Skip to content
Team Zeo Jan 30, 2023 3:22:39 PM 4 min read

5 tips om jouw Shopware shop hoger in Google te krijgen

Shopware SEO tips zijn een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van jouw webshop. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken en technische SEO toe te passen, kan jij je webshop beter vindbaar maken voor zoekmachines zoals Google. Deze tips helpen je bij het verhogen van het organisch zoekverkeer naar jouw webshop en het verbeteren van jouw ranking in zoekresultaten.

 

Wat is Shopware?

Shopware is een e-commerce platform waarmee bedrijven hun online winkel opzetten en beheren. Het is uitgerust met een administratiepaneel, waarmee gebruikers hun producten, prijzen, bestellingen en klantgegevens kunnen beheren. Het platform biedt ook een krachtige marketing functionaliteit, waarmee gebruikers hun producten kunnen promoten en klantloyaliteit vergroot.

 

Wat is Search Engine Optimization (SEO)?

SEO is een strategie die gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid van websites, webpagina's en webshops in zoekmachines zoals Google. Door gebruik te maken van technieken zoals het optimaliseren van de content, de structuur en het linkprofiel van een website, wordt het mogelijk gemaakt om een hoge ranking in de zoekresultaten te behalen. SEO is daarmee een belangrijk onderdeel om online zichtbaarheid te vergroten.

1. Zet in Shopware de basisinstellingen goed

Als eerste wil je dat alle basisinstellingen goed staan bij Shopware. Denk hierbij aan de URLs, titels, headings, metadata en alt teksten. Shopware biedt de mogelijkheid om al deze informatie en kenmerken aan te passen. Wat fijn is aan Shopware is dat ze alle URL’s bewaren en bij een wijziging automatisch naar de nieuwe URL doorschakelen.

2. Mobile first

Google wil gebruikers alleen toegang geven tot hoge kwaliteit zoekresultaten. Omdat veel mensen tegenwoordig gebruik maken van hun mobiele telefoon bij het bezoeken van een website straft Google websites die niet goed staan voor mobiel.

3. Waar zoekt de potentiële koper naar?

Een zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO. Het is een proces waarbij je meer te weten komt over de zoekwoorden die door potentiële kopers worden gebruikt. Door de zoekwoorden te identificeren kun je je webshop optimaliseren voor zoekmachines als Google. Er zijn verschillende tools beschikbaar om zoekwoord onderzoek te doen. Met tools zoals Google Search bar, Google Ads Keywordplanner en Ahrefs, kun je informatie verzamelen als zoekwoorden bepalen, zoekwoorden vergelijken, zoekwoorden analyseren en zoekwoorden monitoren.

4. Wees uniek en relevant

Zorg ervoor dat de meta-descriptions en titels van je pagina's uniek en relevant zijn voor de inhoud van je pagina's en bevatten de belangrijkste zoekwoorden die je wilt ranken. Ook de URL’s wil je relevant maken door een duidelijke structuur met zoekwoorden te gebruiken. Tot slot is het belangrijk dat alle teksten op je Shopware site uniek zijn om te voorkomen dat de pagina’s met elkaar gaan concurreren. Wij adviseren om op elke pagina minimaal 200-300 woorden aan tekst te plaatsen. 

5. Verhoog de autoriteit van je Shopware shop

Voor Google is de autoriteit van je webshop erg belangrijk. De autoriteit verhoog je door partners, leveranciers en merken naar jouw webshop te laten linken. Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jou linkt, hoe meer het bijdraagt aan de autoriteit van jouw webshop. Naast linkbuilding is het ook belangrijk dat je webshop beveiligd is, dat je alleen betrouwbare betaalmethodes implementeert en dat de webshop gebruiksvriendelijk is.

 

Wil jij je Shopware shop hoger in Google? Bij Zeo staat een team van SEO specialisten klaar om je te helpen. 

Neem contact op

OPMERKINGEN