Tsja, het is september… Dat lijkt aan de vroege kant. Maar de pepernoten liggen al in de schappen en het zoekvolume is al stijgende! Hoe positioneer je je bedrijf in deze peak season? En hoe speel je er succesvol op in? Google heeft in verschillende webinars tips meegegeven om jou hierbij te helpen. Wij hebben ze voor je samengevat en nemen ze met je door!
Afgelopen jaar is er een grote verschuiving geweest in het online oriëntatie- en koopgedrag van consumenten. Dit zijn de grootste veranderingen:
Kortom; er is een groter publiek online, het holiday season georiënteerde zoekvolume verspreid zich over meerdere maanden en de gebruikte zoektermen worden steeds verschillender. Wat betekent dit voor jou?
Als je jouw ROI / ROAS goed wilt houden tijdens Holiday Season moet je dus goed zicht hebben op jouw doelgroep. Ook kun je het beste gebruik maken van smart bidding en dynamic search om op het veranderende zoekgedrag in te spelen. Meer weten? Spar gerust met een van onze SEA specialisten (030 711 5555).
Black Friday en Cyber Monday komt er hoog bovenuit! Ongeveer 40% van de consumenten verwacht namelijk al vóór Black Friday een deal of actie. Speel hier dus op in. Vroeger duurde deze actie maar één dag, maar tegenwoordig zijn de dagen ervoor en tussenin ook gevuld met acties en campagnes. In Nederland is er een grote adoptie voor Black Friday en toch stijgt het zoekvolume daar niet zo hard als in andere landen.
Voor 2021 zijn dit dé dagen om je als bedrijf op in te spelen (maar dat wist je natuurlijk al):
Vergeet ook de sale in januari niet hè! Want het is zonde als je in januari niet genoeg mediabudget en aansturing op je campagnes hebt zitten om van je voorraden af te komen. Overigens handig om januari een wat hoger ROAS doel in te stellen op je campagnes, zodat je niet te hard snijdt in je marges.
Met een handige tool kunnen wij je helpen mediabudget vrij te spelen en te herinvesteren in jouw feestelijke campagnes! Neem contact met ons op.
De veranderende privacy regelgeving zorgt ervoor dat ook je metingen continu up to date moeten blijven. Houd je metingen zuiver met nieuwe (privacy) technieken van Google en zorg dat de OptiScore voor alle klanten goed zijn ingeregeld (onder aanbevelingen):
Neem vrijblijvend contact met ons op om hier meer informatie over te krijgen!
Blijf daarbij focussen op KPI's bij budgetverhogingen, maar ook vooral op consumenten waar de meeste kansen liggen. Consumenten kopen wel in fysieke winkels, maar doen daarvoor wel online onderzoek om te oriënteren en volle winkels te voorkomen. Zo zoekt 67% van de consumenten online naar de beschikbaarheid van producten voordat ze het in de winkel zelf kopen en gebruikt 25% online tools om te checken hoe druk het is in dat winkel gebied (bijvoorbeeld door op Google Maps te kijken). Ook zoekopdrachten voor ‘virtuele pas sessies’ groeide drie keer zo hard tussen april 2020 en maart 2021. Een tip is dan ook om je ‘digital window’ (in Google My Business) up te daten door bijvoorbeeld openingstijden juist te noteren en consumenten te laten weten of er een in-store pickup of curb-side pickup mogelijkheid is.
Dit betekent dus dat het online tentoonstellen van je producten nu van groter belang zijn. Maak hier ook gebruik van Google Shopping om je producten zo aan de consument te laten zien. Laat een van onze specialisten met je meedenken (030 711 5555)!
Shopping Ads levert een grote bijdrage tijdens Holiday Season. De volgende tips helpen jou hierbij:
Hoe pas jij deze key takeaways toe om deze holiday season jouw groeikansen te optimaliseren? Staat jouw eindsprint plan al klaar? Neem vrijblijvend contact met ons op! Wij denken met je mee voor een feestelijk resultaat!