Wat is een DMP?
Vandaag de dag vergaren we met z'n allen enorm veel data. Deze data brengen ons nieuwe inzichten. De nieuwe inzichten zetten we om in acties. En de acties genereren hetgeen waar het uiteindelijk allemaal om draait: inkomsten. Belangrijk dus dat we goed gebruik maken van deze data.
DMP is de afkorting voor een Data Management Platform. Een platform dat bedrijven in staat stelt om gegevens over hun gebruikers te verzamelen. Het is een systeem waar adverteerders de first-* en third party** data kunnen opslaan. Dit in combinatie met de data die verzameld wordt via verschillende communicatiekanalen. Daarbij geeft een DMP de online marketeer een troef in handen om efficiënt online marketing campagnes te managen op diverse kanalen. Ook biedt het de mogelijkheid om anonieme profielen op te bouwen in aanloop naar conversie en klantloyaliteit.
Is een DMP gunstig voor mij?
Helaas is een DMP niet voor alle bedrijven een verstandige investering. De keuze voor een DMP hangt samen met:
Iedere bouwer heeft een andere achtergrond en belangen bij het systeem. De één komt uit de Customer Relationship Management (CRM) hoek en de ander uit een programmatic display en video advertising kant. Wanneer jouw bedrijf meer focus legt op CRM en bijvoorbeeld e-mail marketing als één van de belangrijkste kanalen ziet, dan is het logischer om het CRM als uitgangspunt te nemen voor personalisatie.
Welke DMP’s zijn er?
De Nederlandse DMP’s die aantrekkelijk kunnen zijn voor jouw bedrijf zijn: Datatrics, Relay42, Squeezely, Tealium, Blueconic, Krux, Oracle DMP en IgnitionOne.
Datatrics is een voorbeeld van een DMP die jouw business naar een hoger niveau tilt op het gebied van personalisatie. Door middel van hun algoritme identificeren, leren en converteren ze je bezoekers en klanten. Dit platform geeft je met gemak een koppeling naar 120 verschillende kanalen. Alles staat of valt bij het creëren van meer omzet met je data driven customer journeys die relevant zijn.
Wat zijn de valkuilen van een DMP?
Hoe beinvloed de ACM leidraad van online misleiding een DMP?
Het ACM heeft op 11 februari 2020 de leidraad bescherming van de online consument naar buiten gebracht. Hier leggen ze de grenzen uit wanneer met behulp van online marketing het niet ´verleiden van de consument´ is maar ´misleiden´. De reden hiervoor is dat de digitale vooruitgang ook consumenten risico’s met zich mee brengt. De risico’s worden besproken in 11 thema’s. Eén van die thema’s heeft met name veel betrekking op de DMP: “Personalisering”. Je moet duidelijk toelichten dat de gepresenteerde prijs bijvoorbeeld een gepersonaliseerde prijs is. Deze prijs is samengesteld met de data die het bedrijf over de consument heeft. Hierbij is ook van belang dat je uitlegt hoe dit is gebeurt. In andere woorden, jij als bedrijf hebt de verantwoordelijkheid voor het gebruik van die data.
Ons advies voordat je start met het DMP:
Benieuwd naar waar jouw mogelijkheden liggen om online te groeien? En wil je meer geld verdienen onderaan de streep? Onze analyse laat zien waar jouw kansen liggen op bewezen maar óók nieuwe kanalen. Vraag hier de gratis analyse aan en wij zoeken voor je uit hoe jij de concurrentie kan verslaan!
* First party is data dat voortkomt uit je eigen systemen. Het zijn dus alle gegevens die jij over je klanten en bezoekers van je site hebt verzamelt door de jaren heen.
** Third party data is data die je kunt kopen bij third-party data providers. Je kunt met dit soort data enorm veel leren van het gedrag van je doelgroep.