Skip to content
Smartphone with finance and market icons and symbols concept
Team ZeoNov 28, 2022 2:33:06 PM2 min read

Wat is employer branding?

In dit blog vertellen we je alles over employer branding en waarom je dit zou moeten inzetten.

Employer branding wordt ingezet op (toekomstige) werknemers. Wanneer je als bedrijf op zoek bent naar nieuwe werknemers, zet je in feite je bedrijf neer als merk/imago, richting je (toekomstige) werknemers. Hierin komen de unieke punten naar voren die je organisatie een unieke werkgever maakt. Dit imago kun je verbeteren, door middel van employer branding. Door dit op de juiste manier aan te pakken, blijft je merk beter hangen bij potentiële kandidaten voor je openstaande vacatures. Wanneer zij klaar zijn om te solliciteren voor een nieuwe job, zal jouw organisatie top of mind zijn.

Hiermee verhoog je dus het bewustzijn van de potentiële kandidaten over je bedrijf. Maar, daarnaast zorg je ook voor een positieve houding van de potentiële kandidaten ten opzichte van je bedrijf. Want hoe belangrijk is het wel niet dat ze een positief gevoel over je bedrijf hebben, als ze mogelijk bij je willen gaan solliciteren? Tot slot beïnvloedt employer branding ook het gedrag van de potentiële kandidaat, doordat ze bij je willen komen werken of in contact met je willen komen.

Dit is belangrijk, omdat een goede employer branding de cost per hire kan verlagen.

Hoe zorg je voor een goede employer branding?

Er zijn verschillende onderdelen die belangrijk zijn bij een goede employer branding. 

Allereerst is het belangrijk om in je employer branding te laten zien waar je als werkgever voor staat. Wees hierin eerlijk. Het heeft geen zin om mooie verhalen te vertellen, welke niet waar blijken te zijn als iemand uiteindelijk bij je komt werken. Je werknemers zullen dan niet gemotiveerd zijn en snel weer vertrekken. Vertel in dit verhaal wat je als werkgever uniek maakt. Hierbij zou je de EPV kunnen gebruiken (Employee Value Proposition): 

  • Hoe vinden mensen het om te werken bij de organisatie?
  • Hoe wordt de beloning (primair en secundair) ervaren door de medewerkers?
  • Hoe zorgt de organisatie voor medewerkers
  • Wat zijn de arbeidsvoorwaarden (vrije dagen, vakanties, flexibiliteit, verzekeringen etc.)
  • Welke perspectieven ervaren medewerkers? (doorgroeimogelijkheden, ontwikkeling, training)
  • Hoe ervaren medewerkers de bedrijfscultuur (teamdynamiek, sfeer op het werk)

Waarom zou een potentiële kandidaat moeten kiezen om bij jouw organisatie te werken, in plaats van bij een andere organisatie? Ga eens na bij de huidige werknemers wat het werken bij je bedrijf zo fijn maakt. Deze informatie kan onderdeel uitmaken van je employer branding en van je boodschap in je recruitment marketing.

Zichtbaarheid & consistentie

Om van je employer branding een succes te maken, heb je zichtbaarheid en consistentie nodig. Want hoe goed je branding ook is, als niemand het ziet, levert het niks op. Je doelgroep moet constant weten dat je er bent. 

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen met je employer branding? Neem contact met ons op.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS