunnen afnemen. En vanuit verschillende kanten wordt gestimuleerd om online aankopen te doen. We vertellen in deze blogpost graag over drie trends op het gebied van online shopping die je dit jaar kunnen helpen voor meer conversie.

Google Voice Assistant

Google Voice Assistant is een virtuele assistent die Google heeft ontwikkeld. De slimme opvolger van de Google Now is in staat een gesprek te volgen, de context te achterhalen en op basis van die informatie een verstaanbare reactie te geven. Senioren worden vaak over het hoofd gezien wanneer het over nieuwe technologieën gaat, maar pikken het juist vaak snel op. Deze generatie maakt in het geval van Voice Assistant al geregeld gebruik van deze technologie. Bijvoorbeeld voor het opzoeken van muziek en amusement. Er wordt verwacht dat specifiek deze groep dit in 2019 vaker gaat inzetten voor het maken van online beslissingen. De generaties hieronder, de millennials en generatie Z, voelen zich al erg thuis in de wereld van online shoppen. Maar voor de senioren kan de Google Voice Assistant een waardevolle toevoeging zijn door de persoonlijke hulp die ze begeleidt in dit proces.

E-commerce services

Abonnementen op e-commerce diensten is een snel groeiende en vernieuwende manier om online producten en diensten aan te schaffen. Uit een onderzoek van McKinsey&Company is gebleken dat de markt van e-commerce diensten in de afgelopen vijf jaar al met 100% gegroeid is. De gebruikers hiervan zijn vaak wat jongere stadbewoners met geld. We zien hierin een trend ontstaan waarin consumenten steeds meer op zoek gaan naar gepersonaliseerde diensten. Dit gaat hand in hand met het gegeven dat consumenten blijvend op zoek zijn naar gebruiksgemak. Denk hierbij aan abonnementen zoals Netflix, Hellofresh of het maandelijks ontvangen van verschillende verzorgingsproducten in een goodiebox. Hellofresh heeft bijvoorbeeld in 2018, ten opzichte van 2017, een groei meegemaakt van 42,8% qua bestellingen. Deze trend zet dus nog sterk voort in het nieuwe jaar en is een interessante strategie voor B2C bedrijven.

Social media gedreven aankopen

We worden allemaal sneller beïnvloed dan we denken. Vooral met alle afbeeldingen, teksten, meningen en andere aantrekkelijke informatie worden we online alle kanten op getrokken. Social media is hierin een welbekende factor die ons flink beïnvloed ten aanzien van online aankopen. Veel gebruikte voorbeelden zijn hiervan product updates, kortingscodes, gepersonaliseerde aanbiedingen, persoonlijke ervaringen en influencers. Het posten van foto's en updates alleen zal niet meer genoeg zijn. Live videos worden steeds populairder. Voor beeldmateriaal hebben de bekende platformen als Snapchat, Pinterest en Instagram hierin een duidelijke positie. Zij laten voornamelijk visueel de ervaring van de producten en diensten zien en dat beïnvloed mensen. Veel mensen associëren social media niet met shopping en dat is waar de verschuiving in 2019 plaatsvindt. Met platformen als Instagram, Youtube, Facebook en Snapchat kun je als merk direct gekoppeld worden aan de consument en is het product met één simpele handeling in huis.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS