Skip to content
brooke-cagle-WHWYBmtn3_0-unsplash-2
Team ZeoJan 17, 2022 9:19:46 AM7 min read

Google mini series - Transform to be ready

In de Google mini serie, die wordt gehost door Google, wordt gekeken naar de intense veranderingen in het digitale landschap in het afgelopen jaar. Marketeers en bedrijven worden ingeleid in het jaar van 2021. Het jaar van de data, machine learning en automatisering. Lees meer over de inzichten van pioniers en marketing experts zoals Martijn Bertisen (Country Director Google Netherlands, Asia Borowka (EMEA Search Ads Marketing Lead van Google) en Judith Hartvelt (Head of Digital Marketing bij G-star). Zij delen hun inzichten, zodat zowel consument als marketeer kunnen profiteren van de uitdagingen en kansen die 2020 met zich mee heeft gebracht. Hoe maken we ons klaar voor de enorme digitale ontwikkelingen die nu plaatsvinden?

2020 was een jaar van acceleratie. Martijn Bertisen, Country Director van Google Netherlands benadrukt dat het online speelveld zo snel is veranderd, dat voor de veranderingen in de afgelopen 10 maanden normaal gesproken zo’n tien jaar voor nodig geweest zou zijn. De pandemie die wereldwijd heerst heeft hier een grote invloed op gehad. Alleen al in het afgelopen jaar is er +60% meer internetgebruik wereldwijd, 30x meer videogesprekken en +200% meer zoekopdrachten voor online aankopen. Bedrijven hebben het lastig om het hoofd boven water te houden, er heerst wereldwijde economische ontwrichting en er zijn veel onzekerheden. We begeven ons in onbekend water. 

Hoe turbulent 2020 ook was, het was niet enkel en alleen kommer en kwel. We kunnen veel leren van het nieuwe digitale gedrag van consumenten. Bedrijven zijn genoodzaakt om zich sneller te ontwikkelen en zich aan te passen aan de behoeften van de consument (die veranderend en onzeker zijn). 2020 was een jaar van versnelling. Een jaar waarin het bundelen van betekenisvolle data en techniek, digitale transformatie mogelijk maakt. 2021 wordt het jaar van digitale transformatie. Veerkrachtig zijn, slimmer en creatiever zijn in de marketing en daardoor écht meerwaarde bieden aan de consument. De behoeften van de consument zijn niet geheel veranderd, maar de strategie wel. Wat in het verleden voor bedrijven heeft gewerkt is nu geen garantie meer voor succes.

Veranderend online zoekgedrag door de pandemie

De impact van de pandemie is wereldwijd. Het online zoekgedrag is veranderd en online tools zijn onmisbaar geworden. Online consumentengedrag is onvoorspelbaarder dan ooit, wat zorgt voor interessante nieuwe trends in het online zoekgedrag. In het afgelopen jaar zoeken internetgebruikers wereldwijd naar nieuwe informatie. Informatie over thuisscholing, symptomen en overheidsmaatregelen komen veelvuldig voor. Veel leasure e-commerce bedrijven zien een grote shift: voor een lange tijd domineerde formele kleding boven loungewear. Nu is de situatie omgedraaid.

Interessante verschuivingen in het online consumentengedrag:

  • Meer zoekopdrachten naar andere vormen van informatie (symptonen, maatregelen, ‘ Mag ik.. “)
  • Exponentiële stijging van videobellen
  • Verschuivingen in interessegebieden zoals huisdecoratie of het opknappen van de tuin
  • De interesse naar loungewear stijgt ten opzichte van smart / formal kleding
  • Virtual: virtuele paskamers, medische apps, contactloos betalen

Uit onderzoek is gebleken dat drie op de vier consumenten nieuwe merken, websites of productgroepen hebben geprobeerd in het afgelopen jaar. Ook is online shopping verdubbeld. Daarnaast is het gebruik van online tools exponentieel gestegen. Deze tools zijn een grote factor door het genereren van meer sales, het vinden van nieuwe klanten en het lanceren van nieuwe producten. Vandaar dat online tools een belangrijke rol spelen in de weg naar herstel in 2021. 

Transformation journey van G-Star

Geconfronteerd met de noodzaak om te anticiperen op digitale innovatie, legt Judith Hatvelt (Hoofd digitale marketing G-star) uit hoe ze de strategie bij G-Star voor 2020 volledig om moeten gooien om de bedrijfsgroei veilig te stellen. Twee weken nadat ze met haar nieuwe baan was begonnen, begon de pandemie en moest het bedrijf zich razendsnel (her)ontwikkelen. De consument behoeften verschoven van fysieke winkels naar digitaal over alle categorieën. Zo zagen ze een +96% behoefte naar vrijetijdskleding, waardoor G-Star genoodzaakt was hun online winkel portfolio te evalueren en een nieuwe balans te vinden met de strategische partners. Door relevante data te gebruiken en beter te luisteren naar de consument, kon G-Star zich beter verbinden met de consument en relevanter zijn. Door beter online te luisteren naar consumenten en gepersonaliseerde campagnes te creëren zoals onder andere de safe distance ballet campagne, heeft G-Star een toename van +220% in verkeer en +268% meer omzet in de Nederlandse Search activiteiten.

Data, machine learning en automatisering

Wanneer je jouw bedrijf klaar wilt maken voor een versnelde digitale strategie, zijn er grofweg drie pilaren: data, machine learning en automatisering. Deze drie pilaren helpen bedrijven zoals G-Star een succesvolle nieuwe strategie te ontwikkelen voor 2021. Consumenten zoeken meer online en hebben meer hulp nodig in de zoektocht naar informatie. Dit is voor marketeers een goede kans om ze te ondersteunen bij het vinden van deze informatie. Met behulp van data, machine learning en automatisering kan de marketeer gepersonaliseerde content bieden op het moment dat een gebruiker dat nodig heeft. Door deze meerwaarde te leveren ontstaat er een win-win situatie voor de consument en de marketeer. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde giften of boodschappen.

Hoe pak je dit aan als marketeer? 

  1. Wees insights gedreven
  2. Wees data-driven
  3. Wees Agile
  4. Zet privacy op de eerste plaats

Privacy-first marketing & waarde uitwisseling 

First party data en de privacy ervan is één van de meest belangrijke onderwerpen in marketing op dit moment. 90% van de bedrijven en consumenten zeggen dat het belangrijk of buitengewoon belangrijk is. 1 op de 3 internetgebruikers gebruikt incognito tabbladen voor online internet om de eigen privacy te beschermen. 

Hoe maak je jouw bedrijf klaar voor een Privacy-first marketing strategy:

  1. Investeer in waarde uitwisseling
  2. Demonstreer de waarde; What’s in it for the customers?

De succesfactor voor een digitale strategie met behulp van first party data ligt in waarde uitwisseling. Marketeers willen inzichten en data voor het genereren van betekenisvolle en converterende uitingen. Maar het is niet enkel meer het verzamelen van data ten behoeve van de marketing, het moet een win-win situatie zijn voor de consument. Het is de consument die deze informatie moet verschaffen en een weloverwogen beslissing maakt en de waarde hiervan in moet zien. Dit bouw je op door als merk te investeren en een vertrouwensband met de consument aan te gaan. 

Bedrijven die first party data effectief gebruiken zien een omzetstijging van 20% op de online campagnes. Daarnaast kan de effectiviteit van een marketingcampagne verdubbelen. First party data maakt campagne uitingen onderscheidbaar, relevant en uniek. Het is echter een dunne lijn. Wanneer gebruikers het gevoel hebben dat hun privacy in het geding is zegt drie van de vier te stoppen met het kopen bij het betreffende merk. Personalisatie heeft vertrouwen nodig. 

Zo is het raadzaam als bedrijf om alleen de relevante data te verzamelen, erop te acteren, en gebruikers hier duidelijk over te informeren. Door een wederzijdse relatie aan te gaan heeft de consument ook meerwaarde. Denk aan een website die content aanbiedt over verschillende haarstijlen en modellen. Die passen dit aan, aan de hand van de inzichten van de bezoeker. Door gebruikers relevante data te tonen, vinden ze eerder wat ze zoeken. Verzamel daarom de meest waardevolle gegevens en niet de meeste gegevens. Stel een verantwoordelijke aan, en houd vervolgens de waarde bij die dit creëert. 

The messy middle

The messy middle symboliseert de struggle van gebruikers door een customer journey. Van de exploratie fase tot de aankoopfase krijgen gebruikers een ton van informatie. Ze zijn veel aan het zoeken, scrollen of verlaten de website omdat ze niet vinden wat ze zoeken. Deze nieuwe digitale strategie met machine learning helpt bezoekers te begeleiden gedurende de gehele customer journey. Door de UI goed af te stemmen op de fase in de customer journey wordt het gebruikers makkelijker gemaakt. 

Hier enkele tips die je kunnen helpen in het versnellen van je digitale strategie middels data: 

  • Wees agile
  • Wees data driven
  • Wees flexibel & veerkrachtig
  • Zorg voor data-integriteit en stel duidelijke KPI’s
  • Wees creatief: de entrepreneurial way
  • Blijf de digitale strategie doorontwikkelen
  • Cyclus: Leer --> test --> automatiseer --> scale 

Google Premier Partner 

Als online marketing bedrijf hebben wij jarenlange ervaring met verschillende Google systemen. Als Google Premier Partner werken wij nauw samen met Google. Om partner te blijven dienen wij continue aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen. Zo zijn onze klanten er zeker van dat wij alleen de allerbeste service leveren.

Gratis analyse

Ben je benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS