Skip to content
Bigshopper
Team ZeoJun 5, 2023 3:47:00 PM2 min read

CSS Partners: Verbeter je e-commerce met Bigshopper

Heb jij een webshop en promoot je producten op Google Shopping, dan is het verstandig om een samenwerking met een Google Comparison Shopping Service (CSS)-partner te overwegen. Dit brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee waar we later op terugkomen. Maar eerst vertellen we je graag wat meer over het ontstaan van de verschillende CSS partners.

 

Het ontstaan van Google Shopping CSS

De verschillende CSS partners zijn ontstaan nadat Google een concurrentie zaak verloor en de EU een miljardenboete heeft moeten betalen. Google lanceerde met Google Shopping namelijk een eigen prijsvergelijker. Omdat deze resultaten boven de gewone zoekresultaten werden vertoond was er sprake van een oneerlijke concurrentiepositie. Hierdoor werd de "gewone" prijsvergelijker doelbewust minder zichtbaar gemaakt voor consumenten. De Europese Commissie vond dit voldoende aanleiding voor een recordboete van 2,4 miljard euro. Daarnaast was er een andere eis van de Europese Commissie dat er een onafhankelijke winstgevendheid moest komen voor Google Shopping. Zodoende werd Google Shopping CSS (een separate instantie onder de Google paraplu) opgericht en mochten bestaande prijsvergelijkers (zoals bijvoorbeeld Bigshopper) meedoen met de veilingen voor posities binnen de Google Shopping resultaten.

 

Bigshopper

Er zijn meerdere CSS partners. Benieuwd welke er allemaal zijn? Deze vind je hier. Zeo heeft een samenwerking met Bigshopper omdat wij geloven in de voordelen van deze CSS partner.

 

Wat zijn de voordelen?

Wanneer je niet met een CSS partner samenwerkt en dus gebruikmaakt van Google CSS dan betaal je een markup fee per klik van circa 20%. Dat betekent dus dat bij een Google Shopping budget van €500 p.m., er €100 wordt ingehouden voor de CSS dienst van Google vóórdat het de veiling bereikt. Dit betekent dat je eigenlijk maar adverteert met €400. Logischerwijs zorgt dit voor minder goede resultaten.  

Daarentegen heeft Bigshopper CSS besloten te werken op basis van een flat fee, in plaats van een percentage. Zo wordt er niets ingehouden van het bod voordat het de veiling ingaat waardoor het mediabudget effectiever wordt gebruikt. Een budget van €500 p.m. is dus ook echt een budget van €500. Naast dit CSS voordeel worden de producten van de aangesloten shops ook vertoond op het platform van Bigshopper. Hieronder zie je een voorbeeld van het verschil tussen Google CSS en Bigshopper.

 

Partij A en Partij B verkopen hardloopschoenen en zetten Google Shopping ads in.

  • Partij B is aangesloten bij Google Shopping CSS.  
  • Partij A is aangesloten bij Bigshopper CSS. 

Bod = € 1,00

  • Voor Partij B gaat slechts € 0,80 de veiling in. Google heeft € 0,20 gereserveerd.
  • Voor Partij A gaat € 1,00 de veiling in.

Conclusie

  • Partij A wint de veiling van Partij B.
  • Partij B moet 25% extra bieden voor hetzelfde resultaat als Partij A: 1,25 x € 0,80 = € 1,00. 

 

Grote kans dat je na met een overstap naar een CSS partner ineens veel meer vertoningen krijgt voor hetzelfde mediabudget. 

 

Heb je interesse in een samenwerking met een CSS partner zoals bijvoorbeeld Bigshopper? Benieuwd hoeveel winst er voor jou te behalen valt? Neem dan contact met ons op. Wij helpen jou graag bij het zetten van de volgende stap in e-commerce.

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS