Door het toenemende gebruik van smartphones en andere apparaten die verbonden zijn met het internet, neemt ook de hoeveelheid locatiedata flink toe. Maar wat kan je als marketeer met deze data en voor wie is het interessant? In deze blog vertellen we je er graag meer over.
Location based marketing is een waardevolle toevoeging voor je online marketing. Gelukkig kan dit tegenwoordig gemakkelijk en is lokaal targetten steeds toegankelijker geworden. Dit heet in jargon ‘location based marketing’.
Zoals de naam al doet vermoeden gaat location based marketing over de inzet van marketing op basis van locatie. Door gebruik te maken van beschikbare locatiegegevens kun je een specifieke groep op een specifiek moment bereiken met jouw boodschap.
Location based marketing bestaat al honderden jaren. Voordat online adverteren de standaard werd, adverteerden men veelal in lokale kranten, op abri’s en in huis-aan-huis folders. Het verschil met traditioneel adverteren en location based marketing is de specifieke targeting die vandaag de dag toegepast kan worden.
Als marketeer wil je jouw doelgroep natuurlijk zo efficiënt mogelijk bereiken. Je wilt voorkomen dat een deel van het advertentiebudget op gesnoept wordt door mensen die helemaal geen interesse hebben in jouw producten of diensten. Zo reageren jongeren bijvoorbeeld op een andere manier op (online) advertenties dan ouderen. Hetzelfde geldt voor mensen met een hoog inkomen en mensen met een laag inkomen.
Om een beter beeld van je doelgroep te krijgen zijn geografische gegevens van je doelgroep altijd interessant. Zo kun je bepalen hoe en waar je doelgroep zich bevindt én beweegt. Ten tweede is deze methode zeer geschikt voor bedrijven met één of meerdere fysieke winkels. Mobiel is de schakel tussen online én offline.
Als een potentiële klant in de buurt is van jouw winkel, kun je met push meldingen of promotieacties proberen aan de sturen op een winkelbezoek. Uit onderzoek blijkt dat lokale aanbiedingen een hogere conversie genereren dan generieke pushberichten.
Deze vorm van marketing is minder aantrekkelijk voor bedrijven met een zeer specifieke doelgroep. Ze zijn vaak minder locatiegebonden en kunnen het beste vol inzetten op online advertenties en organische vindbaarheid.
Om gebruik te kunnen maken van location based marketing heb je logischerwijs de locatie-informatie van je doelgroep nodig. Smartphones hebben een interne gps-ontvanger en ook aan de hand van het gebruikte mobiele netwerk kun je een locatie aflezen.
Je kunt uiteraard alleen gebruik maken van locatie-data als de gebruiker van het device hier op enige wijze akkoord voor heeft gegeven.
Veelal gebeurd dit binnen een app die gebruikt wordt, denk hierbij aan Google Maps of Facebook. De eerste keer dat een gebruiker de app gebruikt krijgt hij een melding of de app zijn locatie mag gebruiken. Er moeten namelijk profielen en persoonlijke voorkeuren voor handen zijn. Als de gebruiker hiermee akkoord gaat, kun je beginnen met location based marketing.
Marketing inzetten op basis van een specifieke locatie kan heel waardevol zijn. De mate waarin je marketing activiteiten succesvol zijn hangt vaak af van hoe relevant ze voor jouw doelgroep zijn. En door in te spelen op de omgeving van je doelgroep kun je jouw boodschap nog verder personaliseren voor maximaal resultaat.
Met de inzet van location based marketing kun je bijvoorbeeld specifieke aanbiedingen sturen naar potentiële klanten die op dat moment in de buurt zijn. Dit kan via verschillende platformen. Een paar voorbeelden hiervan zijn;
In deze blog bespreken verschillende methodes om location based marketing in te zetten. Een positief feit is dat steeds meer smartphone gebruikers een locatieservice gebruiken. Hierdoor is het eenvoudiger om mensen in een bepaald gebied te herkennen en te targetten.
Bij Geotargeting kan je op basis van de locatie van je gebruiker gepersonaliseerde berichten/content doorgeven. Een boost in klantenervaring is interessant voor vrijwel elk bedrijf. Gepersonaliseerde contactmomenten en content onderscheidt jou van je concurrentie en vallen sterk in de smaak bij klanten.
Je kan lokaal adverteren met geofencing. Door gebruik te maken van een ‘geofence’ markeer je eigenlijk een bepaald gebied waarbinnen je jouw advertentie wil tonen. Dit kan een provincie, stad, festivalterrein of specifieke wijk zijn. Vervolgens kan je naar dit gebied een bericht sturen en volgen.
Je kunt ook lokaal adverteren met proximity. Dit is de Engelse term voor ‘nabijheid’. Op deze manier toon je jouw advertenties aan mensen die in de buurt zijn. Bijvoorbeeld: een doelgroep op maximaal 2 km afstand van je bedrijf.
Een beacon is een kleine, draadloze zender die werkt op Bluetooth technologie met laag energie verbruik. Ze worden gebruikt om signalen te zenden naar andere smart-apparaten in de buurt, voornamelijk smartphones zijn de target. Zo kan een beacon op het moment dat een klant de winkel binnen stapt een signaal zenden, als pushbericht, met een persoonlijke aanbieding.
Verder is het interessant aangezien de klant niet online hoeft te zijn om de berichten te ontvangen.Maar ook betalen zonder dat er nog een cassiere aan te pas moet komen. Ze stelen geen data en slaan ook niets op. Dit is privacy-technisch een voordeel voor de klant.
Bij Zeo zijn we voorvechters van het principe ‘De juiste boodschap op het juiste moment’. In een wereld waarin je overspoeld wordt met content, is persoonlijke en relevante content belangrijker dan ooit. Location based marketing kan dus echt een toegevoegde waarde leveren.
Een voorbeeld daarvan is het sturen van een pushmelding naar klanten die aan het winkelen zijn in de supermarkt. Met een aanbieding kunnen zij verleid worden om een bepaald product te kopen. Dit soort meldingen kunnen in allerlei soorten en maten getoond worden.
Dit kan bijdragen aan het verhogen van het conversiepercentage, het verbeteren van de klanttevredenheid, het realiseren van meer winkelbezoeken en het actief werken aan je branding.
Naast de vele voordelen die we hierboven besproken hebben zijn er ook een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden als je van start gaat.
In welke fase van de customer journey kan location based marketing voor jouw interessant zijn? Dat zoeken we graag samen met jou uit. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met één van onze consultants.
Heb je vragen over deze vorm van marketing? Wil je dat we een keer met je meekijken of marketing gebaseerd op locatiegegevens iets is voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op of geef ons een belletje op 030 711 55 55.