Een term die we bij Zeo steeds vaker gebruiken en waar onze klanten ook steeds vaker naar informeren: ephemeral marketing of ephemeral content. Een redelijk onuitspreekbare naam, maar ondanks dat wél een heel interessant onderwerp! Tijd dus om wat meer te vertellen over deze trend, want wat is ephemeral content nu precies? En wat kun je er qua marketing mee? Lees het in dit blogbericht.
Ephemeral is de Engelse benaming voor iets dat kortstondig of van zeer korte duur is. We hebben het hier niet over een relatie in GTST, maar het heeft betrekking op online content. Ephemeral content is dus content die snel weer verdwijnt nadat het is bekeken. De bedenker van ephemeral content is de oprichter van Snapchat. Binnen dit social media platform verschijnen én verdwijnen foto’s binnen een oogwenk. Afhankelijk van de instellingen is de content direct verdwenen of na maximaal 24 uur. In ieder geval gaat het hier om iets vluchtigs en daarom wordt het als exclusief ervaren. Want hebben we niet allemaal af en toe de angst om iets te missen online? Speel in op deze fear of missing out met jouw unieke ephemeral content.
Toen het succes van Snapchat al snel duidelijk werd zijn ook Facebook en Instagram (en later ook Whatsapp) deze manier van content verspreiding gaan aanbieden aan hun gebruikers. Bij deze platformen werkt het in de vorm van een ‘story’ die na een dag niet meer terug te zien is. De meeste mensen zullen deze vormen binnen het privé gebruik van social media wel herkennen. Maar ook voor marketeers is deze niet permanente vorm van content marketing interessant. Zo kun je gesponsorde stories inzetten voor jouw bedrijf, merk of dienst. Hierbij kun je, net als de reguliere berichten, je doelgroep bepalen op basis van targetting.
De meest mainstream opties binnen ephemeral marketing zijn foto’s en video’s posten op Instagram, Snapchat of Facebook story en het live streamen van video’s. Marketeers hebben ook de mogelijkheid om deze stories te sponsoren. Voor veel mensen is het bekijken van de stories op de genoemde platformen een dagelijkse routine. Door de nieuwsgierigheid te triggeren met aansprekende content kun je met ephemeral marketing dagelijks een touch point creëren binnen jouw doelgroep.
In een medialandschap waarbij gebruikers overspoeld worden met boodschappen en prikkels is het logisch dat we zoeken naar vluchtige content. Ook is het makkelijker de aandacht voor een paar seconden vast te houden dan te verwachten dat gebruikers een webpage lezen of een blogpost doornemen. Volgers van jouw social kanalen hebben automatisch al een hogere engagement met je merk en zullen ook eerder jouw story of Snap ‘even gauw’ bekijken.
Ephemeral marketing is een mooie manier op jouw content op een laagdrempelige manier aan je doelgroep te tonen. Maar er zitten ook wat beperkingen aan deze manier van marketing bedrijven.
Geen content door de strot van je doelgroep duwen, maar de nieuwsgierigheid prikkelen. Korte maar krachtige foto’s of video’s die je doelgroep niet mag missen. Dát is ephemeral content. En dat kan voor veel bedrijven een mooie toevoeging zijn op de huidige marketingstrategie. Zowel gesponsord als niet gesponsord kan deze vorm van content verspreiding zeer succesvol zijn.
Wil je meer weten over ephemeral marketing of heb je hulp nodig bij het sponsoren van deze tijdelijke berichten? Neem dan gerust contact met ons op.
Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!