Skip to content
wordpress 1
Team ZeoMay 15, 2023 1:59:57 PM2 min read

5 tips voor B2B e-commerce op WordPress

B2B (Business-to-Business) en B2C (Business-to-Consumer) e-commerce zijn twee verschillende benaderingen van online zakendoen. Hoewel ze beide gericht zijn op het verhandelen van producten en diensten, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen de twee. In deze blog verkennen wij het onderscheid tussen B2B en B2C e-commerce en waarom het belangrijk is om deze verschillen te begrijpen voor het succes van jouw online bedrijf.

Ondanks de complexiteit van B2B-e-commerce verwachten deze klanten dezelfde service als B2C-klanten. Personalisatie heeft gezorgd voor een doorbraak bij B2C en kan ook van belang zijn bij B2B. Hier zijn enkele manieren waarop bedrijven hun B2B-e-commerce-ervaring kunnen verbeteren:

 

1.  Creëer een consistente omnichannel-ervaring

Bied een naadloze ervaring aan over alle kanalen waarop je aanwezig bent. Klanten verwachten dat ze soepel kunnen schakelen tussen online en offline kanalen. Zorg ervoor dat jouw website, mobiele app, fysieke winkels en andere kanalen elkaar aanvullen en een consistente merkbeleving bieden.

 

2. Bied uitstekende klantenservice

B2B-aankopen zijn vaak complex en daarom is het essentieel om tijdens elke fase van het aankooptraject effectieve klantenservice te bieden. Investeer in een goed opgeleid klantenserviceteam en implementeer tools zoals chatbots en selfservice-opties om klanten 24/7 te helpen wanneer ze dat nodig hebben.

 

3. Vereenvoudig het bestelproces

Maak het B2B-klanten eenvoudig om herhaalbestellingen te plaatsen en frequente aankopen te doen.

 

 

4. Informatie, informatie en informatie

Bij B2B-aankopen komt vaak minder emotie kijken dan bij B2C en is er veel meer behoefte aan gedetailleerde informatie over de aangeboden producten en diensten. Er wordt ook verwacht dat verkopers de bedrijfstak door en door kennen en altijd een antwoord hebben op moeilijke vragen. Deze informatieve content kan bestaan uit veelgestelde vragen, communityforums, video-demo's of live chats.

 

5. Marketing automatiseringen

Het gebruik van automatiseringen kan hier niet ontbreken! Door gebruik te maken van verschillende marketing automatiseringstools kun jij je leads nurturen en begeleiden gedurende het aankooptraject. Door leads regelmatig van waardevolle informatie te voorzien, bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans op conversie. Er zijn verschillende tools en platformen beschikbaar die jouw gehele customer journey kunnen automatiseren of alleen in specifieke fases kunnen inspelen op de behoeften van de lead. Heb je al eens gekeken naar tools als HubSpot, Marketo of Salesforce?  Deze tools bieden functies zoals leadnurturing, e-mailautomatisering, segmentatie en rapportage/analytics om je te ondersteunen bij het optimaliseren van jouw B2B e-commerce strategie.

 

Door deze tips toe te passen en de juiste tools te gebruiken, kan jij je B2B-klanten een gepersonaliseerde, gebruiksvriendelijke en professionele e-commerce-ervaring bieden. Dit zal niet alleen de klanttevredenheid vergroten, maar ook bijdragen aan het succes en de groei van jouw online B2B-bedrijf. Neem de tijd om de behoeften en verwachtingen van jouw B2B-klanten te begrijpen en pas deze vijf tips toe om jouw B2B-e-commerce op WordPress naar een hoger niveau te tillen.

Ben je klaar om de volgende stap in e-commerce te zetten? Ontvang vrijblijvend een diepgaande (handgemaakte) audit. Vraag hem hier aan!

 

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS