Skip to content
Shopify buitenland
Team ZeoMar 8, 2023 11:00:00 AM2 min read

De grens over met jouw Shopify: hoe pak je dat aan?

Shopify is een e-commerce platform dat klaar is voor jouw internationale succes. Ze bieden verschillende tools en opties om uitbreiden naar het buitenland zo makkelijk mogelijk te maken. In deze blog delen we 5 stappen voor wanneer je met jouw Shopify webshop de grens over wilt gaan. 

1. Wat doen anderen?

Er komt veel kijken bij de internationalisering van je webshop, het is daarom belangrijk om goed onderzoek te doen. Welke bedrijven in jouw branche zijn al de grens over gegaan? Hoe hebben zij dit aangepakt?

 

2. Identificeren van de nieuwe markten

Onderzoek in welke landen jouw product het beste aan zal slaan. Misschien wil je gelijk de hele wereld over gaan maar dat raden wij af. Het is verstandiger om dit stap voor stap aan te pakken zodat je wat je doet ook gelijk goed kunt doen. Elk land en cultuur is anders. Kennen ze je product al? Is er veel concurrentie? Hoe betalen ze? Is er vraag naar? 

Tip: kijk bij “online winkelsessie per locatie” in je Shopify Dashboard. Hier kun je precies zien welke bezoekers er al uit het buitenland komen en waar vandaan. Verkoop je nog niks naar het buitenland? Verdiep je dan eerst in landen met een vergelijkbaar koopgedrag als Nederland. 

 

3. Zet de instellingen in Shopify goed

Er moeten ook een aantal instellingen worden veranderd als je de grens over gaat. Denk hierbij aan de verzendzones instellen & activeren en voor landen die gebruik maken van andere valuta, kun je deze ook toevoegen via de instellingen.

a. Verzendzones instellen & activeren

De eerste stap is om de verzendzones in te stellen. In dit voorbeeld zijn België en Luxemburg toegevoegd als verzendzone. Als je dit hebt gedaan is het nog niet mogelijk om deze landen te selecteren in de checkout. Om deze toe te voegen ga je naar de volgende stap.

verzendzones 1

Bron: Shopify

Om de verzendzones te activeren ga naar instellingen > markten > andere markten > je net toegevoegde zone > beheren.

verzendzone activeren 1

Bron: Shopify

Op het volgende scherm kun je dan klikken op activeren. Nu zullen de landen van je verzendzone er bij staan bij de checkout.  verzendzone activeren 2

Bron: Shopify

b. Toevoegen van verschillende valuta

Er kan per verzendzone een andere valuta worden toegevoegd. Ga daarvoor naar dezelfde stap als de afbeelding hiervoor en klik op valuta en prijzen beheren. Vervolgens kun je bij lokale valuta gebruiken deze aanzetten. Nu moet er nog wel een valutakiezer worden toegevoegd aan de webshop. Dit kan met de gratis app van Shopify genaamd "Geolocation".  valuta

Bron: Shopify

 

4. Maak gebruik van een verzendstrategie

Internationaal verzenden is duurder en duurt bijna altijd langer dan nationaal. Controleer de tarieven van het verzendbedrijf, wees open over de levertijd, denk na over je prijzen, houd rekening met belastingen en ga na of al je producten naar het buitenland kan verzenden. 

 

5. Maak een internationaal marketingplan

Je hebt een nieuw marketingplan nodig om de juiste strategieën en doelstellingen te ontwikkelen voor het verkopen van producten op internationale markten. Het nieuwe marketingplan moet rekening houden met de kosten van opzetten en beheren van internationale verkoopkanalen, de productiekosten, de logistieke kosten, de advertentiekanalen, de effectiviteit van de verkoopstrategieën, vertalen van de webshop en de verwachte omzet. Door deze informatie te verzamelen en te analyseren, kunt je een marketingplan maken waarmee je jouw internationale Shopify shop kunt opzetten en tot een succes kunt maken. 

 

Kun jij hulp gebruiken bij het uitbreiden van je Shopify shop naar het buitenland? Ons team van specialisten staat voor je klaar. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS