Skip to content
Jun 9, 2022 3:47:09 PM 5 min read

Waarom online marketing voor iedereen relevant is

Een marketeer is continue op zoek naar de beste manieren om de klant te bereiken. Het inzetten van verschillende kanalen is hierbij van groot belang. En hoe bereik je nou, via deze kanalen, jouw klant? Heel breed gezegd is het inzetten van online marketing daar dé manier voor. 

Groot of klein, net begonnen of al een aantal jaar bezig, B2C of B2B, Online Marketing is voor iedereen relevant. Bij online marketing komen er verschillende voordelen bij kijken:

  • Gericht een doelgroep targeten
  • Goede interactie met klant
  • Groot bereik
  • Verbeteren van je zicht- en vindbaarheid
  • Digitalisering
  • Gebruiksvriendelijk

 

Gericht een doelgroep targeten

Eén van de grootste voordelen van online marketing is dat jij gericht op je doelgroep kan inspelen. Zowel je huidige klanten als prospects. Het bereiken van prospects, mensen die niet eerder met jouw bedrijf in aanraking zijn geweest, wordt makkelijker. Dit komt omdat externe data zoals impresses, klikken en doorklikratio bijdraagt aan je zichtbaarheid. Zo kom je veel te weten over jouw potentiële klanten en hun gedrag. Hier speel je vervolgens op in door op het juiste moment via het juiste kanaal je content aan te bieden. 

Naast prospects zijn er ook al mensen die jouw bedrijf wel eens voorbij hebben zien komen maar verder geen producten of diensten hebben gekocht. Op deze groep kan je retargeting zetten. Je spoort deze mensen dan aan om terug te komen naar jouw webshop of bedrijf, wat conversieverhogend werkt. Websitebezoekers dat bijvoorbeeld met display Ads zijn geretarget, zijn 70% eerder geneigd te converteren. 

Goede interactie met klant

Contact leggen met een klant of potentiële klant kan natuurlijk door een foldertje te sturen of een belletje te plegen. Maar hoe makkelijk is het om binnen een aantal seconden een mailtje de deur uit te hebben naar een hele lijst aan klanten! Online Marketing zorgt voor een goede én supersnelle interactie met de klant. Deze interactie brengt ook weer voordelen met zich mee, zo werk je namelijk enorm aan een betrokkenheidsgevoel en klantloyaliteit. Merkt de klant dat je snel en persoonlijk reageert? Dan komt er vast een positief resultaat uit, zoals een aankoop of een mond-tot-mond reclame.

Groot bereik

Zo groot als de online wereld inmiddels is, kunnen we deze niet meer wegdenken uit ons dagelijks leven. En dus ook niet als het gaat om marketing. Online Marketing brengt namelijk een enorm groot bereik met zich mee. Waar je met een fysieke winkel klanten uit de omgeving bereikt, heb je online de mogelijkheid om wereldwijd te verkopen en adverteren.

Verbeteren van je zicht- en vindbaarheid

Het spreekt misschien wel voor zich, online ben je makkelijker vindbaar. Offline marketing gaat misschien via een flyer door de bus of een advertentie op een bushokje. Online marketing gaat veel verder. Een advertentie op YouTube, Instagram of Facebook wordt de hele dag door bekeken. Hoe vaker je zo’n advertentie (op verschillende kanalen) voorbij ziet komen, hoe bekender je met de naam bent.

Digitalisering

Alles gaat van offline naar online, je kunt dus niet achterblijven en alle mogelijkheden missen voor jouw marketing. Tegenwoordig is alles en iedereen online te vinden. Ook als bedrijf is het niet gebruikelijk om je alleen offline te presenteren maar niet online. Denk bijvoorbeeld ook aan tijdschriften die er allemaal voor kiezen om ook online abonnementen aan te bieden omdat ze weten dat alles gedigitaliseerd wordt. Jezelf online aanbieden en adverteren resulteert ook in meer websitebezoekers en een hoger conversiepercentage!

Gebruiksvriendelijk

Online marketing is voor iedereen toegankelijk en te gebruiken. Ook als je beginnende bent. Maak je per ongeluk een spelfoutje in een bericht? Dan is dat binnen no-time weer aangepast. Foutjes zijn online dus erg makkelijk te herstellen, een enorm voordeel van Online Marketing. 

Kortom, Online marketing is voor iedereen relevant, en dus ook voor jou. Vergroot je vindbaarheid, creëer klantloyaliteit, target je doelgroep, interacteer en ontwikkel. 

 

Benieuwd waar voor jou de groeikansen liggen op het gebied van online marketing? Vraag een gratis marketing analyse aan en wij helpen je verder! 

OPMERKINGEN