Skip to content
pexels-miguel-á-padriñán-3785932
Team ZeoMar 1, 2023 11:00:00 AM4 min read

Marketing automation tips voor Wordpress

Marketing automation is een technologie dat bedrijven in staat stelt om marketing- en sales activiteiten te automatiseren. Het helpt jouw marketingactiviteiten in te plannen, uit te voeren en te monitoren waardoor bedrijven efficiënter kunnen werken en meer klanten aantrekken. Met WordPress is het mogelijk om marketing automatisering te implementeren zonder dat dit heel complex hoeft te zijn. In deze blog vertellen we je er meer over. 

1. Maak gebruik van een autoresponder als Mailchimp

Autoresponders zijn softwareprogramma's die het mogelijk maken om automatische berichten - of een reeks van berichten - te versturen naar mensen op je mailinglijst. Deze programma's geven je de mogelijkheid om content te creëren voor je autoresponder berichten, en ze zo te configureren dat ze automatisch worden verzonden wanneer er een bepaalde actie door een gebruiker wordt uitgevoerd. Denk hierbij aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een lead magnet, het kopen van een product of het verlaten van een winkelwagentje. Het autoresponder programma zorgt ervoor dat de juiste berichten op het juiste moment naar de juiste personen worden verzonden. Door de WordPress Mailchimp integratie is Mailchimp een veelgemaakte keuze als autoresponder.

In Duitsland heeft de privacytoezichthouder geoordeeld dat één Duitse organisatie geen mails mocht versturen met Mailchimp. In Nederland is door de AVG nog geen dergelijke beslissing gemaakt. Mailchimp heeft aangegeven bezig te zijn met het ontwikkelen van datacenters in Europa, waardoor ze mogelijk in de nabije toekomst wel weer in lijn met de AVG wetgeving zijn.

 

Zo ga je met een autoresponder plugin van start

1.1 installeer een autoresponder plugin

Er zijn verschillende autoresponder-plugins die u kunt gebruiken, zoals MailPoet, Contact Form 7 Autoresponder en Autoresponder Plus. Wij maken zelf gebruik van Contact Form 7.

 

1.2 Maak een e-mailtemplate 

U kunt een e-mailtemplate maken met behulp van een HTML-editor of met behulp van een email marketing tool als MailChimp. 

 

1.3 Koppel de autoresponder aan uw contactformulier 

Voor een combinatie tussen Contact Form 7 en Mailchimp is er de Contact Form 7 Mailchimp Extension. Deze extensie biedt de mogelijkheid om een e-mail lijst samen te stellen.

 

1.4 Stel geautomatiseerde e-mailberichten in

Met de betaalde versie van Mailchimp kun je verschillende geautomatiseerde e-mailberichten instellen, zoals een welkomstbericht en een bedankbericht. Je kunt ook geautomatiseerde e-mailberichten instellen voor specifieke Kacties of gebeurtenissen. 

Het standaard plan van mailchimp heeft toegang tot pre-built email funnels zodat je deze niet eens zelf hoeft in te richten. 

 

1.5 Test de autoresponder

Test de autoresponder om ervoor te zorgen dat de e-mailberichten correct worden verzonden en verzonden. Als de autoresponder niet goed werkt, kun je de juiste instellingen wijzigen of de plugin opnieuw installeren.

 

2. Verbind je marketingacties met Zapier

Zapier is een geweldige tool om automatische marketingacties voor WordPress te beheren. Het biedt een gemakkelijke manier om verbindingen te maken tussen verschillende apps, waaronder WordPress en MailChimp. Met Zapier kun je bijvoorbeeld WordPress-gebruikers automatisch e-mails sturen als ze een nieuw bericht publiceren, het verzenden van een notificatie als er een nieuwe commentaar is geplaatst, het leiden van nieuwe gebruikers naar een specifieke pagina en het automatisch bijwerken van WordPress-gebruikers bestanden met informatie uit externe bronnen. 

Voor een van onze klanten zetten wij Zapier in als marketing automation tool zodat de website formulieren direct vanuit hun CRM systeem aan Mailchimp wordt gekoppeld. Hierdoor worden geautomatiseerde funnels gerealiseerd, waardoor mensen die bijvoorbeeld een e-book hebben gedownload daaropvolgend worden meegenomen in een mailstring.

 

3. Deel de content automatisch op Social Media

WordPress biedt verschillende plug-ins voor het automatisch delen van content op social media. Een van de meest populaire plug-ins is Jetpack, die automatisch inhoud op verschillende sociale mediaplatformen kan delen, zoals Twitter, Facebook, Instagram, en LinkedIn. Met Jetpack kun je ook het delen van content op social media plannen, zodat je berichten automatisch op bepaalde tijden kunnen worden gepost.

De connectie leggen tussen WordPress en Social Media doe je als volgt. 

Jetpack social → Manage connections → klik “connect” voor de kanalen naar keuze → login op de kanalen en sta de connectie toe. 

Om een post te delen op Social Media met behulp van Jetpack klik je op het groene jetpack icoon aan de top rechterkant van de edit bar. Share this post → Publicize 

Hier kun je de Social Media connecties aanpassen, een bericht toevoegen en de post inplannen. 

 

4. Beheer je geautomatiseerde acties vanuit één plek met HubSpot

HubSpot is één van de beste beschikbare marketing automation platformen. Het bestaat uit verschillende Hubs voor marketing, sales en services die je naadloos met het centrale HubSpot CRM integreert met jouw WordPress website. Het is ideaal voor B2B en B2C website, maar wat minder voor webshops omdat veel lead management functionaliteiten hier minder relevant voor zijn.

Het inbound systeem biedt allerlei personalisatie, social media, e-mail marketing automatiseringen aan die vanuit een workflow gemakkelijk je contacten bereikt. 

 

Meer weten over de mogelijkheden van marketing automation voor jouw WordPress website? Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we elkaar binnenkort?    

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS