Skip to content
Shopify 3
Team ZeoMay 16, 2023 2:11:38 PM5 min read

5 tips voor B2B e-commerce op Shopify

B2B e-commerce is de afkorting voor Business-to-Business e-commerce. Dit houdt in dat bedrijven via een online webshop zaken doen met andere bedrijven. Het doel is om producten en diensten te verkopen aan andere bedrijven en daarbij de zakelijke behoeften van de klanten te vervullen. Het verschil met B2C (Business-to-Consumer) e-commerce is dat B2C zich richt op de verkoop van producten en diensten aan individuele consumenten. In dit blog vertellen we jou waar je rekening mee moet houden als je een B2B shop op Shopify hebt of wilt opzetten.

 

Welke webshop functionaliteiten heb je nodig?

Om een goede B2B-ervaring te bieden op een Shopify webshop zijn er een aantal specifieke webshop functionaliteiten nodig. Hieronder staan enkele belangrijke functionaliteiten voor B2B klanten op een Shopify webshop:

 

Minimale bestelhoeveelheid

B2B klanten hebben vaak te maken met grote hoeveelheden en daarom is het handig om op een Shopify webshop een minimale en eventueel maximale bestelhoeveelheid te kunnen instellen. Hierdoor kun je voorkomen dat B2B klanten bijvoorbeeld slechts enkele stuks bestellen. De minimale en maximale bestelhoeveelheid kan je invullen bij de 'volumeprijzen'. Hier kun je ook verschillende prijzen toekennen aan verschillende order hoeveelheden. 

 

Bestelformulier

Om het voor B2B klanten gemakkelijker te maken om in één keer grote hoeveelheden te bestellen, is het belangrijk om op een Shopify webshop een bestelformulier te hebben. Dit formulier moet het mogelijk maken om eenvoudig verschillende producten in grote hoeveelheden te bestellen. In het B2B kanaal van Shopify wordt dit ook wel een concept bestelling genoemd. Deze worden weergegeven op de pagina ‘concepten’ in het Shopify beheer centrum. Hier kun je een e-mail factuur sturen naar de klant met informatie over de betaling.

 

Nabestellingen

Herhaalaankopen komen vaak bij B2B klanten voor. Daarom is het handig om in jouw Shopify webshop de mogelijkheid te bieden om nabestellingen te doen van eerder bestelde artikelen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een persoonlijk dashboard of een overzicht van eerdere bestellingen.

Kijk ook eens naar de app ReCharge. Deze app biedt de mogelijkheid om terugkerende bestellingen en abonnementen te beheren. Dit kan handig zijn voor B2B klanten die regelmatig dezelfde producten nodig hebben.

Bedenk goed of alle functionaliteiten die jij nodig hebt aangeboden worden door Shopify of dat het op te lossen is met apps.

 

Houd rekening met het juridische aspect

Voor B2B webshops op Shopify zijn er verschillende oplossingen beschikbaar die je helpen met het juridische aspect van zakelijke transacties. Allereerst is het belangrijk om te weten dat B2B klanten geen wettelijke bedenktijd hebben en dat er specifieke garantieregels gelden. Gelukkig biedt Shopify een aantal functies en apps om de garantievoorwaarden vast te leggen en te onderhandelen voordat de aankoop wordt gedaan.

Shopify biedt ook verschillende apps en functies om te voldoen aan de BTW-regels en -tarieven die van toepassing zijn op B2B-transacties. Zo is er bijvoorbeeld de app "Avalara AvaTax", die automatisch de juiste belastingtarieven toepast op basis van de locatie van de koper.

Voor B2B klanten die vaak grote hoeveelheden producten kopen, biedt Shopify de mogelijkheid om een minimale bestelhoeveelheid in te stellen en een bestelformulier te gebruiken waarmee klanten in één keer grote hoeveelheden kunnen kopen. Shopify heeft ook apps beschikbaar om het mogelijk te maken om met btw verlegd te kopen binnen de EU met een btw-nummer en nabestellingen te doen van eerder bestelde artikelen.

Tot slot biedt Shopify oplossingen om aan de wettelijke vereisten voor algemene voorwaarden te voldoen voor B2B transacties. Zo biedt het platform de mogelijkheid om aangepaste algemene voorwaarden in te stellen en deze te integreren in het afrekenproces. Dit is iets wat de klanten moeten accepteren voordat ze hun aankoop kunnen voltooien. 

 

B2B & B2C of alleen B2B?

Zet je een B2B webshop op? Bedenk dan of je ook aan B2C klanten wilt verkopen. Als je deze combinatie maakt, zijn er apps beschikbaar die prijzen voor specifieke klanten(groepen) dynamisch aanpassen en aankoopvoorwaarden kunnen weergeven. Nieuwe B2B klanten kunnen een account aanmaken met hun bedrijfs- en btw-ID en krijgen dan toegang tot de B2B shop wanneer deze gegevens zijn geverifieerd. Om ervoor te zorgen dat B2B klanten prijzen zonder btw te zien krijgen, kun je de webshop zo aanpassen dat opgeslagen prijzen als netto prijzen worden geïnterpreteerd. De volgende stap is om het thema aan te passen zodat nettoprijzen als brutoprijzen worden weergegeven voor B2C klanten en de nettoprijs alleen voor B2B klanten wordt getoond.

  • Bold Custom Pricing: Deze app stelt verkopers in staat om specifieke prijzen aan verschillende klantgroepen aan te bieden. Dit is relevant bij het aanbieden van kortingen aan B2B klanten op basis van het volume van de bestelling. 

  • Wholesale Club: Deze app biedt een privé winkelervaring voor B2B klanten, inclusief de mogelijkheid om in bulk te bestellen, prijzen te bekijken en offertes te genereren.

  • Order Printer Pro: Deze app stelt verkopers in staat om aangepaste facturen, pakbonnen en verzendlabels te maken. Dit kan handig zijn voor B2B klanten die hun eigen documentatie en administratie willen bijhouden.

 

Betalen op rekening instellen 

Bied zakelijke klanten flexibele betalingsmogelijkheden aan zoals facturering, betaling op rekening, of het accepteren van zakelijke creditcards. Met Shopify Plus kun je (met behulp van Shopify Scripts) dynamische betaalmogelijkheden voor het afrekenen instellen. Zo kun je ervoor zorgen dat in een gemengde B2C/B2B-webshop alleen B2B klanten op rekening kunnen betalen.

 

Klantenservice 

B2B klanten hebben vaak specifieke behoeften en eisen. Zorg ervoor dat je klantenservice overeenkomt met de specifieke behoeften en eisen van B2B klanten. Dit betekent dat je onder andere meer nadruk moet leggen op snelle responstijden en persoonlijk contact. B2B klanten hebben vaak complexere problemen en vragen dan B2C klanten, dus het is belangrijk dat je personeel getraind is om deze vragen adequaat te beantwoorden en snel op te lossen.

Shopify biedt verschillende mogelijkheden om je klantenservice te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld een chatfunctie toevoegen aan je webshop, waar B2B klanten snel en gemakkelijk vragen kunnen stellen. Daarnaast kun je met Shopify Plus ook een klantenservice portaal toevoegen, waar klanten hun bestellingen en facturen kunnen inzien en vragen kunnen stellen.

 

Kun jij hulp gebruiken bij je B2B Shopify webshop? Wij denken graag met je mee! Neem vrijblijvend contact met ons op. Spreken we je binnenkort?

Neem contact op

OPMERKINGEN

GERELATEERDE BLOGS