Skip to content
duckduckgo1-1024x683
Team ZeoJan 14, 2022 3:03:03 PM5 min read

DuckDuckGo - Wat kun je als marketeer met DuckDuckGo?

Steeds vaker zien wij in onze analyses verkeer afkomstig van de zoekmachine DuckDuckGo. Wat is het precies en welke kansen biedt het jou als marketeer?

In een wereld waar letterlijk elke vraag die in je opkomt gecheckt of opgezocht moet worden, zijn zoekmachines niet meer weg te denken. Vooral de grootste zoekgigant van de wereld, Google, heeft de afgelopen jaren heel veel aan populariteit gewonnen onder het zoekend publiek. Elke minuut worden er zo’n 4,5 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd.

Google is watching you

Eerst even de feiten. Google registreert letterlijk elke online stap die jij zet. Niet alleen op je computer, maar ook op je smartphone, tablet en via verschillende browsers. Google is door de jaren heen heel slim geworden in het aan elkaar koppelen van persoonsgegevens. Google weet dus precies wie jij bent en waar je naar zoekt. Ook als je eerst via je smartphone zoekt en vervolgens verder gaat op desktop.

Precies om deze reden is DuckDuckGo ontstaan.

Wat is DuckDuckGo precies?

DuckDuckGo is een zoekmachine. Anders dan bij andere zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing, claimt DuckDuckGo geen zoekopdrachten op te slaan. Dit betekent dat de zoekomgeving niet persoonlijk is op basis van eerdere voorkeuren en interesses. Als je een zoekopdracht invoert, krijg je exact hetzelfde te zien als iemand anders die daar naar zoekt. Kort gezegd, er wordt niet gepersonaliseerd.

In een tijd waar men denkt geen grip meer te hebben op privacy kan een zoekmachine die dit als belangrijkste uitgangspunt heeft uitkomst bieden. Doordat Google en andere zoekmachines de zoekresultaten aanpassen op jouw persoonlijke zoekopdrachten, wil DuckDuckgo juist de zogenoemde 'filter bubble' bij gebruikers voorkomen.

 

duckduckgo

Hoe blijf je anoniem?

Op de website donttrack.us wordt op een eenvoudige manier uitgelegd hoe zoekmachines werken. Google en andere zoekmachines voegen zoekopdrachten en overige opgedane interesses toe aan een individueel profiel. Op basis van je profiel worden nieuwe zoekopdrachten afgestemd om jouw eerdere zoektermen. Op die manier zie jij andere informatie in de zoekmachine dan iemand anders met dezelfde zoekvraag.

DuckDuckGo werkt met een zogeheten Tor-netwerk. Dit netwerk is weer opgebouwd uit verschillende relays. Dit zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om te zien van wie bepaalde zoekopdrachten afkomstig zijn. Gelukkig zijn er tot op de dag van vandaag nog geen hacks geweest. De zoekopdrachten die uitgevoerd worden blijven volledig anoniem. Er worden wel logboeken met zoektermen bijgehouden.

Is personalisatie vervelend?

Als consument kom je regelmatig persoonlijke communicatie tegen in zoekmachines, sociale media en andere websites die verbonden zijn met een DSP (Demand Side Platform). Vaak heb je dit niet bewust door. Je surft en klikt onbewust op advertenties omdat ze je simpelweg aanspreken.
Een groot deel van internetgebruikers zegt het niet erg te vinden dat hun gegevens voor personalisatie doeleinden worden gebruikt. Internetgebruikers geven aan het fijn te vinden als zij producten te zien krijgen die aansluiten bij hun voorkeuren en interesses. Het scheelt zoekwerk en volgens velen verbetert het de gebruiksvriendelijkheid van een website of programma.

Naast de voordelen worden er ook enkele nadelen ervaren. In veel gevallen geef je redelijk onbewust toestemming aan verschillende websites om jouw gegevens te gebruiken voor allerlei marketingdoeleinden. Ook voor doeleinden die jijzelf niet voor ogen hebt. Een voorbeeld daarvan is de verkoop van data. Hier wordt veel geld aan verdiend en er wordt geen rekening gehouden met privacywetgevingen, zoals de AVG. DuckDuckGo is fel tegen dit soort praktijken.

Voor- en nadelen van DuckDuckGo

Door de recente nieuwsberichten over privacyschending en datalekken, kiezen bezoekers steeds vaker voor DuckDuckGo. Een jaar geleden werd de kwaliteit van de zoekresultaten nog wel eens in twijfel getrokken. Maar de afgelopen maanden zijn de geluiden steeds positiever. Begin dit jaar liet de >u>zoekmachine weten 36 miljoen zoekopdrachten per dag te realiseren. Uit eigen onderzoek is gebleken dat steeds meer internetgebruikers op zoek zijn naar privacy vriendelijke alternatieven. Het grootste voordeel van DuckDuckGo voor veel gebruikers is dat je bij iedere nieuwe zoekopdracht je als nieuwe gebruiker behandeld wordt.

Kleven er dan geen nadelen aan de nieuwe zoekmachine? Helaas wel. Als blijkt dat DuckDuckGo niet zo veilig is als ze zelf zeggen, zal een groot deel van de gebruikers waarschijnlijk afhaken. De zoekmachine bestaat voor het grootste gedeelte uit Javascript. In het verleden is gebleken dat Javascript niet al te moeilijk te onderscheppen en dus te hacken is. Om dit tegen te gaan biedt DuckDuckGo twee alternatieven namelijk de Lite en HTML versie. Deze versies bevatten geen Javascript.

Wat kun je als marketeer met de zoekmachine?

Het toenemende gebruik van DuckDuckGo is op z’n zachts gezegd opvallend. Echter, denken wij niet dat deze zoekmachine anderen spelers op korte termijn voorbij zal schieten. Het kan wel handig zijn om de aanwezigheid van deze, steeds groter wordende speler, in het achterhoofd te houden. Als je merkt dat een deel van je websitebezoekers zich verplaatst naar DuckDuckGo, wordt het tijd om hier rekening mee te gaan houden in je strategie.

Dit kan bijvoorbeeld door te adverteren in DuckDuckGo. Huh, adverteren? Ja, ook dat is mogelijk. DuckDuckGo doet dit niet op basis van historische gegevens, maar kijkt naar het zoekwoord dat je invoerd. Zo blijft de privacy van de gebruikers gewaarborgd. Om te beginnen met adverteren moet je inloggen met een Bing Ads account. De reden hiervoor is dat de zoekmachine partner is bij syndicated search partner. De advertenties die je wilt inzetten zijn ook bij andere partners te zien. De advertenties zijn vergelijkbaar met die van Google. Op dit moment is het nog niet mogelijk om alleen op DucDuckGo te adverteren.

Optimalisatie

Anders dan bij de grote zoekmachines zijn er geen trucs die je helpen om hoog in de zoekresultaten te komen. Er wordt bij de ranking van de resultaten gekeken naar kwalitatieve content en de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Het is altijd slim om long tail zoektermen te gebruiken, tot zover niks nieuws onder de zon. Maar om te scoren in DuckDuckGo is dit éxtra belangrijk. Dit komt omdat de zoekmachine veel buitenlandse website weergeeft. Door Nederlandse woorden in je long tail zoekterm te verwerken is de kans dat je getoond wordt hoger. Het is aan te raden om dan eerst een zoekwoorden onderzoek te doen.

Kennismaken

Wil je de zoekmachine een tijdje uitproberen? Het kan zeker geen kwaad om kennis te maken met deze nieuwe zoekmachine. Je kunt dit doen door de zoekmachine in te stellen als startpagina. Dit kan door:

  • De website van DuckDuckGo te bezoeken;
  • Ga naar instelling van het Chrome-venster
  • Zoek naar ‘zoekmachines beheren’;
  • Klik op de drie puntjes en kies voor ‘instellen als standaard’.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE ARTIKELEN