Skip to content
woman-presenting-pie-chart (1)
Team ZeoApr 5, 2023 4:57:00 PM5 min read

6 stappen om leads via jouw WordPress website te genereren

Een manier om warme leads te genereren is door de prospects zo enthousiast te maken dat ze jou benaderen. Hiervoor spelen content marketing & email marketing een belangrijke rol. In deze blog leggen we je uit hoe je in 6 stappen warme leads met jouw WordPress site kan genereren.

Stap 1: Optimaliseer je website voor SEO

Stap 2: Maak kwalitatieve content

Stap 3: Bied een lead magneet aan

Stap 4: Promoot je lead magneet via Social Media, e-mail marketing of advertenties

Stap 5: E-mail marketing funnel

Stap 6: Analyseren, testen en verbeteren


 

Stap 1: Optimaliseer je website voor SEO

De eerste stap in het genereren van warme leads via jouw WordPress website is het optimaliseren van de website voor zoekmachines. We hebben eerder een blog geschreven over hoe je het beste gebruik maakt van SEO in je WordPress site en gaven hierbij de onderstaande 7 tips:

Tip 1: Kies het juiste WordPress thema

Tip 2: Installeer van WordPress SEO plugin

Tip 3: Zet de basisinstellingen goed

Tip 4: Doe onderzoek naar je klant; waar zoeken ze naar?

Tip 5: Kies de juiste headings

Tip 6: Onpage optimalisatie 

Tip 7: Verhoog autoriteit van je webshop

 

Stap 2: Maak kwalitatieve content

De tweede stap is het schrijven van relevante en interessante content die waarde bieden aan je doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogposts, video’s en infographics. Het waarde bieden aan je doelgroep staat hierbij voorop. Maar hoe weet je of je waarde biedt?

5 seo tips (1)   hoe maak je in wordpress het beste gebruik van SEO

Onderzoek eerst wie je doelgroep is. Voor wie maak je de content? Wat wil de doelgroep weten? Waar zitten de pijnpunten en frustraties van de doelgroep? Waarmee kunnen ze zich identificeren? Op welke manier vergaard jouw doelgroep informatie?

Bedenk ook wat je wilt bereiken met jouw content. Wil je de bezoeker informeren, motiveren of overtuigen? Waar wil je ze motiveren of waar wil je ze van overtuigen?

Naast het maken van content waarbij je inspeelt op het gevoel van de doelgroep is het goed om extra’s te verwerken als reviews, de mening van een expert of bijvoorbeeld screenshots. Het moet voor de bezoeker duidelijk zijn dat je over de kennis beschikt dat vertrouwen biedt over jouw merk.

 

Stap 3: Biedt een lead magneet aan

Een lead magneet, ook wel bekend als een 'lead magnet' in het Engels, is een marketingtool die bedrijven gebruiken om potentiële klanten aan te trekken en hun e-mailadressen of andere contactgegevens te verzamelen. Het is een gratis aanbieding van waardevolle informatie, hulpbronnen of content die wordt gegeven in ruil voor de persoonlijke gegevens van de potentiële klant.

Lead magneten kunnen verschillende vormen aannemen, waaronder:

  • E-books of whitepapers: Informatieve en uitgebreide gidsen over een bepaald onderwerp.
  • Checklists of sjablonen: Praktische tools en hulpbronnen die mensen kunnen gebruiken om hun taken te organiseren.
  • Webinars of video's: Informatieve en educatieve video's die mensen kunnen bekijken om hun kennis te vergroten.
  • Gratis proefperiodes of demo's: Tijdelijke toegang tot een product of service om het uit te proberen.
  • Gratis consultatie of advies: Een gratis consult of adviesgesprek om te helpen bij het oplossen van een probleem.

 

zet jouw volgende (1)

 

Bij het gebruiken van een lead magneet is het belangrijk dat deze relevant is voor de doelgroep en ook echt waarde toevoegt. Het gaat hierbij niet alleen om het laten zien over welke kennis je beschikt, maar ook om te laten zien wat je voor hen kunt betekenen. Wanneer je gratis waarde biedt zal de potentiële klant benieuwd zijn wat je nog meer kunt doen als ze je betalen. 

 

10 tips (1)10 tips paars (1)vraag hier (1)

 

Stap 4: Promoot je lead magneet via Social media, e-mail marketing of advertenties

In plaats van je producten of diensten te promoten kan het nog veel waardevoller zijn om je lead magneet te promoten omdat dit veel laagdrempeliger is voor de potentiële klant. In plaats van ze gelijk wat te verkopen, werk je eerst aan de band om het vertrouwen te vergroten door ze gratis van waarde te voorzien. 

Het delen van je lead magneet kun je makkelijker maken door de juiste plugin te gebruiken. Jetpack is een alles-in-één plugin voor WordPress die verschillende functies biedt, waaronder social sharing. Met Jetpack kun je social sharing buttons toevoegen aan je lead magnet pagina en deel je automatisch content op de verschillende social media platforms.

zeo 1 (1)     zeo 2 (1)

 

Stap 5: E-mail marketing funnel

De laatste stap in deze strategie om warme leads te genereren is het inzetten van een E-mail Marketing funnel. Wanneer potentiële klanten hun gegevens hebben achtergelaten in ruil voor de gratis waarde die je met ze hebt gedeeld, kun je gebruikmaken van een E-mail marketing funnel. Je kan ervoor kiezen om één funnel te gebruiken maar je kunt zelfs verschillende funnels maken voor verschillende doelgroepen afhankelijk van wanneer of waarom ze zich hebben ingeschreven zodat je de mails nog persoonlijker kunt maken. 

Bij E-mail marketing is het opnieuw belangrijk om waarde toe te voegen. Dit is je kans om van de warme leads klanten te maken. Duik niet gelijk in je betaalde aanbod maar bewijs de potentiële klant keer op keer dat je weet wat je doet. Wanneer je het vertrouwen hebt opgebouwd is het tijd om ze de kans te geven een samenwerking aan te gaan of de producten aan te prijzen. Opnieuw doe je dit door waarde te bieden maar dit keer met jouw product of dienst als antwoord op hun probleem. 

Mailchimp for WordPress is een populaire plugin die het mogelijk maakt om Mailchimp te integreren met je WordPress website. Hiermee kan je via je website abonnees verzamelen en synchroniseren met je Mailchimp-account. Vervolgens maak je gebruik van Mailchimp's email marketing functies om nieuwsbrieven, aanbiedingen en andere berichten naar je abonnees te sturen.

mailchimp (1)

 

Stap 6: Analyseren, testen en verbeteren 

Wanneer je alle 5 de stappen hebt doorlopen is het tijd om naar de data te kijken. Elke doelgroep is anders. Wat werkte wel en wat werkte niet? Probeer verschillende dingen en blijf optimaliseren om de warme leads te genereren. 

 

Kan jij hulp gebruiken bij het genereren van warme leads via jouw WordPress website? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we je binnenkort?

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS