Skip to content
WordPress SEO
Team ZeoJan 19, 2023 4:58:56 PM4 min read

Hoe maak je in WordPress het beste gebruik van SEO?

Met de juiste WordPress SEO-strategie kun je er voor zorgen dat je website hoger verschijnt in de zoekmachine resultaten waardoor je meer organisch verkeer naar je website aantrekt. Hoe ga je aan de slag met WordPress SEO optimalisatie? Lees verder voor al onze tips.

 

Wat is WordPress?

WordPress is een open-source content-managementsysteem (CMS). Het is het meest gebruikte CMS-systeem om websites en blogs mee te maken en te beheren. WordPress is gratis, eenvoudig in gebruik en kan worden aangepast met verschillende plugins, thema's en widgets. We vertellen je onze vorige blog meer over waarom WordPress een geliefd platform is.

 

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

SEO is een proces dat webpagina's, websites en webshops optimaliseert zodat ze hoger ranken in zoekmachines zoals Google. SEO vergroot je vindbaarheid en is daarmee een belangrijk onderdeel in online zichtbaarheid. Dit proces omvat het verbeteren van de content, de websitestructuur, de technische aspecten en het linkprofiel van een website.

 

7 tips om je SEO te verbeteren op je WordPress site

 

1. Kies het juiste WordPress thema

Het WordPress thema wat je gebruikt heeft invloed op de SEO van je website. Wanneer instellingen van je thema niet goed staan kan dit de ranking negatief beïnvloeden. Maar waar moet je dan precies op letten? Houd rekening met een responsive design, dat houdt in dat het ontwerp gebruiksvriendelijk moet zijn voor zowel web als mobiel. Daarnaast wil je de code van je website zo schoon mogelijk houden om de leesbaarheid voor Google te verhogen.

2. Installeer van WordPress SEO plugin

WordPress is op zichzelf al goed in SEO maar door gebruik te maken van een SEO plugin krijg je de volledige controle over wat Google van je website ziet. De populairste SEO plugin hiervoor is Yoast SEO, dit is een gratis plugin voor WordPress die wij zelf ook graag gebruiken.

3. Zet de basisinstellingen goed

Denk hierbij aan de URLs, headings, metateksten en alt teksten. Yoast SEO helpt je met de headings en metateksten en kies voor unieke teksten binnen het aantal tekens dat Yoast aangeeft. Wees voorzichtig met het aanpassen van de URLs omdat hier de structuur van je website aan vast zit. Wanneer je URLs wijzigt, moeten zoekmachines ze opnieuw indexeren om je pagina’s en content te vinden. 

Alt teksten zijn de beschrijvingen van foto’s. Het toevoegen van alt teksten aan een afbeelding, zorgt ervoor dat de zoekmachines weten wat er op de afbeelding staat. Hierdoor kunnen deze getoond worden in de zoekresultaten van afbeeldingen wat opnieuw verkeer naar jouw website kan sturen.

4. Doe onderzoek naar je klant; waar zoeken ze naar?

Het is cruciaal om je doelgroep te begrijpen als je deze wilt optimaliseren voor SEO. Je wilt weten waar je doelgroep op zoekt zodat je hun vragen of wensen kunt beantwoorden met wat er op jouw pagina’s wordt verteld. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende termen 'exclusieve schoenen’, 'betaalbare schoenen' en 'vegan schoenen'. Het ene zoekwoord zal een heel ander resultaat geven dan de ander. Om erachter te komen welke termen voor jouw bedrijf het beste werken kan je een zoekwoordenonderzoek doen.

5. Kies de juiste headings

Google controleert de HTML headertags (H1, H2, H3 etc.) om de relevantie van de content op je website te bepalen. Hiërarchie is hierbij erg belangrijk. H1 is hierbij de belangrijkste header, hiervan wil je er maar één per bericht gebruiken. Zorg ervoor dat deze header uniek is en een focus woord bevat. Van de andere headers kun je er meer gebruiken en ook hier zet je de zoekwoorden in. Zorg er wel voor dat ze bijdragen aan het verbeteren van de leesbaarheid, dit geld zowel voor de headers als voor de zoekwoorden in de headers.

6. Onpage optimalisatie

Content is erg belangrijk voor het optimaliseren van je WordPress Website. Wij adviseren om minimaal 200-300 woorden aan waardevolle en relevante tekst toe te voegen per pagina. De inhoud moet niet alleen relevant zijn voor de bezoeker maar ook voor de zoekwoorden waar je voor wilt ranken. De content op je pagina vul je aan met interne links wat prettig is voor zowel de gebruiker als de zoekmachine om door de website te navigeren.

7. Verhoog de autoriteit van je webshop

De autoriteit van je webshop is voor de zoekmachines erg belangrijk, omdat het iets zegt over de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw website’s content. Linkbuilding is hierbij een erg belangrijke stap. Vraag partners, leveranciers en merken of ze naar jouw website of webshop kunnen linken. Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe hoger het wordt gerangschikt in zoekmachines. 

 

Lees hier waarom Wordpress nog steeds het favoriete website platform is.


Heb je hulp nodig met de technische SEO of content SEO voor jouw WordPress Website? Bij Zeo staat een team van SEO specialisten klaar om je te helpen. Vraag een gratis SEO scan aan.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS