Skip to content
krakenimages-8RXmc8pLX_I-unsplash
Team ZeoFeb 7, 2023 10:03:00 AM5 min read

Meest gemaakte fouten bij B2B leadgeneratie op WordPress

Leadgeneratie is een belangrijk onderdeel binnen elke B2B-strategie. Het is een kostbare investering die meer omzet kan opleveren en jouw bedrijf helpt groeien. Helaas is het soms makkelijk om fouten te maken bij het genereren van leads. In deze blog bespreken we de meest voorkomende fouten bij B2B leadgeneratie WordPress en hoe je deze kunt vermijden.

 

1. Ontbrekende, onduidelijke of moeilijk vindbare CTA

Een goede call-to-action is de basis van elke leadgeneratie campagne. Het helpt bezoekers om actie te ondernemen en het is een noodzakelijk element om leads te genereren. Een effectieve call-to-action is een krachtig middel dat bezoekers stimuleert tot actie over te gaan. 

Een call-to-action (CTA) is een oproep, meestal in de vorm van een knop, dat bezoekers aanspoort om iets te doen. Dit kunnen acties zijn zoals het kopen van een product, een nieuwsbrief inschrijving of een aanmelding voor een gratis proefperiode. In veel gevallen is het ook noodzakelijk om bezoekers informatie te geven over waarom ze een actie moeten nemen, zoals het vermelden van voordelen en het maken van een speciale aanbieding. Door een duidelijke, gemakkelijk te begrijpen en effectieve call-to-action te gebruiken, genereren bedrijven meer leads.

De eerste afbeelding hieronder laat een CTA in één van onze huisstijlkleuren. De paarse kleur staat mooi op onze website, maar mengt teveel met de website waardoor hij niet goed opvalt. De tweede afbeelding laat een duidelijke roze kleur zien. De kleur steekt af bij de achtergrond maar ook bij de rest van de website. Deze button trekt aandacht. Het laatste voorbeeld laat een zwarte button zien die gelijk wegvalt bij de achtergrond en daardoor geen aandachtstrekker is. Een echte conversiekiller.

 

Het kan ook zijn dat je een goede CTA hebt maar dat deze wordt ondergesneeuwd door teveel tekst waardoor de lezer veel moet scrollen. Bij het inzetten van teveel tekst, verliezen bezoekers vaak hun interesse en worden ze afgeschrikt om verder te lezen. Houd je teksten daarom kort en bondig en voeg alleen essentiële informatie toe. Wanneer je teksten kort en bondig zijn, wordt de CTA door de websitebezoekers makkelijker gevonden. 
Het is ook belangrijk om je tekst goed te structureren en ervoor te zorgen dat alle relevante informatie bovenaan staat. Door de tekst op deze manier te organiseren, zal het voor lezers veel makkelijker zijn om de CTA te vinden.

 

2. Ontbreken van relevant content

 

Relevante content is een cruciaal onderdeel van B2B-leadgeneratie. Wanneer jouw WordPress website geen relevante content bevat, kan jij de aandacht van je doelgroep niet op de juiste manier trekken. Door relevante content te maken, kan je de aandacht van je doelgroep trekken en tegelijkertijd een band met hen opbouwen. Relevante content laat zien dat jouw bedrijf genoeg kennis in huis heeft om je potentiële klanten te kunnen helpen. En dit schept vertrouwen. 

Het creëren van relevant content dat aansluit bij de behoeften van de doelgroep, trekt leads aan. Dit kan zijn in de vorm van blogposts, whitepapers, infographics, video's of andere content dat waarde toevoegt. Door consistente kwaliteit inhoud te produceren, kan jij je publiek betrekken en je leadgeneratie verbeteren. 

Maar hoe weet je welke content relevant is? Het vinden van relevante content kan een uitdaging zijn, maar er zijn verschillende manieren om er mee van start te gaan. Allereerst kan je kijken naar wat andere bedrijven in de branche doen en hoe hun publiek hierop reageert. Kijk wat er trending is op sociale media, wat voor soort content het meeste engagement krijgt en probeer die content eigen te maken. Je kunt ook een eigen klantonderzoek doen, feedback verzamelen en die informatie gebruiken om content te maken dat relevant is voor jouw doelgroep. Een laatste manier is een zoekwoorden onderzoek. Een zoekwoorden onderzoek kan met betaalde tools zoals Ahrefs, maar ook de zoekwoordplanner van Google Ads, de zoekfunctie van Google en Google Trends kan je hiervoor gebruiken.

Google Ads Zoekwoordenplanner

Tools & instellingen → zoekwoordplanner

In het onderstaande voorbeeld zie je welke resultaten er komen wanneer ik in de zoekwoordenplanner van Google Ads zoek op B2B leadgeneratie en B2B WordPress. Je ziet hier dat het ook suggesties geeft voor andere gerelateerde zoekwoorden die je als onderwerpen kan inzetten voor je toekomstige content.

 

Google Search

Wanneer je in Google een vraag intypt geeft dit zoekprogramma automatisch suggesties voor andere vragen die je mogelijk kan hebben. Dit is gebaseerd op vragen van andere mensen, een goudmijn dus! Gratis een hele rits aan nieuwe potentiële onderwerpen.

 

Google Trends

Met behulp van Google Trends kan je zien naar welke onderwerpen er op dit moment veel wordt gezocht. Het geeft niet zoveel suggesties als de voorgaande opties, maar biedt een uitgebreid inzicht in de interesses overtijd en daarmee ook of die interesses toenemen. 

 

3. Geen conversie optimaliserende pagina

De meest voorkomende fout bij B2B leadgeneratie is het gebruik van een pagina die niet geoptimaliseerd is voor conversie. Dit betekent dat de pagina niet is ontworpen om de bezoeker ertoe aan te zetten om contact op te nemen of om hun contactgegevens achter te laten. Hier spelen de vorig genoemde punten als een onduidelijke/missende CTA en het ontbreken van relevante content een rol maar daarnaast gaat het hier bijvoorbeeld ook over gebruiksgemak, design en woordkeuze.

 

4. Formulieren op de website niet goed meetbaar

De meetbaarheid van je resultaten is ontzettend belangrijk voor een succesvolle marketing campagne. Door een goed ingestelde meetbaarheid weet je waar je de prioriteiten moet leggen en wat wel of niet werkt. 

Eén van onze specialisten zegt het volgende hierover: “Een van de meest gemaakte fouten in leadgeneratie op een WordPress website is het niet juist meetbaar maken van formulieren in Google Analytics. Door een formulier op de juiste manier te meten in Google Tag Manager (via bijvoorbeeld een bedankpagina), kun je vanuit Google Analytics inzien welk kanaal of campagne zorgt voor conversies. Met dit inzicht kan je meer uit je marketingkanalen halen.”

De negen stappen voor het inzetten van Google Tag Manager en Google Analytics hebben wij voor je onder elkaar gezet!

Bekijk hier ook hoe je het beste gebruik kunt maken van SEO in Wordpress.

Kan jij hulp gebruiken bij het genereren van meer Leads met jouw Wordpress site? Ons team van specialisten staat voor je klaar. 

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS