Skip to content
Blog_ecommerce_updates
Team ZeoDec 20, 2023 3:15:00 PM4 min read

E-commerce Updates: Wat kunnen we verwachten in 2024?

Na een jaar vol veranderingen in de online marketingwereld, staat er komend jaar nog meer op ons te wachten. We duiken in de verwachte veranderingen. 

 

Organische marketing: Een frisse blik op SEO

Organische marketing, een term die je waarschijnlijk al kent en ondertussen overal al wordt toegepast. Deze aanpak draait niet langer om het obsessief najagen van zoekwoorden, maar om het bouwen van inhoud en reputatie. In de wereld van vandaag zoeken consumenten niet alleen via Google, maar ook op sociale media en platforms zoals LinkedIn.

Waarom kiezen mensen eerder voor het fitness advies van een olympische atleet dan voor het jouwe? Omdat hij een autoriteit is. Dat is organische marketing in actie. Het draait niet alleen om bereik, maar om het juiste bereik en het aanspreken van echt geïnteresseerde mensen. Dus, investeer in top-notch content over diverse kanalen om je autoriteit te versterken en SEO-voordelen te behalen.

 

 

ChatGPT als jouw persoonlijke shopping-assistent

Stel je voor: een persoonlijke shopping-assistent die precies weet wat je nodig hebt. Dankzij de opkomst van marketplaces en social commerce wordt het al normaler om buiten officiële webshops te winkelen. Nu is er zelfs de mogelijkheid om aankopen te doen via AI-software, zoals de Klarna plug-in voor ChatGPT.

Maar wees bewust van het feit dat consumenten die direct via Klarna aankopen doen, toegang hebben tot jouw klantendata. Ook het achteraf betalen via diensten als Klarna en Riverty kan risico's met zich meebrengen. Weeg de voordelen af tegen de mogelijke nadelen en bescherm de reputatie van je webshop.

 

Retargeting advertenties veranderen (Meta & Google)

Met het langzaam aan verdwijnen van third-party cookies, wordt retargeting op basis van die cookies lastiger of niet meer mogelijk. Voor je data verzameling en meetbaarheid betekent dit een verandering. Je zult je data first-party moeten verzamelen, zodat je privacy regels niet schendt en je deze data kan inzetten in je analytics & retargeting campagnes. 

 

Mobile First: De toekomst van E-commerce

In 2024 zet de trend van mobiele aankopen zich voort. Met een stijging van 290% sinds 2018, is het essentieel om je webshop te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Hoewel 'mobile only' nog niet de standaard is, raden we aan om voortdurend je webshop aan te passen aan de mobiele ervaring.

Controleer regelmatig hoe wijzigingen er uitzien en werken op smartphones. Raadpleeg bij twijfel je GA4-data om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Op basis van die gegevens kun je weloverwogen beslissingen nemen voor de beste mobiele ervaring.

Wil je dat onze online marketing specialisten met jouw jaarplannen meedenken? Neem contact met ons op of bel 030 711 5555.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS